Language of Schooling and Text from a Teaching and Learning Approach

7.5 credits

Reading list, Master's level, 4PE069

A revised version of the reading list is available.

Main group 1

  • Achugar, M.; Schleppegrell, M.J., Beyond connectors: The construction of cause in history textbooks., Linguistics and Education, 16(3), 2005Compulsory
  • Aikenhead, Transcending Cultural Borders: Implications for Science Teaching., Journal for Science & Technology Education 17, 1998Compulsory
  • Dale, A.; Newman, L., Sustainable development, education and literacy, International Journal of Sustainability in Higher Education, 6(4), 2005Compulsory
  • Folkeryd Wiksten, Jenny; af Geijerstam, Åsa, Ämnesinnehåll i en digital undervisningsvärld - exemplet svenska i lektion.se, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierCompulsory
  • Freebody, P.; Luke, A., Literacies programs: Debates and demands in cultural context, Prospect: Australian Journal of TESOL, 5(7), 1990Compulsory
  • Jakobson, B.; Axelsson, M., "Beating about the bush" on the how and why in elementary school science, Education Inquiry, 15, 2012Compulsory
  • Luke; Freebody, Further Notes on the Four Resources Model, http://www.readingonline.org/research/lukefreebody.html, 1999Compulsory
  • Magnusson, Ulrika, Språk i ämnet, Göteborg, Institutionen för svenska språket/Skolverket, 2008Compulsory
  • Almqvist, J. et al., Pragmatiska studier av meningsskapande, Utbildning och demokrati: Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, 17(3), 2008Compulsory
  • Quennerstedt, M., Pragmatisk diskursanalys av praktiknära texter. En analys av meningsskapandets institutionella innehåll och villkor., Utbildning och demokrati: Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, 17(3), 2008Compulsory
  • Schleppegrell, M., The Linguistic Challenges of Mathematics Teaching and Learning: A Research Review, ingår i: Reading & Writing Quarterly 23(2), 2007Compulsory
  • Schleppegrell, Mary J, The language of schooling: a functional linguistics perspective, Mahwah, NJ, Lawrence Erlbaum Associates, 2004Compulsory
  • Sellgren, Mariana, Den dubbla uppgiften: tvåspråkiga elever i skolans mellanår arbetar med förklarande genre i SO, Stockholm, Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet, 2011Compulsory
  • Läroplaner, ämnesplaner och kursplaner (www.skolverket.se), Skolverket, Skolverkets webbsidaCompulsory
  • Veel, R.; Coffin, C., Learning to Think Like an Historian: The Language of Secondary School History, Ingår i: Hasan, R., Williams, G., (red), Literacy in society. New York: Addison Wesley Longman., 1996Compulsory
  • Winther Jørgensen, Marianne; Phillips, Louise, Diskursanalys som teori och metod., Lund, Studentlitteratur, 2000Compulsory
  • Öhman, M, Att analysera socialisationens riktning ur ett maktperspektiv, Part of: Utbildning och demokrati: Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, vol. 17, no. 3, 2008, p. 69–89Compulsory
  • Östman, Leif; Almqist, Jonas, What do values and Norms Have to Do with Scientific Literacy?, Ingår i: Cedric Linder, Leif Östman, Douglas A. Roberts, Per-Olof Wickman, Gaalen Erickson & Allan MacKinnon (red.) Exploring the Landscape of Scientific Literacy. London: Routledge, 2011Compulsory
  • Street, Brian; Lefstein, Adam, Literacy: An Advanced Resource Book for Students, London, Routledge, 2008

* Compulsory

FOLLOW UPPSALA UNIVERSITY ON

Uppsala University on Facebook
Uppsala University on Instagram
Uppsala University on Youtube
Uppsala University on Linkedin