Utbildningssociologi A
30 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4UK045
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Utbildningssociologi, introduktion 7,5 hp
- Becker, Gary, The Economic Way of Looking at Behavior: The Nobel Lecture, Ingår i: Journal of political economy., vol. 101, nr. 3, 1993, s. 385–409Obligatorisk
- Bourdieu, Pierre, Raisons pratiques: sur la théorie de l'action, Paris, Seuil, 1994Obligatorisk (Sv översättning "Socialt rum och symboliskt rum", i Bourdieu, Pierre, Praktiskt förnuft: bidrag till en handlingsteori. Stockholm: Daidalos, s. 11–29 (18 s.))
- Breen, R; Jonsson, Jan O, Inequality of Opportunity in Comparative Perspective, Ingår i: Annual review of sociology., nr. 31, 2005, s. 223–43 (20 s)Obligatorisk
- Broady, D, Kapitalbegreppet som utbildningssocialt verktyg.: Skeptronhäften, Nr 15, www.skeptron.uu.se/broady/sec/archivesObligatorisk (26 s.)
- Broady, Donald; Börjesson, Mikael, En social karta över gymnasieskolan i Stockholm i slutet av 1900-talet, Ingår i: Studies in educational policy and educational philosophy: e-tidskrift, vol. 2002, nr. 1, 2002Obligatorisk (3–4, p. 90–99 Finns på länken: www.skeptron.uu.se/
.../ p-broady-borjesson-080520-social-karta- gymnasieskolan.pdf) - Broady, Donald; Börjesson, Mikael; Palme, Mikael, Det svenska högskolefältet och konkurrensen mellan lärosätena, Ingår i: Perspektiv på högskolan i ett förändrat Sverige, Stockholm, Högskoleverket, 2002Obligatorisk
- Broady, Donald, Läsestycken för samhällsvetare, 5:e upplagan, Uppsala, SEC/ILU. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi nr 6., 1998Obligatorisk (40 s.)
- Bunar, Nihad, Komplement eller konkurrent: fristående gymnasieskolor i ett integrationsperspektiv, Norrköping, CEUS, 2002Obligatorisk
- Conell, R.W, Cool Guys, Swots and Wimps: The Interplay of Masculinity and Education, Ingår i: Oxford review of education, vol. 15, nr. 3, 1989, s. 291–303Obligatorisk
- Durkheim, Emile, Education: Its Nature and Role, Ingår i: Education and sociology, 2. pr, New York, [1956] 1968, s. 61–90Obligatorisk (29 s.)
- Foucault, Michel, Övervakning och straff: fängelsets födelse, Lund, Arkiv, 1987Obligatorisk (s.157–269 (112 s.))
- Goldthorpe, J, Class analysis and the reorientation of class theory: the case of persisting differentials in educational attainment, Ingår i: British journal of sociology: published on behalf of the London School of Economics and Political Science, vol. 47, nr. 3, 119, s. 481–505 (24 s.)Obligatorisk
- Hultqvist, Elisabeth, Segregerande integrering: en studie av gymnasieskolans individuella program, Stockholm, HLS förl., 2001Obligatorisk (s. 24–37 (13 s.))
- Klassisk och modern samhällsteori, Lund, Studentlitteratur, 1999Obligatorisk (Urval, 250 s.)
- Liedman, Sven-Eric, Hets!: en bok om skolan, Stockholm, Bonnier, 2011Obligatorisk
- Parsons, Talcott, The School Class as a Social Stystem:: Some of its functions in American Society, 1959Obligatorisk (s. 267–279 (s.13))
- Traver, Ann, Femininity as Performance, Ingår i: Journal of education policy, vol. 21, nr. 5, 2006, s. 497–514Obligatorisk (22 s.)
- Walkerdine, Valerie, Femininity as Performance, Ingår i: Oxford review of education, vol. 15, nr. 3, 1989, s. 267–279Obligatorisk (13 s.)
- Österlind, Eva, Disciplinering via frihet: elevers planering av sitt eget arbete = [Disciplining via freedom]: [independent work and student planning], Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis, 1998Obligatorisk (s.17–31, 129–138 (26 s.))
Utbildningssystemens framväxt och struktur, 7,5 hp
- Green, Andy, Education, globalization and the nation state, Basingstoke, Macmillan ;a New York :b St. Martin's Press, 1997Obligatorisk (187 s.)
- Sverige - en social och ekonomisk historia, Lund, Studentlitteratur, 2006Obligatorisk (s. 67–143, 231–370 (205 s.))
- Larsson, Esbjörn; Westberg, Johannes, Utbildningshistoria: en introduktion, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk (430 s.)
- Lawton, Denis; Gordon, Peter, A history of Western educational ideas, London, Woburn, 2002Obligatorisk (249 s.)
Sociala gruppers utbildningsstrategier 7,5 hp
- Börjesson, Mikael, Transnationella utbildningsstrategier vid svenska lärosäten och bland svenska studenter i Paris och New York: Kapitel 1-2, Disputationsuppl., Uppsala, Utbildnings- och kultursociologi, 2005Obligatorisk (s. 181–234, 539–564 (53 s.))
- Frykman, Jonas, Ljusnande framtid!: skola, social mobilitet och kulturell identitet, Lund, Historiska media, 1998Obligatorisk (201 s.)
- Göransson, Anita; Lidegran, Ida, En gränslös akademi?: vägar till den akademiska toppen med utländsk bakgrund i bagaget, Ingår i: Makten och mångfalden: eliter och etnicitet i Sverige: rapport från Integrationspolitiska maktutredningens forskningsprogram, Stockholm, Fritzes offentliga publikationer :b Justitiedepartementet, 2005, s. 257–284Obligatorisk (27 s.)
- Johansson, Ulla, Normalitet, kön och klass: liv och lärande i svenska läroverk 1927-1960, [Tavelsjö], [U. Johansson], 2000Obligatorisk (250 s.)
- Kallstenius, Jenny, De mångkulturella innerstadsskolorna: om skolval, segregation och utbildningsstrategier i Stockholm, Stockholm, Acta Universitatis Stockholmiensis, 2010Obligatorisk (Urval 200 s.)
- Lidegran, Ida, Utbildningskapital: om hur det alstras, fördelas och förmedlas, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis, 2009Obligatorisk (s. 11–48, 175–239 (101 s.))
- Palme, Mikael, Det kulturella kapitalet: studier av symboliska tillgångar i det svenska utbildningssystemet 1988-2008, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis (AUU) :b Uppsala universitetsbibliotek [distributör], 2008Obligatorisk (s. 57–95, 259–276 (55 s.))
- Skawonius, Charlotte, Välja eller hamna: det praktiska sinnet, familjers val och elevers spridning på grundskolor, Stockholm, Pedagogiska institutionen, 2005Obligatorisk (s. 3–16, 206–308 (115 s.))
- Wagner, Anne-Christine, De internationella skolorna och utbildningspraktikerna: specifika konstruktioner av det nationella.: Bidrag till Konferensen "Formation des élites et culture transnationale, Moskva, 26-30 april 1996.Obligatorisk (http:/
/ www.skeptron.uu.se/ broady/ sec/ p-wagner-9705.htm 14 s.) - Weenink, Don, "Cosmopolitanism as a Form of Capital: Parents Preparing their children for a Globalizing World": Sociology 2008; pp. 1089-1106Obligatorisk (14 s.)
Utbildning och samhällsförändring 7,5 hp
- Ahrne, Göran; Roman, Christine; Franzén, Mats, Det sociala landskapet: en sociologisk beskrivning av Sverige från 1950-talet till början av 2000-talet, 4., omarb. uppl., Göteborg, Korpen, 2008Obligatorisk
- Blomqvist, Paula; Rothstein, Bo, Välfärdsstatens nya ansikte: demokrati och marknadsreformer inom den offentliga sektorn, Stockholm, Agora, 2000Obligatorisk (s. 9–108, 161–190, 219–232 (141 s.))
- Dahlstedt, Magnus, I val(o)frihetens år: segregation, differentiering och två decennier av skolreformer, Ingår i: Pedagogisk forskning i Sverige, vol. 2, nr. 1, 2007, s. 20–38Obligatorisk
- Sörlin, Sverker; Törnqvist, Gunnar, Kunskap för välstånd: universiteten och omvandlingen av Sverige, 1. uppl., Stockholm, SNS (Studieförb. Näringsliv och samhälle), 2000Obligatorisk
- Olofsson, Jonas, Utbildningsvägen - vart leder den?: om ungdomar, utbildning och försörjning, 1. uppl., Stockholm, SNS förlag, 2007Obligatorisk (Urval 250 s.)
Ytterligare 15 s. enligt lärares anvisningar
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2024
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2022
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2021
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2020
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2018, version 2
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2018, version 1
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2015
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2014
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013, version 2
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013, version 1
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2010