Matematik III för grundlärare Fk-3
7,5 hp
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE107
Det finns en senare version av kursplanen.
- Kod
- 4PE107
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik A1N
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 10 september 2014
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Grundlärarprogrammet inriktning mot arbete i grundskolans årskurs Fk-3.
Behörighetskrav
180 hp från termin 1, 2, 3, 4, 5 och 6 samt 15 hp från termin 7 på programmet.
Mål
Syftet med kursen är att fördjupa kunskaper om och i matematikämnet utifrån matematiska och didaktiska perspektiv. Kursen ska också tydliggöra matematikdidaktiken som vetenskapsområde och undervisningspraktik samt relationen mellan dessa. Kursen bygger vidare på och breddar det innehåll som behandlats i Matematik I och Matematik II.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva innebörden av och använda matematiska och didaktiska begrepp, samt tillämpa dessa för att motivera ställningstaganden beträffande undervisning och lärande i sannolikhetslära och statistik samt kombinatoriska problem
- uppvisa fördjupade kunskaper i sannolikhetslära och statistik som är av relevans för matematikundervisningen
- självständigt lösa matematiska uppgifter, samt kunna redogöra såväl muntligt som skriftligt för olika lösningsalternativ
- kritiskt granska och tillämpa olika bedömningsverktyg
- jämföra och förklara grunderna för skillnader och likheter mellan olika läromedel i matematik i ett samtida och ett historiskt perspektiv.
- genomföra en läromedelsanalys samt presentera och motivera dess slutsatser.
- tillämpa kvantitativa metoder på stora databaser med koppling till matematikdidaktik, dra slutsatser och kritiskt granska slutsatsernas giltighet.
- självständigt skriva en vetenskaplig rapport baserad på analys av ett statistiskt material.
Innehåll
- arbetssätt, konkretisering och vardagsanknytning i undervisning beträffande sannolikhetslära och statistik
- grundläggande begrepp och metoder inom sannolikhetsteori och statistik samt kombinatoriska problem
- olika typer av bedömningsmaterial, inklusive nationella prov
- läromedelsanalys med avseende på matematiskt innehåll
- skolmatematikens historia
- stora databaser och kvantitativa metoder inom matematikdidaktik
- matematiken i samhället
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och räkneövningar.
Examination
Muntliga och skriftliga examinationer.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014