Lärande, identitet och kommunikation
Kursplan, Avancerad nivå, 2PE703
- Kod
- 2PE703
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Pedagogik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 5 december 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom masterprogrammet i utbildningsvetenskap. Den ges också som fristående kurs.
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten
- Vara förtrogen med teoretiska perspektiv som betraktar lärande och identitet som socialt, kulturellt och interaktionellt konstruerade fenomen.
- Ha fördjupade kunskaper om hur empiriska studier av lärande, undervisning och identitetskonstruktion bedrivs inom sociokulturell samt interaktionsbaserad (samtalsanalytisk och etnometodologisk) forskning.
- Kunna definiera och i förhållande till både teori och empiri använda centrala begrepp som lärande, identitet och kommunikation/interaktion.
Innehåll
- Teoretiska perspektiv på lärande, undervisning och identitet, med grund i sociokulturell teori samt interaktionsbaserad (samtalsanalytisk och etnometodologisk) forskning.
- Exempel på empiriska studier av lärande, undervisning och identitetskonstruktion i formella och informella kontexter, med grund i sociokulturella samt interaktionsbaserade (samtalsanalytiska och etnometodologiska) perspektiv.
Undervisning
Undervisningen kan bestå av föreläsningar, grupparbeten, workshops och seminarier.
Examination
Kursen examineras genom skriftligt prov samt muntliga eller skriftliga redovisningar. Examination kan förekomma kontinuerligt under kursen. För godkänt betyg fordras att samtliga uppgifter fullgjorts med godkänt resultat. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2010, version 3
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2010, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2010, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2007