Journalistik, globala medier och samhälle
Kursplan, Grundnivå, 2IV132
- Kod
- 2IV132
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Medie- och kommunikationsvetenskap G2F
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 25 oktober 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för informatik och media
Behörighetskrav
Medie- och kommunikationsvetenskap A och B eller motsvarande eller antagning till Masterprogram i samhällsvetenskap, inriktning mot digitala medier och samhälle.
Mål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- utföra informationssökningar inom det akademiska fältet journalistikstudier,
- självständigt och kritiskt reflektera över mediers och journalistiks betydelse i samtida samhällen, samt uppvisa god insikt i aktuell forskning i journalistikstudier, utifrån globala och inkluderande perspektiv,
- självständigt analysera journalistikens (föränderliga) uttrycksformer, i relation till det globala och digitala landskapet,
- förklara och utvärdera betydelsen av mångfalds-, kulturellt inkluderande och genusperspektiv inom journalistiken,
- kritiskt diskutera samtida fenomen inom journalistik och globala medier, i teoretiskt informerade essäer och muntliga presentationer.
Innehåll
Kursen ger kunskaper om samtida roller och utmaningar för journalistik och medier i ett globaliserat och föränderligt medielandskap. Relationen journalistik, demokrati och medborgare undersöks och diskuteras utifrån teoretiska perspektiv. Aktuell debatt och kritik av global journalistik uppmärksammas och studeras utifrån kritisk teori om medier och journalistik. Kursen studerar och diskuterar nya former av professionell journalistik i det digitala medielandskapet. Kursen behandlar vidare frågor om nyanserad och inkluderande journalistik, och adresserar teoretiska perspektiv på mångfald, genus, etnicitet, minoriteter i medier och nyhetsjournalistik.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, individuella uppgifter och grupparbeten.
Examination
Kursen examineras genom aktivt deltagande i föreläsningar, seminarier samt godkänt genomförande av muntliga och skriftliga examinationsuppgifter.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare eller beslut om undantag som fattats av institutionens arbetsgrupp för studieärenden.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2024
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2022
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014