Allmän studieplan för utbildning på forskarnivå för datavetenskap med inriktning mot datavetenskapens didaktik
Datavetenskap med inriktning mot datavetenskapens didaktik
Computer Science with Specialisation in Computing Education Research
TNDAVE05
Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi
Ämnesspecifika delar (*) fastställda av teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden (forskarutbildningsnämnden) 2021-01-20.
Fakultetsgemensamma delar fastställda av teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden 2022-04-26 och reviderade 2023-02-07.
Fakultetsgemensamma delar gäller från och med 2022-07-01. Fakultetsgemensamma delar gäller även för doktorand som påbörjat forskarutbildning tidigare än 2022-07-01, undantaget om de skulle medföra försämrade villkor för forskarstuderande.
Ämnesbeskrivning*
Inom datavetenskapens didaktik är undervisning och lärande inom olika delar av datavetenskapen föremål för forskning. För att framgångsrikt bedriva sådan verksamhet krävs goda ämneskunskaper i datavetenskap, kombinerade med ingående kännedom om och färdighet i tillämpning av samhällsvetenskapliga forskningsmetoder, som används för studium av lärande. De frågeställningar som behandlas rör exempelvis studenters uppfattningar om ämnesinnehållet, samt deras upplevelser av de olika aspekter som sammantagna utgör lärandemiljön. Resultatet blir insikter om relationer mellan å ena sidan studentinlärning och å andra sidan form och innehåll i den datavetenskapliga undervisningen.
Syfte och mål för utbildning
Övergripande syfte och mål för utbildningen
Utbildningen på forskarnivå ska utveckla de kunskaper och färdigheter som behövs för att självständigt kunna bedriva forskning (Högskolelagen, 1992:1434). Högskoleförordningens examensordning (bilaga 2, 1993:100) fastställer de krav som ska uppfyllas för doktorsexamen respektive licentiatexamen (se mall för individuella studieplanen).
Ämnesspecifika mål*
Utbildningen skall, utgående från den grundläggande utbildningen inom ämnesområdet, ge ytterligare insikter inom datavetenskapens viktigare delar, fördjupade kunskaper inom datavetenskapens didaktik, ingående träning i forskningsmetodik, samt goda insikter i de problemställningar som förekommer inom forskningen och dess tillämpningar. Genom handledning och avhandlingsarbete skall doktoranden bli väl förberedd för att kritiskt och självständigt planlägga och utföra forsknings- och utvecklingsprojekt av hög internationell standard.
Doktoranden skall även kunna presentera sina mål och resultat i muntlig och skriftlig form för olika målgrupper på engelska samt, när det gäller svensktalande doktorander, på svenska.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå regleras i högskoleförordningen enligt följande:
Grundläggande behörighet har den som
- har avlagt en examen på avancerad nivå, eller
- fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller
- på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.
Högskolan får för en enskild sökande medge undantag från kravet på grundläggande behörighet, om det finns särskilda skäl. (7 kap. 39 § HF).
För att den som har fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng (under andra punkten ovan) ska anses behörig vid Uppsala universitet, ska det i de 60 högskolepoängen på avancerad nivå ingå ett självständigt arbete om minst 15 högskolepoäng (AFUU § 2, UFV 2022/729).
Särskild behörighet *
Särskild behörighet till forskarutbildning i datavetenskap med inriktning mot datavetenskapens didaktik har den som avlagt godkända prov på kurser inom för datavetenskapens didaktik relevanta områden omfattande minst 60 högskolepoäng eller som utom landet förvärvat motsvarande kunskaper.
Utlysning, urval och antagning
Information och utlysning
Antagning ska ske i konkurrens efter öppen annonsering av doktorandplats, med undantag av de fall som anges i 7 kap. 37 § HF. Utlysningen ska vara tillgänglig lokalt och på universitetets webbsida (www.uu.se) minst tre veckor före ansökningstidens utgång och bör ges lämplig nationell och internationell spridning.
Urval
Urval bland sökande ska göras med hänsyn till deras förmåga att tillgodogöra sig utbildningen. De bedömningsgrunder som tillämpas vid urvalet är:
- kunskaper och färdigheter relevanta för avhandlingsarbetet och ämnet/inriktningen
- bedömd förmåga till självständigt arbete, exempelvis
- förmåga att formulera och angripa vetenskapliga problem.
