Datorgrafik
Kurs, Avancerad nivå, 1TD388
Våren 2025 Våren 2025, Uppsala, 67 %, Campus, Engelska
- Studieort
- Uppsala
- Studietakt
- 67 %
- Undervisningsform
- Campus
- Undervisningstid
- Dag
- Studieperiod
- 20 januari 2025–23 mars 2025
- Undervisningsspråk
- Engelska
- Behörighet
-
120 hp inklusive 30 hp matematik och Programmeringsteknik II eller motsvarande. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
- Urval
-
Högskolepoäng inom teknik/naturvetenskap (max 240 hp)
- Avgifter
-
Du som inte är medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz måste betala anmälnings- och studieavgift.
- Studieavgift, första inbetalningen: 24 167 kr
- Studieavgift, totalt: 24 167 kr
- Sista anmälningsdag
- 15 oktober 2024
- Anmälningskod
- UU-62020
För dig som är antagen eller reserv
- Registreringsperiod
- 20 december 2024–27 januari 2025
- Institutionens information om registrering
Om kursen
Bilder framställda med datorer ser vi ofta i tidningar, på tv och på bio. Men vad är det som egentligen händer när en bild av ett föremål roteras eller rör sig på annat sätt? Det är en av de frågor som besvaras i kursen. Detta är en grundkurs i datorgrafik som ger de grundläggande principerna och metoderna i området.
De matematiska operationerna, programvaran och hårdvaran som är förutsättningen för datorgrafiken studeras. Belysningsmodeller, optiska egenskaper, färgteori och virtual reality är exempel på moment som ingår. Några grafikstandarder studeras, till exempel OpenGL. Inom CAD (Computer-aided design) behövs geometrisk modellering och i kursen ingår därför approximation med så kallade spline- och Bezierkurvor.
En relativt stor del av kursen är praktisk där man arbetar med egen programmering i en grafikstandard (API), huvudsakligen OpenGL. Kursen innehåller projektarbete.