Lennart Rolandsson

Senior Lecturer/Associate Professor at Department of Education

Telephone:
+46 18 471 24 12
E-mail:
lennart.rolandsson@edu.uu.se
Visiting address:
Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala
Postal address:
Box 2136
750 02 Uppsala
ORCID:
0000-0001-6012-6834

Short presentation

The revised curriculum (2018) in mathematics and technology put pressure on primary- and secondary teachers to develop new praxeologies and develop new habits. Can they do that? With AI, programming can be taught differently. In principle, everyone can quickly create and apply code in various subjects. My research focuses on human- and technological values in the classroom when programming is taught.

Keywords

  • didaktik
  • didaktiska modeller
  • professionsutveckling
  • programmering

Biography

This text is not available in English, therefore the Swedish version is shown.

I min doktorsavhandling (Rolandsson, 2015) undersöker jag mötet mellan lärares intentioner och det dom tror sig iscensätta.

Rolandsson, L. (2015). Programmed or Not: A study about programming teachers’ beliefs and intentions in relation to curriculum.

Research

This text is not available in English, therefore the Swedish version is shown.

Sedan 1970-talet har man investerat stora pengar i datorer och informationsteknologi för att svensk skola skall kunna möta samhällets behov av teknisk kompetens. Nyligen (ht18) infördes programmering som ett obligatoriskt inslag i grundskolan. En nyckelfråga är lärares ämnes- ämnesdidaktiska kunskaper.

Skolämnet programmering är ett intressant studieobjekt om man beaktar genus, läroplansteoretisk diskussioner och lärares professionsutveckling. Statistik från Skolverket visar på ett ämne som inte har attraherat flickor i den grad som borde vara naturligt. Så har det varit under lång tid.

Idag arbetar jag i två forskningsprojekt "Didaktiska modeller för lärares professionsutveckling i programmering och hållbar utveckling" (RG) , finansierat av Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond (fram till 2022) och "Införande av programmering i skolans matematik - när algebraiskt tänkande interagerar med datalogiskt tänkande" (RG), finansierat av Vetenskapsrådet (fram till 2022).

Senaste: Integrating programming in Swedish school mathematics: description of a research project

Helt klart är att vi behöver en bättre förståelse för lärares behov av ämnesdidaktisk kunskap. I en annan artikel fr 2015 söker jag tillsammans med Swedsoft ett större grepp med Computational thinking (Hur skall det svenska utbildningssystemet möta framtidens utmaningar? Helhetssyn på svensk utbildning om digitalisering och programmering). I andra länder är CT aktuellt. I Sverige har vi valt en annan väg, då det är integrerat i matematik och teknik. Om du önskar följa mig på Research Gate.

Publications

Selection of publications

Recent publications

All publications

Articles

Books

Chapters

Conferences

Reports

Lennart Rolandsson

FOLLOW UPPSALA UNIVERSITY ON

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin