Svenska II i grundskolans årskurser 4-6

15 hp

Litteraturlista, Grundnivå, 4PE041

Det finns en senare version av litteraturlistan.

Huvudgrupp 1

Delkurs 1: Tal-, läs- och skrivutveckling

Delkurs 2: Barn- och ungdomslitteratur och litteraturdidaktik

  • Andersson, Pär-Yngve, Lyrikläsning som didaktisk praktik, Norsk Pedagogisk Tidsskrift 1-2019, Årgang 103, s. 65-76, 2019Obligatorisk (https://doi.org/10.18261/issn.1504–2987-2019–01-07)
  • Chambers, Aidan, Böcker inom och omkring oss, [Ny utg.], Stockholm, Gilla böcker, 2014Obligatorisk
  • Eriksson Barajas, Katarina, Boksamtalets dilemman och möjligheter, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2012Obligatorisk
  • Erixon, Per-Olof; Löfgren, Maria, Ett demokratilyft för Sverige? Om relationen mellan literacy, skönlitteratur och demokrati i Läslyftet, Utbildning & Demokrati, 2018Obligatorisk (s. 7–33)
  • Heath, Carl, Spel och lärande, Ingår i: Interaktiva medier och lärandemiljöer, Malmö, Gleerups, 2014, s. 75–87Obligatorisk ((12 s.) Finns tillgänglig som pdf.)
  • Kåreland, Lena, Skönlitteratur för barn och unga Svenska 2: historik, genrer, termer, analyser, Lund: Studentlitteratur (230 s.), 2021Obligatorisk
  • Mehrstam, Christian, Järnjätten är starkare än järnmannen: Budskap, fritid och informellt lärande i litteraturdidaktik, Ingår i: Litteratur och läsning: litteraturdidaktikens nya möjligheter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015Obligatorisk (19 s.)
  • Nordlund, Anna, Varför litteraturvetenskap?: en ämnesintroduktion för nya studenter, Upplaga 2, Lund, Studentlitteratur, [2020]Obligatorisk (s. 16–33, 42–80. (52 s))

Dessutom tillkommer ca 1000 s. skönlitteratur enligt lärares anvisningar.

Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp respektive ca 2000 sidor för en kurs på 15 hp.

* Obligatorisk

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin