Matematik III för grundlärare Fk-3

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 4PE107

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE107
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik A1N
Betygsskala
Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 20 juni 2018
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.

Behörighetskrav

180 hp från termin 1, 2, 3, 4, 5 och 6 samt 15 hp från termin 7 på programmet.

Mål

Syftet med kursen är att fördjupa kunskaper om matematikämnet utifrån matematiska och didaktiska perspektiv. Kursen ska också tydliggöra matematikdidaktiken som vetenskapsområde och undervisningspraktik samt relationen mellan dessa. Kursen bygger vidare på och breddar det innehåll som behandlats i Matematik I och Matematik II.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • beskriva innebörden av och använda matematiska och didaktiska begrepp, samt tillämpa dessa för att motivera ställningstaganden beträffande undervisning och lärande i matematik
  • uppvisa fördjupade kunskaper i sannolikhetslära, statistik och kombinatorik som är av relevans för matematikundervisningen och självständigt lösa matematiska uppgifter, samt kunna redogöra såväl muntligt som skriftligt för olika lösningsalternativ
  • kritiskt granska och tillämpa olika bedömningsverktyg
  • jämföra och förklara grunderna för skillnader och likheter mellan olika läromedel i matematik i ett samtida och ett historiskt perspektiv och genomföra en läromedelsanalys samt presentera och motivera dess slutsatser
  • tillämpa kvantitativa metoder på stora databaser med koppling till matematikdidaktik, dra slutsatser och kritiskt granska slutsatsernas giltighet, samt självständigt skriva en vetenskaplig rapport baserad på analys av ett statistiskt material.

Innehåll

  • Arbetssätt, konkretisering och vardagsanknytning i matematikundervisning, särskilt i undervisning beträffande sannolikhetslära, statistik och kombinatorik
  • Barn och elever med särskild begåvning inom matematik
  • Grundläggande begrepp och metoder inom sannolikhetsteori och statistik samt kombinatoriska problem
  • Olika typer av bedömningsmaterial, inklusive nationella prov
  • Läromedelsanalys med avseende på matematiskt innehåll
  • Skolmatematikens historia
  • Stora databaser och kvantitativa metoder inom matematikdidaktik
  • Matematiken i samhället

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och räkneövningar.

Examination

Muntliga och skriftliga examinationer.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
youtube
linkedin