Provets upplägg och bedömning i årskurs 3

Provet för årskurs 3 är gemensamt för ämnena svenska och svenska som andraspråk och består av flera olika delprov. Materialet är indelat i tre områden:

  • Tala
  • Läsa
  • Skriva

Området Tala består av ett delprov som prövar elevens förmåga att kunna samtala om elevnära frågor och ämnen genom att ställa frågor, ge kommentarer och framföra egna åsikter.

Till Läsa hör fyra olika delprov. I två av dessa prövas läsförmågan genom att eleverna läser en skönlitterär text respektive en faktatext och sedan svarar på frågor till dessa texter. I ett tredje delprov prövas förmågan att läsa med flyt. Detta görs i form av högläsning av en skönlitterär text. I ett fjärde delprov prövas förmågan att kunna kommentera och föra enkla resonemang om den skönlitterära texten.

I Skriva ingår två skrivuppgifter, som går ut på att eleverna ska skriva en berättande text och en faktatext. Här prövas elevernas förmåga att kunna skriva texter med handling och innehåll. Utöver det prövas också förmågan att kunna stava samt sätta ut stor bokstav, punkt och frågetecken.

Bedömningen

Det är läraren som utifrån bedömningsanvisningarna bedömer elevens prestationer, dvs. elevens ordinarie lärare eller den lärare som utsetts att bedöma det aktuella provet. Ett sätt att åstadkomma en likvärdig och rättvis bedömning av provet är att arbeta med sambedömning, vilket innebär att lärare tillsammans diskuterar och bedömer elevlösningar utifrån bedömningsanvisningarna. Ett annat sätt att öka bedömningens tillförlitlighet är att sprida bedömningen mellan kollegor på skolan eller mellan lärare på olika skolor.

Till lärarens hjälp vid bedömningen finns olika bedömningsunderlag som bland annat utgörs av matriser och kommenterade elevlösningar.

Kontakt

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
youtube
linkedin