Svenska II i grundskolans årskurser 4-6
15 hp
Kursplan, Grundnivå, 4PE041
Det finns en senare version av kursplanen.
- Kod
- 4PE041
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 26 augusti 2015
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
Behörighetskrav
30 hp från termin 1 och 15 hp från termin 2 på grundlärarprogrammet
Mål
Syftet med kursen är ge teoretiska och praktiska kunskaper om elevers fortsatta tal-, läs- och skrivutveckling och om deras möte med skönlitteratur och sakprosa.
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna
- redogöra för, jämföra och kritiskt förhålla sig till olika teorier och metoder som rör elevers tal- läs- och skrivutveckling med fokus på mellanåren
- utifrån olika didaktiska perspektiv ge exempel på, förklara och värdera hur undervisningen skapar möjligheter för elevers lärande och språkliga utveckling
- förklara och tillämpa modeller för bedömning av elevers läs- och skrivutveckling i mellanåren
- beskriva aspekter av läs- och skrivsvårigheter samt diskutera skriftspråklig normalisering och marginalisering
- analysera barn- och ungdomslitteratur samt redogöra för dess historia och olika genrer
- redogöra för och analysera berättande i olika medier och i olika estetiska uttrycksformer
- beskriva hur språket kommer till uttryck i olika skolämnen och typer av texter samt problematisera språkets betydelse för elevers kunskapsutveckling
- skriftligt och muntligt sammanställa och diskutera kursinnehållet på ett vetenskapligt och språkligt godtagbart sätt.
Innehåll
Under kursen behandlas följande områden:
- Teorier om och metoder för tal-, läs- och skrivutveckling
- Läs- och skrivstrategier
- Språkutvecklande samtal
- Språkmiljöer, organisation av undervisning och undervisningens progression
- Dokumentation, analys och bedömning av elevers språkutveckling (såväl i svenska som första- som andraspråk)
- Meningsskapande i olika praktiker med fokus på estetiska uttrycksformer, multimodala/sammansatta texter och IKT
- Läs- och skrivsvårigheter, dyslexi
- Andraspråksinlärning
- Skriftspråkliga regler, grammatik och textanalys
- Olika former av språkande/genrer
- Skönlitteratur och sakprosa för barn och ungdom
- Textsamtal om skönlitteratur
- Begreppet litterär kanon
- Sagor och myter från olika kulturer
- Litteraturvetenskapliga grundbegrepp för lyrik-, prosa- och dramaanalys
- Egen skriftlig och muntlig produktion (för att utveckla ett yrkesspråk)
- Forskningsmetoder för att studera tal-, läs- och skrivutveckling
Kursen består av två delar:
- Tal, läs- och skrivutveckling, 10 hp
- Skönlitterär läsning, 5 hp
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Muntliga och skriftliga examinationer.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2024, version 3
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2024, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2024, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2023
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2022
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2022
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012, version 1