Anställningsberedningen

Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten har en fakultetsgemensam anställningsberedning (AB).

​Uppgifter

Enligt universitetets anställningsordning (UFV 2010/1842) ska områdes­nämnden för handläggning av ärenden rörande anställning som professor samt läraranställning för vilken doktorsexamen är ett krav inrätta en eller flera rekryteringsgrupper. Vetenskapsområdet har inrättat en anställnings­beredning med uppgift att handlägga:

  • ärenden rörande anställning som professor samt läraranställning för vilken doktorsexamen är ett krav
  • ansökningar om befordran från biträdande universitets­lektor till universitets­lektor, befordran från universitetsadjunkt till universitetslektor samt befordran till professor
  • ansökningar om att anställas som universitetslektor istället för universitets­adjunkt samt att anställas som professor istället för universitetslektor

Ordförande i beredningen adjungeras till områdesnämnden för de ärenden som rör lärar­anställning eller befordringsärenden. Delegationer i anställnings- och befordringsärenden framgår av bilaga 1.

Sammansättning

AB har följande sammansättning:

  • Ordförande
  • Förste vice ordförande (med särskilt ansvar för likabehandlingsfrågor)
  • Andre vice ordförande (med särskilt ansvar för bedömning av pedagogisk skicklighet)
  • Gruppsuppleant
  • Två studentrepresentanter
  • Ämnesrepresentant 1 (föredragande)
  • Ämnesrepresentant 2

Presidium bestående av ordförande, förste vice ordförande (med särskilt ansvar för att lika villkor beaktas i de ärenden som handläggs) och andre vice ordförande (med särskilt ansvar för bedömning av pedagogisk skicklighet). Presidiet utses av arbetsutskottet på förslag från elektors­församlingen.

Två student­represen­tanter (varav lämpligen en doktorand), med varsin suppleant, ingår i anställnings­bered­ning­en. Arbets­utskot­tet får utse en eller flera gruppsuppleanter, med närvaro- och yttranderätt, till presi­diet.

Minst en ledamot i presidiet ska vara man och minst en ska vara kvinna. Andre vice ordförande bör vara excellent lärare, ämnes­didaktiker eller pedagogiskt skicklig lärare. Förste vice ordförande är ledamot i utskottet för lika villkor.

I varje enskilt ärende utses av arbetsutskottet två ämnesrepresentanter (varav en föredragande) som ledamöter på förslag från berörd sektions­dekan. Minst en ämnesrepresentant ska vara man och minst en ska vara kvinna om det inte finns särskilda skäl för annan sammansättning. Sektionsdekanen ska ange särskilda skäl skriftligen i beslutsunderlaget till områdesnämndens arbetsutskott.

Mandat­perioden för ordförande är treårig fr.o.m. 2024-01-01. Mandatperioden för förste respektive andre vice ordförande samt suppleanten är treårig fr.o.m. 2023-01-01.

  • Anders Arweström Jansson, ordförande
  • Ingemar Kaj, förste vice ordförande med särskilt ansvar för likabehandlingsfrågor
  • Marika Edoff, andre vice ordförande med särskilt ansvar för bedömning av pedagogisk skicklighet
  • Neele Schmidt (doktorandrepresentant)
  • Vakant (doktorandrepresentant, suppleant)
  • Max Johansson Saarijärvi (studentrepresentant)
  • Vakant (studentrepresentant, suppleant)

Ordförande är utsedd för perioden 2024-01-01–2026-12-31, vice ordföranden och gruppsuppleanten är utsedda för perioden 2023-01-01–2025-12-31, och studenter och doktorander för läsåret 2023-2024.

Kontakt

Fakultetshandläggare rekrytering-teknat@uu.se

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin