Svenska II i grundskolans årskurser 4-6

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE041

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE041
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 19 maj 2022
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ingår i Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.

Behörighetskrav

Inom grundlärarprogrammet 4-6: 30 hp inklusive Lärande och utveckling och Svenska I

Mål

Syftet med kursen är ge ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper om elevers fortsatta tal-, läs- och skrivutveckling och om deras möte med skönlitteratur och sakprosa. Kursen bygger vidare på och breddar det innehåll som behandlats i kursen Svenska I.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för, jämföra och kritiskt förhålla sig till olika teorier och metoder som rör elevers tal- läs- och skrivutveckling hos en- och flerspråkiga elever med fokus på mellanåren
  • ge exempel på, förklara och värdera hur undervisningen skapar möjligheter för elevers tal- läs- och skrivutveckling utifrån olika ämnesdidaktiska perspektiv
  • redogöra för och tillämpa modeller för bedömning av elevers tal-, läs- och skrivutveckling i mellanåren
  • beskriva olika aspekter av försenad tal- läs- och skrivutveckling
  • beskriva hur språket kommer till utryck i olika skolämnen och typer av texter samt problematisera språkets betydelse för elevers kunskapsutveckling
  • analysera barn- och ungdomslitteratur, redogöra för dess historia och genrer, samt utveckla ämnesdidaktiskt förankrade arbetssätt med skönlitteratur
  • redogöra för och analysera berättande i olika medier, digitala miljöer och i olika estetiska uttrycksformer
  • visa godtagbar muntlig och skriftlig kommunikativ förmåga i akademiska och för professionen relevanta sammanhang.

Innehåll

Under kursen behandlas följande områden:

  • Teorier om tal-, läs- och skrivutveckling.
  • En- och flerspråkig tal-, läs- och skrivutveckling.
  • Undervisningsmetoder för och ämnesdidaktiska perspektiv på tal- läs- och skrivutveckling.
  • Genre och ämnesspråk.
  • Organisation av undervisning och undervisningens progression i svenskämnets åk 4-6.
  • Dokumentation, analys och bedömning av elevers tal- , läs- och skrivutveckling.
  • Skriftspråkliga normer, grammatik och textanalys.
  • Olika former av försenad läs- och skrivutveckling.
  • Meningsskapande i olika praktiker med fokus på estetiska uttrycksformer, multimodala texter och texter i digitala miljöer.
  • Skönlitteratur och sakprosa för barn och ungdom.
  • Texturval av och textsamtal om skönlitteratur.
  • Texter, sagor och myter från olika tider och delar av världen.
  • Barn- och ungdomslitteraturen genom historien och i nutid.
  • Litteraturvetenskapliga grundbegrepp för lyrik-, prosa- och dramaanalys.
  • Egen skriftlig och muntlig produktion.

Kursen består av två delar:

  • Tal, läs- och skrivutveckling, 10 hp
  • Barn- och ungdomslitteratur och litteraturdidaktik, 5 hp

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.

Examination

Kursen examineras skriftligt och muntligt, exempelvis genom salstentamen och redovisning.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att studenten får examineras på andra sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin