Svenska II i grundskolans årskurser 4-6

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE041

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE041
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 6 mars 2012
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom grundlärarprogrammet och kan också komma att ges som fristående kurs.

Behörighetskrav

Svenska I för grundlärarprogrammet med inriktning mot årskurs 4-6, 7,5 hp

Mål

Syftet med kursen är ge teoretiska och praktiska kunskaper om elevers fortsatta tal-, läs- och

skrivutveckling och om deras möte med skönlitteratur och sakprosa.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

- Redogöra för, jämföra och kritiskt förhålla sig till olika teorier och metoder som rör elevers tal- läs- och skrivutveckling med fokus på mellanåren.

- Utifrån olika didaktiska perspektiv ge exempel på, förklara och värdera hur undervisningen skapar möjligheter för elevers lärande och språkliga utveckling.

- Förklara och tillämpa modeller för bedömning av elevers läs- och skrivutveckling i mellanåren.

- Analysera och kritiskt diskutera estetiska uttrycksmedels potential för språkutveckling.

- Beskriva aspekter av läs- och skrivsvårigheter samt diskutera skriftspråklig normalisering och marginalisering.

- Analysera barn- och ungdomslitteratur samt redogöra för dess historia och olika genrer.

- Redogöra för och analysera berättande i olika medier.

- Beskriva hur språket kommer till uttryck i olika skolämnen och typer av texter samt problematisera språkets betydelse för elevers kunskapsutveckling.

- Skriftligt och muntligt sammanställa och diskutera kursinnehållet på ett vetenskapligt och språkligt godtagbart sätt.

Innehåll

Under kursen behandlas följande områden:

- Teorier om och metoder för tal-, läs- och skrivutveckling

- Läs- och skrivstrategier

- Språkutvecklande samtal

- Språkmiljöer, organisation av undervisning och undervisningens progression

- Dokumentation, analys och bedömning av elevers språkutveckling (såväl i svenska som första- som andraspråk)

- Meningsskapande i olika praktiker med fokus på estetiska uttrycksformer, multimodala/ sammansatta texter och IKT

- Läs- och skrivsvårigheter, dyslexi

- Andraspråksinlärning

- Skriftspråkliga regler, grammatik och textanalys

- Olika former av språkande/genrer

- Skönlitteratur och sakprosa för barn och ungdom

- Textsamtal om skönlitteratur

- Begreppet litterär kanon

- Sagor och myter från olika kulturer

- Litteraturvetenskapliga grundbegrepp för lyrik-, prosa och dramaanalys

- Egen skriftlig och muntlig produktion (för att utveckla ett yrkesspråk)

- Forskningsmetoder för att studera tal-, läs- och skrivutveckling

Kursen består av två delar

Tal, läs- och skrivutveckling, 10 hp

Skönlitterär läsning, 5 hp

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.

Examination

Muntliga och skriftliga examinationer.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin