Matematik III för grundlärare Fk-3
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE107
- Kod
- 4PE107
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik A1N
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 2 juni 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.
Behörighetskrav
120 hp inom grundlärarprogrammet inklusive Matematik II, F-3.
Mål
Syftet med kursen är att ge en breddning och fördjupning av matematikämnet utifrån matematiska och didaktiska teorier och perspektiv. Kursen ska också tydliggöra matematikdidaktiken som vetenskapsområde och undervisningspraktik samt relationen mellan dessa. Kursen bygger vidare på och breddar det innehåll som behandlats i Matematik I och Matematik II.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva innebörden av och använda matematiska och didaktiska begrepp, samt tillämpa dessa för att motivera ställningstaganden beträffande undervisning och lärande i matematik
- självständigt lösa matematiska uppgifter, samt kunna redogöra såväl muntligt som skriftligt för olika lösningsalternativ samt resonera kring för- och nackdelar med olika lösningar
- redogöra för teorier gällande matematisk begreppsutveckling och lärande i matematik
- kritiskt granska och tillämpa olika bedömningsverktyg samt värdera elevers kunskaper
- genomföra en läromedelsanalys samt presentera och motivera dess slutsatser
- använda programmering som är av relevans för matematikundervisning
- redogöra för hur undervisningen i matematik har utvecklats historiskt och för relevanta epistemologiska perspektiv på matematik.
Innehåll
- Lärande och undervisning för årskurs F-3 avseende sannolikhetslära, statistik och kombinatorik.
- Centrala begrepp och metoder inom sannolikhetslära, statistik och kombinatorik.
- Olika typer av bedömningsmaterial, inklusive nationella prov.
- Tillämpning av bedömningsteori i matematikämnet inklusive omdömen.
- Läromedelsanalys med avseende på matematiskt innehåll och kunskapssyn.
- Programmering med relevans för årskurs F-3.
- Matematikundervisningens historia och epistemologiska perspektiv på matematik.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och workshops. Obligatoriska seminarier och workshops kan förekomma och kräver då aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras skriftligt och muntligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen, skriftlig inlämningsuppgift och obligatorisk undervisning.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014