FN-samlingen i Dag Hammarskjöld och Juridiska biblioteket

Dag Hammarskjöld och Juridiska biblioteket ingår i ett världsomspännande nätverk av depåbibliotek för FN-material som erbjuder alla gratis tillgång till FN:s dokument, rapporter, böcker och andra tryckta samt elektroniska källor. Detta i enlighet med den demokratiska princip som Förenta Nationerna deklarerar – att information om dess verksamhet ska nå ut till alla medlemsländer.

Uppsala universitetsbibliotek är med sin samling Nordens största FN-bibliotek.

Samlingens innehåll

Flaggor

Foto: UN Photo/Andrea Brizzi

DagDok – din guide till FN

DagDok är bibliotekets guide till FN-dokument och FN-rapporter, samt fulltextmaterial på FN:s webbplatser. DagDok ger en översikt över FN-systemets uppbyggnad och organisation med bakgrundsinformation om arbetsformer och verksamhetsområden. Här finns även tips om fördjupad informationssökning via index, specialdatabaser och ämnesportaler, samt titlar i bibliotekets samlingar.

Till DagDok

Referera till FN-dokument

I Referensguiden hittar du information om hur du skriver referenser och citerar FN-dokument.

Referensguiden

FÖLJ UNIVERSITETSBIBLIOTEKET PÅ