- förmåga till skriftlig och muntlig kommunikation
- förmåga till självständig kritisk analys
- övriga erfarenheter relevanta för utbildning på forskarnivå, t ex yrkeserfarenhet.
Bedömningsgrunderna kan exempelvis visas genom bilagda handlingar, intervju eller färdighetsprov.
Därutöver görs en bedömning av den sökandes allmänna kompetens och personliga egenskaper, samt samarbetsförmåga. Vid likvärdig bedömning ges företräde till sökande från underrepresenterat juridiskt kön bland de forskarstuderande i ämnet/inriktningen.
Enbart det förhållandet att en sökande bedöms kunna få tidigare utbildning eller yrkesverksamhet tillgodoräknad för utbildningen får inte vid urval ge sökande företräde framför andra sökande (7 kap 41 § HF).
Antagning
Doktorand antas till utbildning på forskarnivå i ett forskarutbildningsämne/inriktning. Antagning av doktorand med heltidsanställning som doktorand vid Uppsala universitet beslutas av prefekten vid institutionen, utom i de fall som preciseras i fakultetens riktlinjer för utbildning på forskarnivå (TEKNAT 2021/301). Antagningar med annan finansieringsform beslutas av fakultetens arbetsutskott efter beredning i forskarutbildningsnämnden.
Utbildningens upplägg och innehåll
Utbildningen omfattar dels kurser och dels forskningsarbete och kan bedrivas i olika former som preciseras i den individuella studieplanen.
Forskningsprojektet ska vara väl avgränsat och ambitionsnivån sättas med hänsyn till såväl examensmål för utbildningen som nettostudietiden (högst 48 månader för doktorsexamen respektive högst 24 månader för licentiatexamen).
Fordringar för doktorsexamen *
För doktorsexamen fordras dels godkända prov på de kurser som ingår i den för varje doktorand fastställda individuella studieplanen, dels godkänt disputationsprov. Utbildningen, som leder till doktorsexamen omfattar 240 högskolepoäng (fyra års heltidsstudier), varav avhandlingsdelen omfattar minst 120 högskolepoäng och kursdelen omfattar minst 60 högskolepoäng.
Fordringar för licentiatexamen *
En etapp i utbildningen på forskarnivå om minst 120 högskolepoäng (två års heltidsstudier), kan avslutas med licentiatexamen. För denna fordras att doktoranden dels har blivit godkänd vid de prov som ingår i etappen, dels har fått en vetenskaplig uppsats som motsvarar studier om minst 60 högskolepoäng godkänd. Kursdelen omfattar minst 30 högskolepoäng.
Handledning
Det är prefektens ansvar att tillgodose att det finns tillräcklig tid för handledning av institutionens doktorander. En doktorand som begär det ska få byta handledare (6 kap 28 § HF).
Individuell studieplan
Huvudhandledare, i samråd med forskarutbildningsansvarig professor, är ansvarig för att ta fram en första individuell studieplan inför antagning. Prefekt fastställer studieplan i samband med antagning. Den individuella studieplanen ska innehålla en tidsplan för doktorandens utbildning, hur handledningen är organiserad samt en beskrivning av de åtaganden som doktoranden och institutionen har under utbildningstiden. I den individuella studieplanen anges även de kurser som ingår i doktorandens utbildning.
Den individuella studieplanen ska revideras minst årligen i samverkan mellan doktoranden och dennes handledare. Revideringen innebär en uppföljning av doktorandens progression i förhållande till examensmålen och tidigare plan, samt planering för fortsatt utbildning.
Kurser
Fakultetgemensamma kurser
Kurs i forskningsetik, med omfattning om minst 2 högskolepoäng och innehåll motsvarande de kurser som tillhandahålls vid fakulteten, ska ingå för licentiat- och doktorsexamen. Det är rekommenderat att introduktionskurs till studier på forskarnivå liksom kurs i vetenskapligt skrivande ingår.
Doktorander som undervisar bör läsa högskolepedagogisk utbildning. Detta anges i den individuella studieplanen, och kan antingen vara ett poängsatt kursmoment eller ske inom ramen för doktorandens institutionstjänstgöring.
Högskolepedagogisk utbildning om 5 veckor motsvarar vid fakulteten 7,5 hp, och kan ingå i forskarutbildningen.
