Ämnesdidaktisk kurs
Teknisk-naturvetenskaplig fakultet erbjuder en avgiftsfri fortbildningskurs i ämnesdidaktik. Kursen bygger vidare på grundläggande pedagogisk utbildning, t ex via universitetets högskolepedagogiska grundkurs, men är också öppen för dig som har gedigen erfarenhet av undervisning men kanske saknar den högskolepedagogiska grundkursen.
På kursen diskuteras studenters lärande av teknik, naturvetenskap, datavetenskap och matematik samt hur dessa kunskaper kan användas för utformning av undervisning. Kursen tar sin utgångspunkt i ämnesdidaktiska modeller och forskningsresultat. Under kursen varvas teorigenomgångar, praktiska övningar och diskussioner. Innehållet kommer delvis att anpassas efter deltagarnas bakgrunder och intressen. Inom kursen genomförs ett individuellt projekt, kopplat till det egna ämnet och deltagarnas undervisningsverksamhet.
Kursfakta
- Kurstillfällen: 11-12 feb, 5-6 mars, 27 mars och 28 maj 2025 (hela dagar)
- Språk: Kursen ges på engelska våren 2025
- Omfattning: Kursen motsvarar 2 veckor heltid. Kursintyg utfärdas efter slutförd kurs.
- Anmälan: görs via Kurt senast 10 januari 2025 Länk till Kurt-anmälan
Antal begränsat till 20 deltagare. - Kursansvarig: Stefan Pålsson, TUR.
Kursens mål
Efter avklarad kurs ska deltagarna kunna:
- genomföra och motivera ämnesdidaktiskt baserad undervisning och pedagogisk utveckling
- planera, analysera och reflektera över undervisning och examination med utgångspunkt från forskning och beprövad erfarenhet om studenters lärande av det egna ämnet
- diskutera och bedöma undervisning och utvecklingsprojekt på universitetsnivå med utgångspunkt från ämnesdidaktiska begrepp, modeller och forskningsresultat
- hitta, värdera och utnyttja olika ämnesdidaktiska resurser, som exempelvis tidskrifter och nätsidor, i sin lärarroll.
Kursens innehåll
Inom kursen varvas teoretiska moment, diskussioner och övningar. I denna översikt sammanfattas en del av de frågor som kommer att diskuteras under kursen, ordnade i sex överlappande områden. Detaljer i innehållet kommer att anpassas beroende på deltagarnas önskemål och ämnesbakgrund.
Introduktion till ämnesdidaktik
- Vad är ämnesdidaktik?
- Varför behövs ämnesdidaktisk kunskap?
- Hur förhåller man sig till sin undervisning på ett vetenskapligt sätt?
Undervisning i ett sammanhang
- Hur ser kunskapssyn och ämneskultur ut inom det egna ämnet?
- Vilka mål har studenter med utbildningen och hur påverkar det lärandet?
- Hur tar man reda på studenters mål och förväntningar?
- Hur ser man på undervisning ur identitetsperspektiv?
Studenters lärande
- Hur får man kunskap om studenternas lärande av ämnet?
- Vad vet man om studenters lärande inom fakultetens olika ämnen?
- Vilka viktiga begrepp har studenter problem med? Hur underlättar man lärandet av dem?
- Vilken roll spelar studenters vardagsförståelse av ämnet?
- Hur utforskar man studenters förståelse av ämnets centrala begrepp?
Utformande av undervisning
- Hur lägger man upp utbildningar och kurser för ökad helhetssyn och främjad djupinlärning?
- Vad vet man om olika undervisningsformer och hur de påverkar studenters lärande?
- Vilka mål finns det med laborationer, exkursioner och liknande? Hur uppnår man dem?
- Hur ökar man studenternas förmåga att kommunicera det egna ämnet i tal och skrift?
Mål, examination och måluppfyllelse
- Hur förhåller man sig till lärandemålen i olika styrdokument?
- Hur kan man mäta och examinera olika typer av kunskap och färdigheter?
- Hur utvärderar man utbildningen och den egna undervisningen?
- Hur påverkar examinationen studenternas lärande?
Projekt och utveckling
- Hur hittar man ämnesdidaktisk forskning?
- Vilka böcker och tidskrifter är nyttiga källor inom det egna ämnet?
- Hur kan ämnesdidaktisk forskning användas för att motivera och ge underlag till pedagogiskt utvecklingsarbete?
Kontakt
Om du har frågor angående kursen, dess innehåll och genomförande, kontakta Stefan Pålsson.