Vision:Medfarm: Dags för pedagogiken

Krönika

Mathias Hallberg

Mathias Hallberg, dekan för farmaceutiska fakulteten, vill slå ett slag för att ansöka om att bli excellent lärare i vår och ingå i den Pedagogiska akademin. Foto: Mikael Wallerstedt.

Dags för nästa steg. För drygt 10 år sedan öppnades möjligheten att utse excellenta lärare vid Uppsala universitet. Det första året, 2013, utsåg vetenskapsområdet för medicin och farmaci åtta stycken. Sedan dess har vi haft ungefär 3–4 nya excellenta lärare per år.

Rollen för de nyutnämnda lärarna har dessvärre varit något diffus och antalet specifika aktiviteter har varit lågt, vilket i och för sig inte varit något unikt för oss på Medfarm, utan samma har noterats på övriga vetenskapsområden och många andra lärosäten. Det har helt enkelt verkat svårt att hitta en roll för excellenta lärare. Hur går vi då framåt?

Vi behöver ett forum för excellenta lärare

Utgångspunkten blir det kollegiala arbetet med Vision:Medfarm. Här satte vi målet att Medfarms undervisande personal ska ligga i akademisk och professionell framkant vad gäller pedagogik och didaktik. För att nå detta ska vetenskapsområdet skapa ”förutsättningar för en stärkt roll för excellenta lärare och ett utvecklat kollegialt lärande i det pedagogiska arbetet”. Utöver detta ska vi ta fram riktlinjer och implementera mentorsprogram.

I arbetet med detta har det utkristalliserat sig att vi behöver ett nätverk eller ett forum för de excellenta lärarna, som då kan bli navet i våra pedagogiska och didaktiska ansatser. Därför föreslår vi en pedagogisk akademi, där målet är att inspirera, lyfta pedagogiken, vara en resurs och helt enkelt synliggöra denna viktiga del av vårt arbete. Akademin kommer vara ett beredande och rådgivande organ där det finns en tydlig ledning . Dagens PRåM-aktiviteter med workshops och komplementerande fortbildning kommer att drivas vidare i akademins regi, och då framförallt av det resurssatta arbetsutskottet.

Nya och förbättrade lokaler på BMC

Parallellt med det arbetet har området även under våren och sommaren färdigställt Practicum, en ny träningsmiljö för klinisk och praktisk träning på BMC. Här hittar man bland annat övningsapotek, en hel träningslägenhet samt undersöknings- och behandlingsrum. Det är en fantastisk mötesplats för studenter på olika legitimationsutbildningar, inte minst för det interprofessionella lärandet. Att Practicum är på plats och den Pedagogiska akademin på gång gör att jag ser oerhört positivt på utvecklingen runt lärandet.

Bra undervisningslokaler, tillgång till läsplatser och trevliga miljöer där studenter kan tänka sig spendera tid är också förutsättningar för ett optimalt lärande. Även här händer det mycket och bland annat pågår nu renoveringar av korridorer, grupprum och matplatser på BMC, vilket är mycket glädjande.

Händelserikt nästa år

Året som nu går mot sitt slut har varit väldigt innehållsrikt och jag är övertygad om att 2025 kommer bli ett år där ytterligare saker kommer falla på plats. Den Pedagogiska akademin lanseras, nya pedagogiska mentorsprogram skapas och Practicum kommer rulla med full fart!

Till sist vill jag slå ett slag för att ansöka om att bli excellent lärare i vår och därmed ingå i den Pedagogiska akademin. Hittills har 35 lärare blivit utsedda av Medfarm. Någon har slutat, någon har tillkommit, men fler lärare behövs! Läs mer på Befordran och meritering.

Med detta önskar jag er alla en vit och avkopplande första advent!

Mathias Hallberg, dekan och excellent lärare

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
youtube
linkedin