Doktorander som inte har svenska som förstaspråk bör erbjudas grundläggande utbildning i svenska språket. Utbildningen kan vara ett poänggivande kursmoment i forskarutbildningen eller ske inom ramen för doktorandens institutionstjänstgöring.
Ämnesspecifika kurser *
Inom utbildningen på forskarnivå kan det förekomma olika slags kurser, såsom föreläsningar, litteraturstudier, praktiska övningar, fältstudier, etc. Kurserna ska ge bredare insikter i ämnet som komplement till den specialistkompetens som vinns i forskningsarbetet.
För doktorsexamen ska kurser motsvarande 60-90 högskolepoäng ingå. Normalfallet är 75 högskolepoäng. Det exakta poängantalet anges i den individuella studieplanen. För licentiatexamen ska kurser om 30 högskolepoäng ingå.
För doktorsexamen ska minst 30 högskolepoäng avse forskarutbildningskurser inom andra inriktningar av datavetenskap än datavetenskapens didaktik. Vidare skall minst 30 högskolepoäng avse kurser i didaktik/pedagogik. Minst 15 högskolepoäng ska vara individuella fördjupningskurser där doktoranden självständigt sätter sig in i ett material med anknytning till det egna avhandlingsprojektet.
Examinator för kurser
Examinator för kurser
För kurser inom utbildning på forskarnivå är normalt kursansvarig lärare examinator. Prefekt utser examinator för kurs på forskarnivå. Examinators uppgift är endast att bestämma betyg på prov. Huvudhandledaren, i samråd med forskarutbildningsansvarig professor och övriga handledare, avgör vilka kurser och med vilken omfattning (antal högskolepoäng) doktoranden ska få räkna in i sin utbildning på forskarnivå, vilket ska dokumenteras i den individuella studieplanen.
Tillgodoräknande
Att avgöra vilka prov (kurser eller andra moment som genomförs under studietiden inom utbildning på forskarnivå) doktoranden ska få tillgodoräkna i sin utbildning på forskarnivå och med vilken omfattning (antal högskolepoäng), ankommer på huvudhandledaren, i samråd med forskarutbildningsansvarig professor och övriga handledare, vilket ska dokumenteras i den individuella studieplanen. Examinators uppgift är endast att bestämma betyg på prov.
Om tidigare utbildning eller verksamhet (som har genomförts före antagning till utbildning på forskarnivå) ska godtas för tillgodoräknande ska detta prövas (6 kap 8 § HF). Vid fakulteten är forskarutbildningsansvarig professor ansvarig för prövningen.
Avhandling, disputation och licentiatseminarium
Avhandling
Forskningsarbetet ska resultera i en vetenskaplig avhandling som ska försvaras vid en offentlig disputation. Forskningsuppgiften kan utföras såväl enskilt som i samarbete med andra inom eller utom institutionen. Doktoranden ska dock tränas till en självständig forskningsinsats.
Doktorsavhandlingen kan utformas antingen som en monografi, d.v.s. ett enhetligt, sammanhängande vetenskapligt verk, eller som en sammanläggningsavhandling, d.v.s. en sammanläggning av vetenskapliga delarbeten med en sammanfattning av dessa. Avhandlingsarbetet ska motsvara minst 120 högskolepoäng (6 kap. 4-5 §§ HF, samt Bilaga 2, Examensordning). Avhandlingar inom fakulteten ska innehålla en populärvetenskaplig svensk sammanfattning om minst två sidor.
Doktorsavhandlingen ska antingen uppfylla krav som kan ställas för publicering i en internationell vetenskaplig tidskrift med oberoende kvalitetsgranskning, eller utgöra en sammanfattning av vetenskapliga delarbeten med motsvarande kvalitetskrav. Om doktoranden har författat ett delarbete tillsammans med en annan person får det beaktas endast i den mån som den enskilda insatsen kan urskiljas. Detta bör ske genom en beskrivning av doktorandens bidrag i de delarbeten som en sammanläggningsavhandling baserar sig på. Om delar av arbetet tidigare publicerats av doktoranden i licentiatavhandling ska detta tydliggöras.
Licentiatavhandlingen är mindre till omfattningen, men samma kvalitetskrav för ingående delarbeten gäller som för doktorsavhandlingen.
Huvudhandledare ska, i samråd med forskarutbildningsansvarig professor och övriga handledare, bedöma när avhandlingsarbetet fortskridit så långt att tid för disputation resp. licentiatseminarium kan fastställas.
Disputation
Former för disputation och betygsättning av doktorsavhandling regleras i högskoleförordningen och i fakultetens riktlinjer för utbildning på forskarnivå (TEKNAT 2021/301) samt Antagningsordning och föreskrifter för betyg inom utbildning på forskarnivå vid Uppsala universitet (UFV 2022/729).
Doktorsavhandlingen ska försvaras muntligt vid en offentlig disputation. En av fakulteten utsedd betygsnämnd beslutar om betyg för doktorsavhandlingen.
Licentiatseminarium
Fakultetens riktlinjer för utbildning på forskarnivå (TEKNAT 2021/301) sammanfattar regler för licentiatseminarium.
Betyg för licentiatavhandlingen beslutas av forskarutbildningsansvarig professor, eller annan professor som denne delegerar uppgiften till, i samråd med huvudhandledaren och externa granskaren. Den som är huvud- eller biträdande handledare för doktoranden får inte vara examinator.
Examen*
Följande examensbenämningar är fastställda för Datavetenskap med inriktning mot Datavetenskapens didaktik:
Filosofie licentiat- och doktorsexamen
Teknologie licentiat- och doktorsexamen
Den engelska översättningen för båda examina är Degree of Doctor/Licentiate of Philosophy.
I examensbeviset anges såväl ämne som inriktning. Examensbenämning (teknologie respektive filosofie licentiat- och doktorsexamen) ska avgöras av innehållet i utbildningen på forskarnivå och inte av doktorandens examen från behörighetsgivande utbildning. I det fall en doktorand vill ändra sin examensbenämning till annan än den för forskarutbildningsämnet fastställda krävs dispens av fakultetsnämnden (arbetsutskottet). Anhållan om byte av examensbenämning ska ske senast i samband med utseende av opponent och betygsnämnd eller inlämning av avhandling till tryckning, vilketdera av dessa som först inträffar.
Bevis om doktors- och licentiatexamen utfärdas efter ansökan i Ladok.
Regelverk och ansvarsfördelning för utbildningen
Utbildningen på forskarnivå regleras i högskolelagen (1992:1434) och högskoleförordningen (1993:100). Dessa kompletteras med följande lokala föreskrifter: Riktlinjer för utbildning på forskarnivå vid Uppsala universitet (UFV 2022/728), Antagningsordning och föreskrifter för betyg inom utbildning på forskarnivå vid Uppsala universitet (UFV 2022/729) och Riktlinjer för utbildning på forskarnivå vid teknisk-naturvetenskapliga fakulteten (TEKNAT 2021/301).
Ansvaret för utbildning på forskarnivå vilar ytterst på konsistoriet och rektor (2 kap. 2-3 §§ HF). Genom delegation har områdesnämnd eller fakultetsnämnd det övergripande ansvaret och tillsynsansvaret medan det löpande ansvaret utövas av den institution där doktoranden är registrerad. Nyckelfunktioner inom utbildning på forskarnivå är prefekt, forskarutbildningsansvarig professor, studierektor på forskarnivå och handledare. Se fakultetens arbetsordning (TEKNAT 2019/177) för beskrivning av roller och ansvar.
Övrigt *
Forskning i datavetenskapens didaktik bedrivs i ett omfattande internationellt och tvärvetenskapligt samarbete. Det är nödvändigt att doktoranden kan tillgodogöra sig och skriva texter på engelska. Vidare betonas förmågan till brett tvärvetenskapligt samarbete inkluderande såväl datavetenskap som humaniora och samhällsvetenskap.
En doktorand som inte avlägger licentiatexamen ska istället genomföra ett halvtidsseminarium. Detta seminarium ska annonseras inom institutionen med minst två veckors framförhållning. Halvtidsseminariet ska bestå av en presentation om ca 45 minuter där doktoranden ska presentera sin forskning, inklusive använd metodik och uppnådda resultat, samt planerad forskning på ett sätt som är tillgängligt för åhörare med bakgrund inom datavetenskap. En extern bedömare bör vara delaktig i seminariet. Efter presentationen följer en vetenskaplig diskussion där åhörare och den externa bedömaren ges möjlighet till återkoppling. Den för licentiat- och doktorsexamen obligatoriska kursen i forskningsetik måste vara avklarad före
halvtidsseminariet.