Forskning för hållbar utveckling, 5 hp

Science for Sustainable Development

Kursinformation

Undervisningsspråk: Engelska
Tid då kursen ges: Oktober - November 2025
Undervisningsformat, på campus eller digitalt: Campus

Rekommenderade förkunskaper

Kursen är främst för doktorander inom teknik och naturvetenskap (Teknat) som är i ett tidigt skede (1 och 2 året) av sina doktorandstudier och har ingen eller grundläggande kunskap om hållbar utveckling.

Kursens mål

Kursens mål är att:

(1) Främja och underlätta doktorandernas förståelse av hållbar utveckling – både som ett tvetydigt begrepp och en ständigt utvecklande agenda som ligger till grund för paradigmskiftet inom den samtida vetenskapliga kunskapsproduktionen;

(2) Stimulera doktorandernas kritiska och reflekterande tänkande kring de centrala aspekterna av hållbar utveckling, inklusive tvärvetenskaplighet, flerdimensionalitet, tid, rättvisa, skala och volym;

(3) Ge doktoranderna en konceptuell karta och en analytisk verktygslåda för att hjälpa dem navigera och arbeta med begreppet hållbar utveckling i relation till deras forskningsprojekt;

(4) Förbättra doktorandernas förmåga att associera en eller flera aspekter av hållbar utveckling med deras forskningsprojekt.

Efter att ha avslutat kursen kommer doktoranderna att utveckla en förmåga att:

(1) Förstå och hänvisa till begreppet/agendan för hållbar utveckling, inklusive begreppsliga tvetydigheter, agendans rötter, nuvarande status och framtida utveckling;

(2) Diskutera och relatera till de centrala aspekterna av hållbar utveckling, inklusive tvärvetenskaplighet, flerdimensionalitet, tid, rättvisa, skala och volym;

(3) Kontextualisera begreppet/agendan för hållbar utveckling i relation till deras egna doktorandforskningsprojekt;

(4) Använda och reflektera över en eller flera centrala aspekter av hållbar utveckling i deras forskningsprojekt.

Hur kursen relaterar till mål för examen på forskarnivå

Att tänka på och förstå forskning genom hållbar utvecklings perspektiv kräver engagemang i komplexitet och insikt i att forskningsproblem måste hanteras från olika perspektiv och genom olika angreppssätt. Hållbar utveckling är också en agenda som sätter mål och delmål att uppnå i framtiden (för kommande generationer). I detta avseende erkänns vikten av att utveckla kunskap och, särskilt, identifiera ny kunskap som kan hjälpa oss att hantera olika hållbarhetsutmaningar nu och i framtiden. Dessutom handlar hållbar utveckling om att erkänna att vetenskaplig produktion inte är skild från samhällets intressen, utan snarare att vetenskapliga resultat ska göras tillgängliga för och tillämpbara i samhället. Slutligen är begreppet hållbar utveckling också reflexivt, då det problematiserar de många begränsningarna inom det vetenskapliga arbetet och hur dessa kan övervinnas.

Genom att utveckla och stimulera doktorandernas förmåga att förstå och hänvisa till hållbar utvecklingsbegreppet/agendan och dess centrala aspekter – i relation till deras forskningsprojekt – behandlar kursen följande lärandemål för doktorsexamen:

(1) Förmågan till självständig, kritisk granskning och bedömning av nya och komplexa fenomen, frågeställningar och situationer;

(2) Förmågan att genom egen forskning väsentligt bidra till kunskapsutveckling;

(3) Förmågan att identifiera behovet av ytterligare kunskap;

(4) Möjligheten att bidra till samhällsutveckling;

(5) Förmågan att reflektera över vetenskapens begränsningar

Kursinnehåll

Kursen består av följande moment:

(1) Introduktionsföreläsning om hållbar utveckling: uppkomsten, utvecklingen och framtida riktningar för hållbar utveckling som ett begrepp/agenda, med betoning på stark hållbarhet;

(2) Sex seminarier organiserade kring sex distinkta men sammanhängande aspekter av hållbar utveckling, inklusive:

a. Tvärvetenskaplighet: att överbrygga flera discipliner och integrera olika typer av kunskap; mode 1 (teknokratisk) vs. mode 2 (deltagande) vetenskap;

b. Flerdimensionalitet: samband mellan ekologiska, ekonomiska, sociala, politiska och kulturella aspekter av ett givet problem, problemorienterat angreppssätt;

c. Tid: intergenerationell dimension (dåtid-framtid); kortsiktigt vs. långsiktigt; oro för framtiden (risksamhälle); cirkulär vs. linjär tidsuppfattning;

d. Rättvisa: historiskt ansvar vs. behov hos framtida generationer; Nord-Syd-klyftan; olika stadier/takt i utveckling;

e. e. Skala: storskaligt vs. småskaligt; globalt vs. lokalt; alternativa skalor (transnationellt, glokalt); globala mål – lokala lösningar;

f. f. Volym: brist vs. överflöd, tillväxtens gränser vs. obegränsad tillväxt (teknologisk innovation/optimering), volym- och resursfrågor.

Undervisning

Kursen inleds med en introduktionsföreläsning om hållbar utveckling, följt av sex seminarier som organiseras kring sex centrala aspekter av hållbar utveckling: tvärvetenskaplighet, multidimensionalitet, tid, rättvisa, skala och volym. Under seminarierna, som syftar till att främja konstruktivt och kritiskt lärande, förväntas doktoranderna delta aktivt i diskussioner och interaktioner. De uppmuntras särskilt att tänka kritiskt och reflektera över de diskuterade aspekterna av hållbar utveckling. Inför varje seminarium ombeds studenterna att förbereda 2-3 diskussionsfrågor som länkar kurslitteraturen till deras forskningsprojekt. Litteraturen består av en samling grundläggande verk om hållbar utveckling och dess sex centrala aspekter, samt vetenskapliga artiklar som ger exempel på hur en eller flera dimensioner av hållbar utveckling behandlas eller undersöks i olika forskningsprojekt. En fördjupad läsning av obligatorisk litteratur utgör en grundläggande bas för seminariediskussionerna. I de skriftliga uppgifterna ombeds doktoranderna att diskutera och reflektera över sina forskningsprojekt genom att knyta dem till eller kontextualisera begreppet hållbar utveckling och en eller flera centrala aspekter av det. Uppgifterna får både utvärdering och feedback som doktoranderna kan använda i sina forskningsprojekt.

Examination

Examinationen består av:

(1) Aktivt deltagande i seminariediskussioner, baserat på en fördjupad läsning av obligatorisk litteratur, reflekterande/kritiskt tänkande och erfarenhetsutbyte; 3 hp;

(2) Skriftlig uppgift (2500–3000 ord), där doktorander diskuterar och reflekterar över sina forskningsprojekt genom att knyta dem till eller kontextualisera dem inom begreppet hållbar utveckling och en eller flera centrala aspekter av det; 2 hp.

Examinator

Magdalena Kuchler, magdalena.kuchler@geo.uu.se

Huvudansvarig institution

Institutionen för geovetenskaper

Kontaktperson/er

Magdalena Kuchler, magdalena.kuchler@geo.uu.se

Ansökan

Skicka anmälan till kursen till: Magdalena Kuchler, magdalena.kuchler@geo.uu.se
Anmälan senast: 30 september 2025

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin