Checklista inför anhållan om anställning av en gästprofessor

I handläggningsordningen för gästprofessorer TEKNAT 2014/44 framgår vilka förutsättningar som gäller vid anställning av en gästprofessor.

Checklistan syftar till att korrekta underlag skickas till kansliet, för att handläggningen av ärendet ska vara så effektiv som möjligt.

Anhållan från prefekten ska innehålla:

  • Institutionsstyrelsens förslag om anställningen (utdrag ur institutionsstyrelseprotokoll)
  • Ämnesområde (gästprofessor i ämne)
  • Motivering till anställningen
  • Anställningens omfattning och tidsperiod
  • Finansieringsplan för anställningen och kringkostnader
  • Kandidatens meritförteckning och publikationslista innehållande:
    • Personuppgifter och kontaktuppgifter
    • Utbildning
    • Tidigare anställningar
    • Nuvarande anställning
    • Formell pedagogisk utbildning
    • Doktorandhandledning (ska framgå vilka doktorander där kandidaten varit huvudhandledare respektive biträdande handledare)
    • Handledning av studenter, postdoktorer etc.
    • Undervisningserfarenhet (samt vilka nivåer kandidaten undervisat på, t.ex. grund, avancerad och forskarutbildningsnivå)
    • Kursutveckling
    • Publikationslista (artiklar, bokkapitel, rapporter, konferensbidrag etc.)
    • Erhållna bidrag/anslag
    • Utmärkelser/priser
    • Administrativa uppdrag/ledningsuppdrag
    • Övriga meriter
  • Yttrande från sektionsdekan och förslag på sakkunniga. (Om prefekten anser att sakkunnigprövning är uppenbart obehövlig ska detta motiveras i anhållan.)

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin