Masterprogram i utbildningsvetenskap
Utbildningsplan, UUV2M
- Kod
- UUV2M
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 6 februari 2025
- Diarienummer
- UTBVET 2015/8
- Ansvarig fakultet
- Fakulteten för utbildningsvetenskaper
- Medverkande institution(er)
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Behörighetskrav
Barn- och ungdomsvetenskap
Examen på grundnivå om minst 180 hp med 90 hp i ett humanistiskt, samhällsvetenskapligt eller utbildningsvetenskapligt ämne.
Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
Didaktik
Lärarexamen om minst 180 hp alternativt examen på grundnivå om minst 180 hp med 60 hp i utbildningsvetenskapligt ämne.
Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
Pedagogik
Examen på grundnivå om minst 180 hp med 90 hp i ett utbildningsvetenskapligt, samhällsvetenskapligt eller humanistiskt ämne.
Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
Specialpedagogik
Examen på grundnivå om minst 180 hp.
Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
Utbildningssociologi
Examen på grundnivå om minst 180 hp med 90 hp i ett humanistiskt eller samhällsvetenskapligt ämne.
Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
Syfte
Masterprogrammet i utbildningsvetenskap syftar till att förbereda för kvalificerad utbildningsanknuten yrkesutövning som undervisning, forskning, administration, utbildningsplanering, kursutveckling, läromedelsutveckling, utvärdering, utredning eller annan verksamhet i ledande befattningar inom området.
Mål
Efter avslutad utbildning ska studenten kunna:
- orientera sig om kunskapsläget inom huvudområdet och angränsande områden, inklusive nya forskningsresultat
- självständigt avgränsa, utforma och genomföra egna undersökningar inom huvudområdet
- kritiskt granska och bedöma vetenskapliga undersökningar inom området
- med hög grad av självständighet presentera kunskapsöversikter
- aktivt följa utveckling och forskning inom delar av det utbildningsvetenskapliga området
- sammanfatta och presentera forskningsresultat och kommunicera egna resultat, såväl muntligt som skriftligt och såväl vetenskapligt som populärt, på svenska och på engelska
- aktivt bidra med kvalificerade synpunkter i och själv leda seminariediskussioner
- med användning av vetenskapliga metoder självständigt författa och försvara ett examensarbete som ger kunskap inom huvudområdet.
För masterexamen ska studenten också uppfylla mål i enlighet med examensordningen (bilaga 2 till högskoleförordningen).
Programmets uppläggning
Masterprogrammet i utbildningsvetenskap är ett utbildningsprogram på avancerad nivå. Programmet ges med fem inriktningar: barn- och ungdomsvetenskap, didaktik, pedagogik, specialpedagogik och utbildningssociologi.
Programinriktningarna bygger på en gemensam utbildningsstruktur. Utbildningen omfattar kurser inom huvudområdet för respektive programinriktning, teori- och metodkurser samt valbara kurser. I kursutbudet för respektive huvudområde ingår minst fyra kurser om vardera 7,5 högskolepoäng och ett examensarbete om 15 respektive 30 högskolepoäng. I utbildningen ingår därutöver två programgemensamma teori- och metodkurser om vardera 7,5 högskolepoäng, samt valbara kurser från programmets olika inriktningar. Valbara kurser kan även väljas från övrigt utbud vid universitetet eller från andra lärosäten. Programmet har en flexibel studieplan som innebär att studenten har möjlighet att planera sina studier med individuell studiegång.
Kurser inom programinriktningen/huvudområdet barn- och ungdomsvetenskap
- Barn- och ungdomsvetenskap - centrala teorier och perspektiv 7,5 högskolepoäng
- Barns ojämlika geografier 7,5 högskolepoäng
- Ungas identitets-formering i det multietniska samhället 7,5 högskolepoäng
- Barn- och ungdomshistoria 7,5 högskolepoäng
- Examensarbete 30 högskolepoäng (för masterexamen, 120 högskolepoäng) eller examensarbete 15 högskolepoäng (för magisterexamen, 60 högskolepoäng)
Kurser inom programinriktningen/huvudområdet didaktik
- Didaktikens traditioner 7,5 högskolepoäng
- Komparativ ämnesdidaktik 7,5 högskolepoäng
- Literacy i förskola och skola - didaktiska perspektiv på teorier, centrala begrepp och analytiska metoder 7,5 högskolepoäng
- Normer och värden i utbildning och undervisning 7,5 högskolepoäng
- Examensarbete 30 högskolepoäng (för masterexamen, 120 högskolepoäng) eller examensarbete 15 högskolepoäng (för magisterexamen, 60 högskolepoäng)
Kurser inom programinriktningen/huvudområdet pedagogik
- Pedagogisk filosofi och idéhistoria 7,5 högskolepoäng
- Lärande, identitet och kommunikation 7,5 högskolepoäng
- Utbildningspolitik, styrning och utvärdering 7,5 högskolepoäng
- Barndom: Socialisationsprocesser och vardagspraktiker 7,5 högskolepoäng
- Examensarbete 30 högskolepoäng (för masterexamen, 120 högskolepoäng) eller examensarbete 15 högskolepoäng (för magisterexamen, 60 högskolepoäng)
Kurser inom programinriktningen/huvudområdet specialpedagogik
- Specialpedagogik ur historiska, samhälleliga och vetenskapliga perspektiv 7,5 högskolepoäng
- Inkludering och exkludering i policy, forskning och pedagogisk verksamhet 7,5 högskolepoäng
- Teoretiska traditioner inom forskningsfältet specialpedagogik 7,5 högskolepoäng
- Kategorisering och makt - ett intersektionellt perspektiv på skolans praktik 7,5 högskolepoäng
- Examensarbete 30 högskolepoäng (för masterexamen, 120 högskolepoäng) eller examensarbete 15 högskolepoäng (för magisterexamen, 60 högskolepoäng)
Kurser inom programinriktningen/huvudområdet utbildningssociologi
- Transnationella utbildningsstrategier 7,5 högskolepoäng
- Kön och utbildning 7,5 högskolepoäng
- Samtida transformationer av utbildningssystem 7,5 högskolepoäng
- Utbildningssystemens historia 7,5 högskolepoäng
- Utbildningssociologi, forskningstekniker 7,5 högskolepoäng
- Utbildningssociologi, metoder 7,5 högskolepoäng
- Examensarbete 30 högskolepoäng (för masterexamen, 120 högskolepoäng) eller examensarbete 15 högskolepoäng (för magisterexamen, 60 högskolepoäng)
Kurser i teori- och metod:
- Vetenskaplig teori, forskningsmetoder och vetenskapligt skrivande inom utbildningsvetenskapen I 7,5 högskolepoäng
- Vetenskaplig teori, forskningsmetoder och vetenskapligt skrivande inom utbildningsvetenskapen II 7,5 högskolepoäng
Progression i utbildningen
Utbildningen bygger på kunskaper från grundnivån och innebär en vidareutveckling av studentens färdigheter samt en kunskapsfördjupning inom huvudområdet för respektive programinriktning.
Examen
Programmet leder till en filosofie masterexamen 120 högskolepoäng (Degree of Master of Arts, 120 credits) med den valda programinriktningen (barn- och ungdomsvetenskap, didaktik, pedagogik, specialpedagogik eller utbildningssociologi) som huvudområde. Programmet kan även avslutas med en filosofie magisterexamen 60 högskolepoäng (Degree of Master of Arts, 60 credits).