Datorgrafik
10 hp
Kursplan, Avancerad nivå, 1TD388
Det finns en senare version av kursplanen.
- Kod
- 1TD388
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Datavetenskap A1N, Tillämpad beräkningsvetenskap A1N
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 18 mars 2008
- Ansvarig institution
- Institutionen för informationsteknologi
Behörighetskrav
120 hp, inklusive matematik ca 20 p/30 hp och datavetenskap 15 p/22,5 hp, däribland Programmeringsteknik NV2 eller motsvarande.
Mål
För godkänt betyg ska studenten kunna
- beskriva dataflödet i ett grafikrenderingssystem;
- använda matrisalgebra i datorgrafiktillämpningar;
- implementera grundläggande algoritmer och transformationer som ingår i betraktningsmodeller, projektionsmodeller, belysningsmodeller och vid hantering av skymda ytor i polygonorienterad datorgrafik;
- beskriva effekter såsom texturmappning, bumpmappning och antialiasing;
- beskriva hur kurvor och ytor kan representeras utav splines;
- använda ett lågnivåbibliotek, OpenGL tillsammans med C++, för 3D-grafikprogrammering.
Innehåll
Rastrering och anti-aliasing. Matrisalgebra i anknytning till transformationer, projektioner och koordinatsystem. Ljussättningsmodeller. Clipping och hantering av skymda ytor. Grafikrenderingssystem och lågnivåbibliotek (API). Splines. Djupgående programmeringsprojekt för utformning av en fungerande grafikmotor.
Undervisning
Föreläsningar, laborationer och obligatoriska inlämningsuppgifter.
Examination
Skriftligt prov (4 hp) samt inlämningsuppgifter (6 hp).