Provrelaterade forskningsprojekt
De vetenskapliga ledarna i provgruppen bedriver, ibland tillsammans med medarbetare, provrelaterad forskning av olika slag. Nedan beskrivs det senaste forskningsprojektet.
Skrivande och skrivutveckling i årskurs 3
För närvarande pågår ett projekt med fokus på skrivande och skrivutveckling i årskurs 3, som genomförs tillsammans med annan personal från Institutionen för nordiska språk.
Inom projektet undersöks ett omfattande material av både berättande och beskrivande elevtexter från nationella prov. Studier inom projektet har bland annat visat att de syntaktiska mönstren redan i årskurs 3 skiljer sig åt mellan berättande och beskrivande texter (Bendegard, Lindgren & Palmér 2023). Därför är det viktigt att elever redan tidigt i skolan får skriva olika typer av texter, eftersom det ger dem möjlighet att använda, och därmed utveckla, en bredare repertoar av språkliga resurser.
Aktiva i projektet är Saga Bendegard, Josefin Lindgren och Anne Palmér samt Kristina Sjöblom. Artikeln av Bendegard, Lindgren och Palmér finns att ladda ner på sidan Övriga publikationer.