Utbildningssociologi A
30 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4UK045
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Utbidningssociologins grunder 7,5 hp
- Becker, Gary, The Economic Way of Looking at Behavior: The Nobel Lecture, Ingår i: Journal of political economy., vol. 101, nr. 3, 1993, s. 385–409Obligatorisk
- Bourdieu, Pierre, Raisons pratiques: sur la théorie de l'action, Paris, Seuil, 1994Obligatorisk (Sv översättning "Socialt rum och symboliskt rum", i Bourdieu, Pierre, Praktiskt förnuft: bidrag till en handlingsteori. Stockholm: Daidalos, s. 11–29 (18 s.))
- Breen, R; Jonsson, Jan O, Inequality of Opportunity in Comparative Perspective, Ingår i: Annual review of sociology., nr. 31, 2005, s. 223–43 (20 s)Obligatorisk
- Broady, D, Kapitalbegreppet som utbildningssocialt verktyg.: Skeptronhäften, Nr 15, www.skeptron.uu.se/broady/sec/archivesObligatorisk (26 s.)
- Broady, Donald; Börjesson, Mikael, En social karta över gymnasieskolan i Stockholm i slutet av 1900-talet, Ingår i: Studies in educational policy and educational philosophy: e-tidskrift, vol. 2002, nr. 1, 2002Obligatorisk (3–4, p. 90–99 Finns på länken: www.skeptron.uu.se/
.../ p-broady-borjesson-080520-social-karta- gymnasieskolan.pdf) - Broady, Donald; Börjesson, Mikael; Palme, Mikael, Det svenska högskolefältet och konkurrensen mellan lärosätena, Ingår i: Perspektiv på högskolan i ett förändrat Sverige, Stockholm, Högskoleverket, 2002Obligatorisk (s 13–47)
- Broady, Donald, Läsestycken för samhällsvetare, 5:e upplagan, Uppsala, SEC/ILU. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi nr 6., 1998Obligatorisk (40 s.)
- Conell, R.W, Cool Guys, Swots and Wimps: The Interplay of Masculinity and Education, Ingår i: Oxford review of education, vol. 15, nr. 3, 1989, s. 291–303Obligatorisk
- Foucault, Michel, Övervakning och straff: fängelsets födelse, Lund, Arkiv, 1987Obligatorisk (s.157–269 (112 s.))
- Goldthorpe, J, Class analysis and the reorientation of class theory: the case of persisting differentials in educational attainment, Ingår i: British journal of sociology: published on behalf of the London School of Economics and Political Science, vol. 47, nr. 3, 119, s. 481–505 (24 s.)Obligatorisk
- Andersen, Heine; Kaspersen, Lars Bo, Klassisk och modern samhällsteori, 3., [utvidgade och rev.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007Obligatorisk (Sid 23–36, 57–86, 149–204, 227–278, 429–468)
- Liedman, Sven-Eric, Hets!: en bok om skolan, Stockholm, Bonnier, 2011Obligatorisk (sid 9–271)
- Maskulinitet på schemat: pojkar, flickor och könsskapande i förskola och skola, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2008Obligatorisk (sid. 8–168.)
- Parsons, Talcott, "The School Class as a Social system: Some of its functions in American Society", Ingår i: Harvard educational review., nr. 29, 1959Obligatorisk (s. 267–279 (s.13))
- Traver, Amy, Institutions and organizational change: reforming New York City's public school system Ingår i: Journal of education policy vol. 21 (2006) nr. 5, -Obligatorisk (s. 497–514 22 s.)
Utbildningssystemens framväxt och struktur, 7,5 hp
- Burman, Anders, Pedagogikens idéhistoria: uppfostringsidéer och bildningsideal under 2 500 år, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014
- Johansson, Ulla, Normalitet, kön och klass: liv och lärande i svenska läroverk 1927-1960, [Tavelsjö], [U. Johansson], 2000Obligatorisk (sid 13–32, 117–351 (234))
- Sverige - en social och ekonomisk historia, Lund, Studentlitteratur, 2006Obligatorisk (s. 67–143, 231–370 (205 s.))
- Larsson, Esbjörn; Westberg, Johannes, Utbildningshistoria: en introduktion, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk (sid 23–198; 289–400 (288 sidor))
Sociala gruppers utbildningsstrategier 7,5 hp
- Ambjörnsson, Fanny, I en klass för sig: genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer, Stockholm, Ordfront, 2004Obligatorisk
- Börjesson, Mikael, Transnationella utbildningsstrategier vid svenska lärosäten och bland svenska studenter i Paris och New York: Kapitel 1-2, Disputationsuppl., Uppsala, Utbildnings- och kultursociologi, 2005Obligatorisk (s. 181–234, 539–564 (53 s.))
- Göransson, Anita; Lidegran, Ida, En gränslös akademi?: vägar till den akademiska toppen med utländsk bakgrund i bagaget, Ingår i: Makten och mångfalden: eliter och etnicitet i Sverige: rapport från Integrationspolitiska maktutredningens forskningsprogram, Stockholm, Fritzes offentliga publikationer :b Justitiedepartementet, 2005, s. 257–284Obligatorisk (27 s.)
- Lidegran, Ida, Utbildningskapital: om hur det alstras, fördelas och förmedlas, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis, 2009Obligatorisk (s. 11–48, 175–239 (101 s.))
- Palme, Mikael, Det kulturella kapitalet: studier av symboliska tillgångar i det svenska utbildningssystemet 1988-2008, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis (AUU) :b Uppsala universitetsbibliotek [distributör], 2008Obligatorisk (s. 57–95, 259–276 (55 s.))
- Skawonius, Charlotte, Välja eller hamna: det praktiska sinnet, familjers val och elevers spridning på grundskolor, Stockholm, Pedagogiska institutionen, 2005Obligatorisk (s. 3–16, 206–308 (115 s.))
- Bunar, Nihad; Sernhede, Ove, Skolan och ojämlikhetens urbana geografi: om skolan, staden och valfriheten, Göteborg, Daidalos, 2013Obligatorisk
- Wagner, Anne-Christine, De internationella skolorna och utbildningspraktikerna: specifika konstruktioner av det nationella.: Bidrag till Konferensen "Formation des élites et culture transnationale, Moskva, 26-30 april 1996.Obligatorisk (http:/
/ www.skeptron.uu.se/ broady/ sec/ p-wagner-9705.htm 14 s.) - Weenink, Don, "Cosmopolitanism as a Form of Capital: Parents Preparing their children for a Globalizing World": Sociology 2008; pp. 1089-1106Obligatorisk (14 s.)
Utbildning och samhällsförändring 7,5 hp
- Ahrne, Göran; Roman, Christine; Franzén, Mats, Det sociala landskapet: en sociologisk beskrivning av Sverige från 1950-talet till början av 2000-talet, 4., omarb. uppl., Göteborg, Korpen, 2008Obligatorisk
- Bertilsson, Emil, Skollärare: rekrytering till utbildning och yrke 1977-2009, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis, 2014 (Sid 11–44; 69–260. (274 sidor))
- Blomqvist, Paula; Rothstein, Bo, Välfärdsstatens nya ansikte: demokrati och marknadsreformer inom den offentliga sektorn, Stockholm, Agora, 2000Obligatorisk (s. 9–108, 161–190, 219–232 (141 s.))
- Ankarloo, Daniel; Friberg, Torbjörn, Den högre utbildningen: ett fält av marknad och politik, Möklinta, Gidlund, 2012Obligatorisk
- Dahlstedt, Magnus, I val(o)frihetens år: segregation, differentiering och två decennier av skolreformer, Ingår i: Pedagogisk forskning i Sverige, vol. 2, nr. 1, 2007, s. 20–38Obligatorisk (sid. 20–38)
- Marginson, Simon, Dynamics of national and global competition in higher education, Ingår i: Higher Education, nr. 52, 2006, s. 1–39Obligatorisk
- Perspektiv på högskolan i ett förändrat Sverige, Stockholm, Högskoleverket, 2002Obligatorisk (Göran Brulin: &
quot;Högskola i kunskapssamhället", sid 49–70 Martin Börjeson: "Förlängda vägar från skola till arbetsliv", sid 71–91)
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2024
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2022
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2021
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2020
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2018, version 2
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2018, version 1
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2015
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2014
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013, version 2
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013, version 1
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2010