IBG:s generella policy för studenters användning av AI-verktyg i examinerande uppgifter, såsom examensarbeten och andra skriftliga arbeten inom kurser.

OBS! Se kursspecifika riktlinjer för varje kurs.

Det finns många olika typer av AI-verktyg, men vi fokuserar på framför allt de stora språkmodellerna LLM:s (Large Language Models) som fått stor spridning senaste året, exempelvis ChatGPT, Microsoft
Copilot och Gemini.

LLM:s är språkmodeller och inte faktamodeller. De tränas på stora volymer text från internet och andra källor, vilka kan innehålla felaktig information. LLM:s återger vanligen informationen språkligt korrekt med stor övertygelse. Dock är det vanligt att svaret består av en blandning av orelaterade fakta. För en okunnig kommer LLM-svaret se mycket bra ut, men det går inte att lita på korrektheten i det AI-verktygen levererar eftersom dessa kan göra felaktiga kombinationer av information.

LLM:s kan inte ersätta din kunskap eller ditt arbete. LLM:s kan om de används förståndigt vara till hjälp. Har du svårt att formulera dig kan LLM:s ge förbättringsförslag på den text som du har skrivit. Kom ihåg att du är ansvarig för den text och det faktainnehåll som du lämnar in för examination. Du ska kunna redogöra för och förklara innehållet i din text i diskussion inom kursens ramar, exempelvis med andra studenter, lärare och examinatorer.

Examensarbeten och andra skriftliga examinerande moment måste skapas av dig som studerar, och inte av ett AI-verktyg eller av någon annan person. Skriftliga kursmoment är mycket viktiga för utvecklingen av din förmåga att skriva vetenskapliga eller populärvetenskapliga texter, och även tentamenssvar och labbrapporter.

Du behöver förstå ditt ämne för att kunna bedöma korrektheten i det en LLM genererar. Det är således inte tillräckligt att läsa en AI-genererad sammanfattning inför ditt skrivande, utan som student är det viktigt att söka efter vetenskapliga originalreferenser, läsa dem kritiskt och eventuellt använda och referera till dem i ditt arbete. Text som genereras av AI-verktyg kan inte användas som källa att referera till i skriftliga arbeten eftersom det inte är en originalkälla, och inte heller kan AIgenererad text användas i examensarbeten eller andra skriftliga kursmoment eftersom texten inte är skriven av dig.

På specifika kurser och kursmoment är det upp till examinator att avgöra om det är tillåtet att använda AI-verktyg, och i så fall på vilket sätt, eller om de inte är tillåtna. Information om användning av AI på kurser, inklusive hur användning av AI ska redovisas, ska normalt finnas att tillgå på kursens Studiumsida/webbsida/SOP. Det är dock alltid ditt ansvar att använda AI inom ramen för centrala och lokala riktlinjer.

Även på kurser som tillåter AI-genererat material, ansvarar du för att materialet följer akademisk redlighet och uppfyller relevanta etiska överväganden, såsom kritiskt förhållningssätt till materialets pålitlighet och korrekt citering. Om Ouriginal flaggar för, eller det finns annan anledning att tro att du inte har skrivit texten själv, gäller de vanliga disciplinära åtgärderna. Eftersom du inte alltid kan veta var en LLM har hämtat sin text finns risken att du plagierar någon annans text
ifall du använder text från en LLM rakt av, utan att verifiera fakta mot tillförlitliga källor såsom originalartiklar och läroböcker.

IBG:s policy är biologiundervisningens tillämpning av Uppsala universitets generella AI-policy.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin