Svenska II i grundskolans årskurser 4-6
15 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE041
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
Delkurs 1: Tal-, läs- och skrivutveckling
- af Geijerstam, Åsa, Det naturvetenskapliga ämnesspråket, Ingår i: Skriv! Les! 1: artikler fra den første nordiske konferansen om skriving, lesing og literacy, Trondheim, Akademika, 2012Obligatorisk (s. 29–44 (15 s) Finns tillgänglig som pdf.)
- Bergh Nestlog, Ewa; Danielsson, Kristina, Textskapande i grundskolan: utveckla funktionella skrivpraktiker, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2020]Obligatorisk
- Bergh Nestlog, Ewa, Muntlig kommunikation i alla ämnen: [ ingår i Lärportalens modul Språk-, läs- och skrivutveckling (Läslyftet), Muntlig kommunikation, Del 1: Muntlig kommunikation i alla ämnen, årskurs F-9 ], Stockholm, Skolverket, 2019Obligatorisk ((14 s.) Aktuell länk finns i studiehandledningen.)
- Frank Elisabeth & Herrlin, Katarina, Skrivandets hantverk I, Ingår i: Skrivundervisningens grunder, Första upplagan, Malmö, Gleerups, [2020], s. 153 – 168Obligatorisk
- Gibbons, Pauline, Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet, Femte upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2018]Obligatorisk
- Liberg, Caroline; Smidt, Jon, Att bli lärare i svenska, Liber, 2019Obligatorisk (Kap 3, 5, 6, 9, 10, 12 och 13.)
- Lindberg, Inger, Med andra ord i bagaget., Ingår i: Det hänger på språket: lärande och språkutveckling i grundskolan, Lund, Studentlitteratur, 2006, s. 57–92Obligatorisk (25 sidor.)
- Norén (red.), Sofia, Lära barn att läsa: vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse, Tredje upplagan: Stockholm: LegiLexi, 2022Obligatorisk (Finns tillgänglig som pdf: https:/
/ a.storyblok.com/ f/ 129463/ x/ 64eecfdf5f/ lara-barn-att-lasa-e-bok-2022.pdf) - Roe, Astrid, Läsdidaktik: efter den första läsinlärningen, 1. uppl., Malmö, Gleerup, 2014Obligatorisk (258 s.)
Delkurs 2: Barn- och ungdomslitteratur och litteraturdidaktik
- Andersson, Pär-Yngve, Lyrikläsning som didaktisk praktik, Norsk Pedagogisk Tidsskrift 1-2019, Årgang 103, s. 65-76, 2019Obligatorisk (https:/
/ doi.org/ 10.18261/ issn.1504–2987-2019–01-07) - Chambers, Aidan, Böcker inom och omkring oss, [Ny utg.], Stockholm, Gilla böcker, 2014Obligatorisk
- Eriksson Barajas, Katarina, Boksamtalets dilemman och möjligheter, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2012Obligatorisk
- Erixon, Per-Olof; Löfgren, Maria, Ett demokratilyft för Sverige? Om relationen mellan literacy, skönlitteratur och demokrati i Läslyftet, Utbildning & Demokrati, 2018Obligatorisk (s. 7–33)
- Heath, Carl, Spel och lärande, Ingår i: Interaktiva medier och lärandemiljöer, Malmö, Gleerups, 2014, s. 75–87Obligatorisk ((12 s.) Finns tillgänglig som pdf.)
- Kåreland, Lena, Skönlitteratur för barn och unga Svenska 2: historik, genrer, termer, analyser, Lund: Studentlitteratur (230 s.), 2021Obligatorisk
- Mehrstam, Christian, Järnjätten är starkare än järnmannen: Budskap, fritid och informellt lärande i litteraturdidaktik, Ingår i: Litteratur och läsning: litteraturdidaktikens nya möjligheter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015Obligatorisk (19 s.)
- Nordlund, Anna, Varför litteraturvetenskap?: en ämnesintroduktion för nya studenter, Upplaga 2, Lund, Studentlitteratur, [2020]Obligatorisk (s. 16–33, 42–80. (52 s))
Dessutom tillkommer ca 1000 s. skönlitteratur enligt lärares anvisningar.
Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp respektive ca 2000 sidor för en kurs på 15 hp.
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2024
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2023
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2022
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2019
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2016
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012, version 2
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012, version 1