Svenska II i grundskolans årskurser 4-6

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE041

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE041
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 15 februari 2012
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom grundlärarprogrammet och kan också komma att ges som fristående kurs.

Behörighetskrav

Svenska 1 för grundlärarprogrammet med inriktning mot årskurs 4-6, 7,5 hp

Mål

Syftet med kursen är ge teoretiska och praktiska kunskaper om elevers fortsatta tal-, läs- och

skrivutveckling och om deras möte med skönlitteratur och sakprosa.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

- Redogöra för, jämföra och kritiskt förhålla sig till olika teorier och metoder som rör elevers tal, läs-

och skrivutveckling med fokus på mellanåren

- Utifrån olika didaktiska perspektiv ge exempel på, förklara och värdera hur undervisningen

skapar möjligheter för elevers lärande och språkliga utveckling

- Förklara och tillämpa modeller för bedömning av elevers läs- och skrivutveckling i mellanåren.

- Analysera och kritiskt diskutera estetiska uttrycksmedels potential för språkutveckling.

- Beskriva aspekter av läs- och skrivsvårigheter samt diskutera skriftspråklig normalisering och

marginalisering.

- Känna till och analysera barn- och ungdomslitteratur, dess historia samt olika genrer

- Känna till och analysera berättande i olika medier.

- Beskriva hur språket kommer till uttryck i olika skolämnen och typer av texter samt

problematisera språkets betydelse för elevers kunskapsutveckling.

- Skriftligt och muntligt sammanställa och diskutera kursinnehållet på ett vetenskapligt och

språkligt godtagbart sätt.

Innehåll

Kursen består av två delar

Tal, läs- och skrivutveckling, 10 hp

Skönlitterär läsning, 5 hp

Under kursen behandlas följande områden:

- Teorier om och metoder för tal-, läs- och skrivutveckling

- Läs- och skrivstrategier

- Språkutvecklande samtal

- Språkmiljöer, organisation av undervisning och undervisningens progression

- Dokumentation, analys och bedömning av elevers språkutveckling (såväl i svenska som

första- som andraspråk)

- Meningsskapande i olika praktiker med fokus på estetiska uttrycksformer, multimodala/

sammansatta texter och IKT

- Läs- och skrivsvårigheter, dyslexi

- Andraspråksinlärning

- Skriftspråkliga regler, grammatik och textanalys

- Olika former av språkande/genrer

2

- Skönlitteratur och sakprosa för barn och ungdom

- Samtal om skönlitteratur

- Begreppet litterär kanon

- Sagor och myter från olika kulturer

- Litteraturvetenskapliga grundbegrepp för lyrik-, prosa och dramaanalys

- Egen tillägnan av skönlitteratur

- Egen skriftlig och muntlig produktion (för att utveckla ett yrkesspråk)

- Forskningsmetoder för att studera tal-, läs- och skrivutveckling

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.

Examination

Muntliga och skriftliga examinationer.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin