Matematik III för grundlärare Fk-3
7,5 hp
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE107
Det finns en senare version av kursplanen.
- Kod
- 4PE107
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik A1N
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 26 april 2016
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Grundlärarprogrammet inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.
Behörighetskrav
180 hp från termin 1, 2, 3, 4, 5 och 6 samt 15 hp från termin 7 på programmet.
Mål
Syftet med kursen är att fördjupa kunskaper om matematikämnet utifrån matematiska och didaktiska perspektiv. Kursen ska också tydliggöra matematikdidaktiken som vetenskapsområde och undervisningspraktik samt relationen mellan dessa. Kursen bygger vidare på och breddar det innehåll som behandlats i Matematik I och Matematik II.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva innebörden av och använda matematiska och didaktiska begrepp, samt tillämpa dessa för att motivera ställningstaganden beträffande undervisning och lärande imatematik
- uppvisa fördjupade kunskaper i sannolikhetslära, statistik och kombinatorik som är av relevans för matematikundervisningen och självständigt lösa matematiska uppgifter, samt kunna redogöra såväl muntligt som skriftligt för olika lösningsalternativ
- kritiskt granska och tillämpa olika bedömningsverktyg
- jämföra och förklara grunderna för skillnader och likheter mellan olika läromedel i matematik i ett samtida och ett historiskt perspektiv och genomföra en läromedelsanalys samt presentera och motivera dess slutsatser
- tillämpa kvantitativa metoder på stora databaser med koppling till matematikdidaktik, dra slutsatser och kritiskt granska slutsatsernas giltighet, samt självständigt skriva en vetenskaplig rapport baserad på analys av ett statistiskt material.
Innehåll
- Arbetssätt, konkretisering och vardagsanknytning i matematikundervisning, särskilt i undervisning beträffande sannolikhetslära, statistik och kombinatorik
- Barn och elever med särskild begåvning inom matematik
- Grundläggande begrepp och metoder inom sannolikhetsteori och statistik samt kombinatoriska problem
- Olika typer av bedömningsmaterial, inklusive nationella prov
- Läromedelsanalys med avseende på matematiskt innehåll
- Skolmatematikens historia
- Stora databaser och kvantitativa metoder inom matematikdidaktik
- Matematiken i samhället
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och räkneövningar.
Examination
Muntliga och skriftliga examinationer.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014