Antikens kultur och samhällsliv C
Kursplan, Grundnivå, 5AK300
- Kod
- 5AK300
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Antikens kultur och samhällsliv G2E
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 8 september 2025
- Ansvarig institution
- Institutionen för arkeologi, antik historia och kulturvård
Behörighetskrav
Antikens kultur och samhällsliv A och Antikens kultur och samhällsliv B
Mål
Efter genomförd kurs skall studenten kunna:
Källor, teori och metod
- identifiera och problematisera antikvetenskapliga källor,
- praktiskt tillämpa vetenskaplig teori och metod på ett källmaterial,
- i tal och skrift beskriva och värdera för antikvetenskapen relevant teori och metod på ett initierat sätt.
Problemformulering och vetenskapligt skrivande
- förstå förhållandet mellan större forskningsfält och en forskningsfråga som kan besvaras inom ramen för en kandidatuppsats,
- förstå och utvärdera betydelsen av ett vetenskapligt arbetes olika delar,
- diskutera och sammanställa ett förslag till uppsatsämne med tillhörande problemformulering,
- upprätta ett första uppsatsdokument med god akribi och enligt rådande riktlinjer.
Kandidatuppsats
- självständigt identifiera och formulera ett uppsatsämne i Antikens kultur och samhällsliv med tillhörande frågeställningar och teoretiskt perspektiv,
- utifrån informationssökning ge en översikt över forskningsläget vad gäller uppsatsämnet och frågeställningarna,
- planera, strukturera, utföra och presentera en antikvetenskaplig undersökning,
- välja ut och hantera ett för uppsatsen lämpligt arkeologiskt, konsthistoriskt eller historiskt källmaterial med iakttagande av relevant källkritik och uppvisande av grundläggande metodiskt kunnande,
- självständigt analysera källmaterialet, samt kritiskt värdera och tolka resultaten,
- författa en uppsats med godtagbart språk, god läsbarhet och korrekt akribi, i enlighet med aktuella riktlinjer för vetenskapligt skrivande,
- genomföra en antikvetenskaplig undersökning inom givna tids- och omfångsramar,
- ge och ta konstruktiv kritik i ett vetenskapligt samtal.
Innehåll
Moment 1. Källor, teori och metod 7,5 hp
Momentet behandlar för antikvetenskapen aktuell teori och metod ur ett arkeologiskt, historiskt och konstvetenskapligt perspektiv. Ett urval av texter representativa inom sin teoretiska och metodologiska genre läses och diskuteras. Deltagarna övar att söka olika typer av källor i bibliotek och digitala arkiv samt att demonstrera förståelse av relationen empiri och vetenskaplig teori och metod.
Moment 2. Problemformulering och vetenskapligt skrivande 7,5 hp
Momentet tränar deltagarna att identifiera och avgränsa ett forskningsfält så att det utmynnar i en fråga som går att undersöka vetenskapligt. Fokus ligger på processen att identifiera ett uppsatsämne, samtidigt som studenten ökar sin förståelse för vad vetenskapligt skrivande innebär och vilka krav som ställs på en kandidatuppsats.
Moment 3. Kandidatuppsats 15 hp
Momentet innebär författandet av en vetenskapligt dokumenterad uppsats under handledning. Uppsatsen skall innefatta en självständigt identifierad och avgränsad problemställning, samt en kritisk bearbetning och diskussion av ett antikt källmaterial.
Undervisning
Undervisningen sker i form av seminarier, föreläsningar och uppsatshandledning, enskilt och i grupp. De studerande äger rätt till handledning endast under ordinarie kursperiod. Undervisning på engelska kan förekomma.
Examination
Examinationen på momenten 1 och 2 sker fortlöpande muntligt och/eller skriftligt och genom aktivt deltagande i seminarier. Examinationen på moment 3 sker skriftligt genom uppsatsen samt muntligt vid ett seminarium genom ventilering av den egna uppsatsen, samt opposition på en annan uppsats. Examination på engelska kan förekomma.
- På moment 1. Källor, teori och metod ges betygen underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG).
- På moment 2. Problemformulering och vetenskapligt skrivande ges betygen underkänd (U) eller godkänd (G).
- På moment 3. Kandidatuppsats ges betygen underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG).
För att få betyget VG på hela kursen måste Kandidatuppsats 15 hp ha VG.
För moment 1 och 2 kan, om särskilda skäl finns, examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.