Datorgrafik

10 hp

Kurs, Avancerad nivå, 1TD388

Fäll ut informationen nedan för att läsa mer om anmälan och behörighet.

Studieort
Uppsala
Studietakt
67 %
Undervisningsform
Campus
Undervisningstid
Dag
Studieperiod
20 januari 2025–23 mars 2025
Undervisningsspråk
Engelska
Behörighet

120 hp inklusive 30 hp matematik och Programmeringsteknik II eller motsvarande. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)

Urval

Högskolepoäng inom teknik/naturvetenskap (max 240 hp)

Avgifter

Du som inte är medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz måste betala anmälnings- och studieavgift.

Sista anmälningsdag
15 oktober 2024
Anmälningskod
UU-62020

För dig som är antagen eller reserv

Registreringsperiod
20 december 2024–27 januari 2025
Institutionens information om registrering

Fäll ut informationen nedan för att läsa mer om anmälan och behörighet.

Studieort
Uppsala
Studietakt
67 %
Undervisningsform
Campus
Undervisningstid
Dag
Studieperiod
19 januari 2026–22 mars 2026
Undervisningsspråk
Engelska
Behörighet

120 hp inklusive 30 hp matematik och Programmeringsteknik II eller motsvarande. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)

Urval

Högskolepoäng inom teknik/naturvetenskap (max 240 hp)

Avgifter

Du som inte är medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz måste betala anmälnings- och studieavgift.

Sista anmälningsdag
15 oktober 2025
Anmälningskod
UU-62020

För dig som är antagen eller reserv

Registreringsperiod
5 januari 2026–25 januari 2026
Institutionens information om registrering

Om kursen

Bilder framställda med datorer ser vi ofta i tidningar, på tv och på bio. Men vad är det som egentligen händer när en bild av ett föremål roteras eller rör sig på annat sätt? Det är en av de frågor som besvaras i kursen. Detta är en grundkurs i datorgrafik som ger de grundläggande principerna och metoderna i området.

De matematiska operationerna, programvaran och hårdvaran som är förutsättningen för datorgrafiken studeras. Belysningsmodeller, optiska egenskaper, färgteori och virtual reality är exempel på moment som ingår. Några grafikstandarder studeras, till exempel OpenGL. Inom CAD (Computer-aided design) behövs geometrisk modellering och i kursen ingår därför approximation med så kallade spline- och Bezierkurvor.

En relativt stor del av kursen är praktisk där man arbetar med egen programmering i en grafikstandard (API), huvudsakligen OpenGL. Kursen innehåller projektarbete.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin