Svenska II i grundskolans årskurser 4-6

15 hp

Litteraturlista, Grundnivå, 4PE041

Det finns en senare version av litteraturlistan.

Huvudgrupp 1

Delkurs 1: Tal-, läs- och skrivutveckling

Delkurs 2: Barn- och ungdomslitteratur och litteraturdidaktik

  • Andersson, Pär-Yngve, Lyrikläsning som didaktisk praktik, Norsk Pedagogisk Tidsskrift 1-2019, Årgang 103, s. 65-76, 2019Obligatorisk (https://doi.org/10.18261/issn.1504–2987-2019–01-07)
  • Chambers, Aidan, Böcker inom och omkring oss, [Ny utg.], Stockholm, Gilla böcker, 2014Obligatorisk
  • Eriksson Barajas, Katarina, Boksamtalets dilemman och möjligheter, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2012Obligatorisk
  • Erixon, Per-Olof; Löfgren, Maria, Ett demokratilyft för Sverige? Om relationen mellan literacy, skönlitteratur och demokrati i Läslyftet, Utbildning & Demokrati, 2018Obligatorisk
  • Heath, Carl, Spel och lärande, Ingår i: Interaktiva medier och lärandemiljöer, Malmö, Gleerups, 2014, s. 75–87Obligatorisk ((12 s.) Finns tillgänglig som pdf.)
  • Kåreland, Lena, Skönlitteratur för barn och unga Svenska 2: historik, genrer, termer, analyser, Lund: Studentlitteratur (230 s.), 2021Obligatorisk
  • Mehrstam, Christian, Järnjätten är starkare än järnmannen: Budskap, fritid och informellt lärande i litteraturdidaktik, Ingår i: Litteratur och läsning: litteraturdidaktikens nya möjligheter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015Obligatorisk (19 s.)
  • Nordlund, Anna, Varför litteraturvetenskap?: en ämnesintroduktion för nya studenter, Upplaga 2, Lund, Studentlitteratur, [2020]Obligatorisk (s. 16–33, 42–80. (52 s))

Dessutom tillkommer ca 1000 s enligt lärares anvisningar.

Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp respektive ca 2000 sidor för en kurs på 15 hp.

* Obligatorisk

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin