Undervisning i klassrummet
I denna kurs får fakultetens lärare konkret stöd för utveckling av undervisningsskicklighet under föreläsningar, lektioner och räkneövningar. Kursen genomförs genom aktivt deltagande vid ett antal TUR-seminarier och TUR-verkstäder kombinerat med auskultation och andra hemuppgifter. Kursen motsvarar en veckas universitetspedagogisk utbildning.
Kursen ges på engelska under 2025 och riktar sig till lärare vid vetenskapsområdet för teknik- och naturvetenskap och övrig undervisande personal vid vetenskapsområdet.
Kursen kopplar till ämnet pedagogik.
Kurstillfällen och anmälan
Kursen ges nästa gång under 2025.
Kursstart: 29 Januari
Kursledare: Maja Elmgren
Anmälan görs senast 29 januari genom mejl till tur-teknat@uu.se
Om kursen
I denna kurs får fakultetens lärare konkret stöd för utveckling av undervisningsskicklighet under föreläsningar, lektioner och räkneövningar. Dessa undervisningsformer är dominerande i våra utbildningar och deras kvalitet har därför stor betydelse för studenternas lärande.
Kursinnehållet är brett, från retorik och presentationsteknik till olika studentaktiva metoder, allt nära kopplat till våra ämnesområden inom matematik, teknik- och naturvetenskap. Det binds samman och berikas av deltagarnas egna erfarenheter och insikter från universitetspedagogisk och ämnesdidaktisk forskning. Målet med alla kursens delar är att deltagarna ska få medel att på ett djupare sätt reflektera över och utveckla sin egen undervisningspraktik.
Kursen är öppen för alla med grundläggande pedagogisk utbildning (5 veckor) och/eller gedigen erfarenhet av undervisning. Alla enskilda seminarier och verkstäder i kursen är också öppna för all undervisande personal vid fakulteten.
Kursens innehåll
Varje kursdeltagare väljer minst sex av de tio tematiska seminarierna och verkstäderna. Förutom att delta i seminarierna, ska man efter varje seminarium göra en skriftlig reflektion utifrån sin egen undervisningspraktik. En närmare beskrivning av uppgiftens utformning ges under seminariet.
Vid båda terminssluten lämnas de samlade reflektionerna in och diskuteras under ett sammanfattande seminarium. Utöver detta tillkommer viss läsning samt auskultation med återkoppling.
Seminarier och verkstäder som kan ingå i kursen
Vår/Spring 2025 | Datum | Tid | Lokal |
The use of ALC - Active Learning Classroom | 29/1 | (10:15 – 12) | 90103, Ångström |
Activate your students! | 11/2 | (9:15 – 12) | Norrland 1, Geo |
Lectures revisited | 26/3 | (10:15 – 12) | 101142, Ångström |
Problem solving sessions (lektioner) | 25/4 | (10:15 – 12) | 2004, Ångström |
Teaching with slides | 14/5 | (10:15 – 12) | 2004, Ångström |
Follow up: Reflective seminar | 9/6 | (10:15 – 12) | 2004, Ångström |
Höst/Autumn 2025 | Datum | Tid | Lokal |
Teaching with blackboard | 10/9 | (10:15 – 12) | |
Teaching with quizzes | 1/10 | (13:15 – 15) | |
Workshop for change | 21/10 | (10:15 – 12) | |
Empty classrooms | 14/11 | (10:15 – 12) | |
The art of presentation | 10/12 | (10:15 – 12) | |
Follow up: Reflective seminar | 14/1 | (13:15 – 15) |