Några fakta om Visby och Gotland

Campus Gotland ligger mellan småbåtshamnen och Almedalen, i hjärtat av världsarvsstaden Visby.

Några fakta om Gotland - bildobjekt
  • Omkring 60 000 personer bor och verkar på Gotland året runt varav cirka 25 000 personer bor i Visby.
  • Gotland har 92 medeltida kyrkor, byggda mellan 1100- och 1400-talen, i lika många församlingar. Sundre på sydligaste Gotland är den minsta församlingen med 25 invånare och Visby är den största med 24 364 invånare (2016)
  • Gotland är Sveriges största ö. Dess yta är 3 140 km² (0,8 procent av Sveriges yta) inklusive öarna Fårö, Gotska sandön, Furillen samt Stora och Lilla Karlsö.
  • Gotlands kust, inklusive Fårö, är ca 800 km.
  • Visby ringmur byggdes mellan åren 1250-1288 och är om- och tillbyggd under 1300-talet. Idag är den 3,4 km lång.
  • Vetenskapsmannen Christopher Polhem föddes i Visby 1661, regissören Ingmar Bergman tillbringade en stor del av sitt liv på Fårö (norr om Gotland) och filmerna om Pippi Långstrump spelades in på hela Gotland men framför allt i Visby.
  • Gotlänningen Olle Johansson var Sveriges första kända student. Han skrev in sig vid Uppsala universitet 1477. Gotländskan Betty Pettersson var Sveriges första kvinnliga student. Hon skrevs in vid Uppsala universitet runt 400 år senare, nämligen 1872.
  • Högskoleutbildning har funnits på Gotland sedan 1988, först i form av beställda utbildningar från olika universitet och högskolor. 1998 bildades Högskolan på Gotland som självständigt lärosäte.
  • 1 juli 2013 gick Uppsala universitet samman med Högskola på Gotland och bildade Uppsala universitet - Campus Gotland.

Hansestaden Visby

1995 blev Visby innerstad ("Hansestaden Visby") upptagen på listan över världens natur- och kulturarv. Den är ett av Sveriges 15 världsarv. Unescos världarvskommitté om Visby 1995:

"...ett synnerligen framstående exempel på en nordeuropeisk muromgärdad handelsstad som på ett unikt sätt bevarat sin stadsbild och sin synnerligen värdefulla bebyggelse..."

Läs mer om världsarvet Hansestaden Visby.

Forskning bildobjekt

Jobba på Campus Gotland

Vill du jobba på Uppsala universitet i Visby? Här finns lediga tjänster vid Campus Gotland.

Forskning bildobjekt

Följ Campus Gotland i sociala medier

På Instagram berättar vi om olika evenemang och visar hur fint Visby och Gotland kan vara oberoende av årstid. Du kan också kommunicera med oss på Facebook och få nyheter om vad som är gång på campus.

UUCG bildobjekt