Matematik III för grundlärare Fk-3

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 4PE107

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE107
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik A1N
Betygsskala
Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 2 juni 2020
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ingår i Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.

Behörighetskrav

120 hp inom grundlärarprogrammet inklusive Matematik II, F-3.

Mål

Syftet med kursen är att ge en breddning och fördjupning av matematikämnet utifrån matematiska och didaktiska teorier och perspektiv. Kursen ska också tydliggöra matematikdidaktiken som vetenskapsområde och undervisningspraktik samt relationen mellan dessa. Kursen bygger vidare på och breddar det innehåll som behandlats i Matematik I och Matematik II.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • beskriva innebörden av och använda matematiska och didaktiska begrepp, samt tillämpa dessa för att motivera ställningstaganden beträffande undervisning och lärande i matematik
  • självständigt lösa matematiska uppgifter, samt kunna redogöra såväl muntligt som skriftligt för olika lösningsalternativ samt resonera kring för- och nackdelar med olika lösningar
  • redogöra för teorier gällande matematisk begreppsutveckling och lärande i matematik
  • kritiskt granska och tillämpa olika bedömningsverktyg samt värdera elevers kunskaper
  • genomföra en läromedelsanalys samt presentera och motivera dess slutsatser
  • använda programmering som är av relevans för matematikundervisning
  • redogöra för hur undervisningen i matematik har utvecklats historiskt och för relevanta epistemologiska perspektiv på matematik.

Innehåll

  • ​Lärande och undervisning för årskurs F-3 avseende sannolikhetslära, statistik och kombinatorik.
  • Centrala begrepp och metoder inom sannolikhetslära, statistik och kombinatorik.
  • Olika typer av bedömningsmaterial, inklusive nationella prov.
  • Tillämpning av bedömningsteori i matematikämnet inklusive omdömen.
  • Läromedelsanalys med avseende på matematiskt innehåll och kunskapssyn.
  • Programmering med relevans för årskurs F-3.
  • Matematikundervisningens historia och epistemologiska perspektiv på matematik.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och workshops. Obligatoriska seminarier och workshops kan förekomma och kräver då aktivt deltagande.

Examination

Kursen examineras skriftligt och muntligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen, skriftlig inlämningsuppgift och obligatorisk undervisning.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
youtube
linkedin