Transnationella utbildningsstrategier

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 4UK111

Kod
4UK111
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Utbildningssociologi A1N
Betygsskala
Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 16 december 2024
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom masterprogrammet i utbildningsvetenskap. Den kan också ges som fristående kurs.

Behörighetskrav

Examen på grundnivå om minst 180 hp varav minst 90 hp i samhällsvetenskapligt eller humanistiskt ämne.

Mål

Kursen syftar till att studenten ska få en mångvetenskaplig förståelse av utbildningsstrategier som överskrider nationella gränser.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • beskriva huvuddragen i internationalisering av utbildning i ett globalt, regionalt och nationellt perspektiv
  • analysera processer av regionalisering, nationalisering, internationalisering, globalisering och transnationalisering av utbildning
  • redogöra för och analysera betydelsen av och förutsättningarna för sociala gruppers transnationella utbildningsstrategier
  • beskriva och analysera organisering och finansiering av internationaliseringen av utbildning 

Innehåll

Kursen behandlar transnationella utbildningsstrategier i ett mångvetenskapligt, historiskt och komparativt perspektiv.

Följande områden tas upp i kursen:

  • huvuddragen i internationalisering av utbildning i ett globalt, regionalt och nationellt perspektiv
  • processer av regionalisering, nationalisering, internationalisering, globalisering och transnationalisering av utbildning
  • sociala gruppers transnationella utbildningsstrategier
  • organisering och finansiering av internationaliseringen av utbildning

Undervisning

Kursen består av föreläsningar och seminarier.

Examination

Kursen examineras genom en skriftlig uppgift. Obligatorisk närvaro krävs vid ventileringen av skriftliga redovisningar.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin