Datavetenskapens didaktik: Utbildning är framtiden!

COMPUTING-EDUCATION-RESEARCH

Datavetenskapens didaktik (Computing Education Research, CER) handlar om lärande och undervisning inom datavetenskap. Den bygger på en förståelse av ämnet med hjälp av teorier och metoder från utbildningsforskning och andra relevanta discipliner, såsom psykologi och sociologi.

Beskrivning

Typiska studieområden (relaterade till datavetenskapen) är lärande och undervisning i centrala begrepp och färdigheter, utveckling av läroplaner, interkulturellt och tvärvetenskapligt samarbete, identiteter och inkludering. Utbildningssammanhanget har ett fokus på högre utbildning, men K-12 och livslångt lärande, liksom både formellt och informellt lärande, behandlas också.

Uppsala Computing Education Research Group, UpCERG, bedriver forskning inom data- och ingenjörsutbildning som syftar till att öka förståelsen för studenter, lärare och deras interaktion med lärandemiljön. Denna förståelse kan sedan ligga till grund för utformningen av framtida utbildningar.

Målen är tvåfaldiga:

Det teoretiska fokuset är att få insikter i hur studenter kan förstå och lära sig databehandling, hur man utformar miljöer som är lämpliga för att lära sig databehandling och hur man forskar om dessa enheter och relationen mellan dem.
Det pragmatiska fokuset är att förbättra studenternas lärande och den akademiska undervisningspraktiken inom datateknik och ingenjörsvetenskap.

Nyligen finansierade projekt handlar om globalisering och kultur, studenters uppfattningar om och sätt att förstå databehandling, lärande av yrkeskunskaper och teknikstödd utbildning.

Holistiska perspektiv på datautbildning

  • Utveckling av utbildningsprogram och kurser
  • Människor, mänskliga vörden och identitet i datautbildningsområdet
    • Utveckling av socialt/vetenskap/IT "kapital"
    • Rollmodeller
    • Utveckling av professionella kompetenser och identitet
    • Reflektion som en del i professionell kompetens c
    • Uppfattningar och attityder i datautbildning
      • Hur påverkar studenters bakgrund deras uppfattning, intresse och karriär inom data/IT-området
      • Identifikation av attityder och beteenden i datautbildningssammanhang
      • Känslors inverkan

Lärande och undervisning i dataområdet från förskolan till universitetet

  • Informell utbildning
  • Projektbaserad undervisning
    • Studenters lärande i projektkurser
    • Öppna problem
    • Autentiska miljöer
    • Konstruktion för progression i lärandet
  • Lärarnas professionella utveckling
    • Reflektion som en del av lärares utveckling
    • Utveckling av lärarens digitala kompetens
    • Självförtroende i data/IT bland lärare och konsekvenser för elevers och studenters lärande
    • Aspekter kring elevers ovh studenters lärande
      • Nybörjarprogrammering

Teorier och metoder i forskningsområdet datautbildning

  • Teknikstöd
  • Fenomenografi och variationsteori
  • Analys av lärande
  • Reflektion
  • Modeller för datautbildnings forskning

Kurser i ämnet datavetenskapsns didaktik:

  • 1DT061: Datavetenskapens didaktik (10 hp)
  • 1DT091: Självständigt arbete i teknik med inriktning mot datateknik (grundnivå) (15 hp)
  • 1DT097: Självständigt arbete i teknik med inriktning mot datateknik (avancerad nivå) (15 hp)
  • 1DL006: Programmering för ämneslärare (10 hp)
  • 1TD726: Programmeringsteknik II för ämneslärare (5 hp)
  • 1DT067: Ämnesdidaktik för ämneslärare i teknik med inriktning mot datateknik (5 hp)
  • 1DT105: VFU III, teknik med inriktning datateknik, gymnasielärare (7,5 hp)

Kurser som vanligtvis ges av datavetenskapens didaktikenhet (typiskt intruktion till studier eller projekt med inriktning på utveckling av professionela färdigheter):

  • 1DT032: Avancerade datavetenskapsstudier i Sverige (5 hp)
  • 1DT092: Internationell mjukvaruutveckling, projekt (10 hp)
  • 1DT350: Självständigt arbete i informationsteknologi (15 hp)
  • 1DL931: Självständigt arbete inom system i teknik och samhälle - IT-system (15 hp)
  • 1DL471: Informationshanteringssystem (10 hp)
  • 1DT110: Informationsteknologi - möjligheter och utmaningar (10 hp)
  • 1DT051: Introduktion till informationsteknologi (10 hp)
  • 1DT086: Introduktion till studier i inbyggda system (5 hp)
  • 1DT012: IT i samhället (15 hp)

Kontakt

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin