Hur stärka en kultur av kollegialitet och sammanhang?
Krönika
Kollegialitet har länge funnits som något osynligt och oartikulerat vid Medfarm, men samtidigt väl etablerat, något som självklart hör samman med vår organisation och verksamhet. Exempel på kollegiala processer är utseende av förtroendevalda ledare, val av ledamöter i områdesnämnden och institutionsstyrelser, rekrytering av lärare, samt antagningar till docentur och beslut om disputation.
En välfungerande men tidskrävande process
Intressant är att det just för kunskapsintensiva organisationer, t.ex. universitet, som kollegialitetsbaserade beslutsprocesser och principer är väl fungerande, förmodligen eftersom kunskapsbaserad styrning måste vara eftertänksam. Kollegialitetsprinciperna tycks helt enkelt ha en förmåga att ta till vara på medarbetares kunskap, nyfikenhet och engagemang och är i förlängningen en förutsättning för den fria forskningen och utbildningen. Förtroendet för medarbetarnas sakkompetens betyder helt sonika mer inom en kollegial akademi än extern kontroll och utvärdering.
Värt att notera är att kollegialiteten sällan lärs ut direkt via utbildningar och kurser utan genom deltagande i processerna tillsammans med seniora kolleger, man socialiseras kort och gott in i det kollegiala systemet. Denna metodik är både långsam och tidskrävande men resulterar ofta i ett väl förankrat verksamhetsbaserat ledarskap som kan ansvara för såväl organisation som processer för utbildning och forskning.
En central del av kollegialiteten är verksamhetsbaserade och tidsbegränsade uppdrag som fördelas via kollegiala val. Meriten för att bli ledare vid Uppsala universitet är inte endast att man är en skicklig ledare utan även att man är en god forskare och lärare. De förtroendevalda måste vara väl insatta i förutsättningarna för kollegialt ledarskap och beslutsfattande, och axla det ansvar som följer med positionen.
Samtidigt måste kollegiet stötta och bidra med sin kompetens till de ledare som valts, annars blir det kollegiala systemet svagt och får svårt att fatta kollegialt underbyggda beslut. Dessutom finns ett behov av att kontinuerligt engagera yngre lärare för att säkerställa relevans, fortlevnad och utveckling med tiden.
Uppdrag att stärka kollegialiteten
Som en följd av arbetet med Vision:Medfarm har vetenskapsområdet tillsatt en utredning under ledning av prodekan Pernilla Åsenlöf, som skall resultera i konkreta förslag till åtgärder för att stärka medfarms kollegiala system. Arbetsgruppen ska förankra arbetet inom vetenskapsområdet och inhämta tankar och förslag genom att anordna seminarier och workshoppar. Arbetsgruppen har bland att uppdrag att utreda:
- Hur stärka en kultur av kollegialitet och sammanhang bland alla verksamma.
- Hur stärka rekryteringen och återväxten till kollegiala uppdrag.
- Hur utveckla en kultur, där kollegiet tar ansvar för att göra dessa uppdrag och roller mer attraktiva, hanterbara och hållbara.
- Hur utveckla förutsättningar för det kollegiala ledarskapet.
- Hur utveckla det kollegiala beslutsfattandet inom vetenskapsområdet.
Jag ser fram emot att följa utredningens arbete. Det handlar om Medfarms framtid!
Mats Larhed, vicerektor för vetenskapsområdet för medicin och farmaci
Tidigare krönikor
Krönikorna skrivs av chefer och ledning på Medfarm för att berätta om vad som hänt, händer eller ska hända på vetenskapsområdet för medicin och farmaci.