Svenska II i grundskolans årskurser 4-6
15 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE041
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Arnbak, Elisabeth, Läsning av faktatexter: från läsprocess till lärprocess, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2010Obligatorisk
- Chambers, Aidan; Chambers, Aidan., Böcker inom och omkring oss, Ny, rev., utg., Huddinge, X Publishing, 2011Obligatorisk (S 13–24, 39–50, 179–188, 198- 80 sidor.)
- Danelius, L., Språkutvecklande undervisning och ett integrerat svenskämne för mellanåren, Ingår i: Skolans mellanår: språkutveckling, undervisning och ledarskap, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur AB, 2010Obligatorisk (S. 103–145 42 sidor.)
- Elleström, Lars, Lyrikanalys: en introduktion, Lund, Studentlitteratur, 1999Obligatorisk (S 7–26, 35–56, 136–138 42 sidor.)
- Gibbons, Pauline, Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet, 1. uppl., Uppsala, Hallgren & Fallgren, 2006Obligatorisk
- Hernwall, Patrik, Barn kommunicerar: om en dimension av barns digitala rum, Ingår i: Utm@ningar och e-frestelser: IT och skolans lärkultur, Stockholm, Prisma, 2002Obligatorisk (S 302–322 20 sidor.)
- Holmberg, Claes-Göran; Ohlsson, Anders, Epikanalys: en introduktion, Lund, Studentlitteratur, 1999Obligatorisk (S 7–14, 48–52, 59–80, 83–97, 118–131 59 sidor.)
- Jenkins, Henry, Konvergenskulturen: där gamla och nya medier kolliderar, 2. uppl., Göteborg, Daidalos, 2012Obligatorisk (Kap. 1–3)
- Josephson, Olle; Oliv, Tomas; Melin, Lars, Elevtext: analyser av skoluppsatser från åk 1 till åk 9, Lund, Studentlitteratur, 1990Obligatorisk (150 sidor läses.)
- Klerfelt, Anna, Sagor i ny skepnad: barn berättar med dator, Ingår i: Utm@ningar och e-frestelser: IT och skolans lärkultur, Stockholm, Prisma, 2002Obligatorisk (S 257–279 22 sidor.)
- Kåreland, Lena, Barnboken i samhället, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Obligatorisk (Kap 1–5 155 sidor.)
- Langer, Judith A., Litterära föreställningsvärldar: litteraturundervisning och litterär förståelse, Göteborg, Daidalos, 2005Obligatorisk (S 157–168 11 sidor.)
- Liberg, Caroline; Geijerstam, Åsa af; Folkeryd, Jenny Wiksten, Utmana, utforska, utveckla!: om läs- och skrivprocessen i skolan, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk
- Lindberg, Inger, Med andra ord i bagaget., Ingår i: Det hänger på språket: lärande och språkutveckling i grundskolan, Lund, Studentlitteratur, 2006, s. 57–92Obligatorisk (25 sidor.)
- Lorentzen, R. T.; Johannes, A. A., Mål och mening med sammansatta texter, Ingår i: Det nödvändiga skrivandet: om att skriva i förskolan och skolans alla ämnen, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2009Obligatorisk (S 71–84 13 sidor.)
- Molloy, Gunilla, Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk (Kap 3–4 40 sidor.)
- Myrberg, Mats, Dyslexi: en kunskapsöversikt, Stockholm, Vetenskapsrådet, 2007Obligatorisk
- Nettervik, Ingrid; Westman, Ingrid, I barnbokens v?rld., 2. uppl., Malm?, Gleerup, 2002Obligatorisk (S. 27–66, 99–152, 175–267 194 sidor.)
- Nilsson, Jan, Tematisk undervisning, 2., [rev.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007Obligatorisk (S. 15–95 80 sidor.)
- Nya språket lyfter!: bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-6: enligt Lgr 11, Stockholm, Skolverket, 2012Obligatorisk (81 sidor.)
- Sigrell, Anders, Retorik för lärare: konsten att välja språk konstruktivt, Åstorp, Retorikförlaget, 2008Obligatorisk (81 sidor läses.)
- Stensson, Britta, Mellan raderna: strategier för en tolkande läsundervisning, Göteborg, Daidalos, 2006Obligatorisk
- Strömquist, Siv, Skrivprocessen :b teori och tillämpning, 3., omarb. och utök. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007Obligatorisk (162 sidor läses.)
- Wolf, Lars, Till dig en blå tussilago: att läsa och skriva lyrik i skolan, 2., [utök.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2004Obligatorisk (S 14–155 140 sidor.)
Løvland, A. (2010). Faglitterære teksthendingar i klasserommet - i spenningsfeltet .... 15 s. (Som kompendium)
Samling med exempel på dokumentations- och bedömningsmaterial, ca 10 sidor.
Två vetenskapliga artiklar om ca 40 sidor.
Ca 1500 sidor skönlitteratur riktat mot ämnesgruppen väljes också i samråd med undervisande lärare.
Kurslitteraturen omfattar
Skönlitterär läsning, 803 sidor (samt skönlitteratur om ca 1500 sidor)
Tal, läs- och skrivutveckling, 1377 sidor.
Referenslitteratur
- Svenska skrivregler, 3., [utök.] utg., Stockholm, Liber, 2008
- Språkriktighetsboken, 1. uppl., Stockholm, Norstedts akademiska förlag, 2005
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2024
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2023
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2022
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2019
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2016
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012, version 2
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012, version 1