Lennart Rolandsson
Senior Lecturer/Associate Professor at Department of Education
- Telephone:
- +46 18 471 24 12
- E-mail:
- lennart.rolandsson@edu.uu.se
- Visiting address:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postal address:
- Box 2136
750 02 Uppsala
Download contact information for Lennart Rolandsson at Department of Education
- ORCID:
- 0000-0001-6012-6834
More information is available to staff who log in.
Short presentation
The revised curriculum (2018) in mathematics and technology put pressure on primary- and secondary teachers to develop new praxeologies and develop new habits. Can they do that? With AI, programming can be taught differently. In principle, everyone can quickly create and apply code in various subjects. My research focuses on human- and technological values in the classroom when programming is taught.
Keywords
- didaktik
- didaktiska modeller
- professionsutveckling
- programmering
Biography
This text is not available in English, therefore the Swedish version is shown.
I min doktorsavhandling (Rolandsson, 2015) undersöker jag mötet mellan lärares intentioner och det dom tror sig iscensätta.
Rolandsson, L. (2015). Programmed or Not: A study about programming teachers’ beliefs and intentions in relation to curriculum.Research
This text is not available in English, therefore the Swedish version is shown.
Sedan 1970-talet har man investerat stora pengar i datorer och informationsteknologi för att svensk skola skall kunna möta samhällets behov av teknisk kompetens. Nyligen (ht18) infördes programmering som ett obligatoriskt inslag i grundskolan. En nyckelfråga är lärares ämnes- ämnesdidaktiska kunskaper.
Skolämnet programmering är ett intressant studieobjekt om man beaktar genus, läroplansteoretisk diskussioner och lärares professionsutveckling. Statistik från Skolverket visar på ett ämne som inte har attraherat flickor i den grad som borde vara naturligt. Så har det varit under lång tid.
Idag arbetar jag i två forskningsprojekt "Didaktiska modeller för lärares professionsutveckling i programmering och hållbar utveckling" (RG) , finansierat av Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond (fram till 2022) och "Införande av programmering i skolans matematik - när algebraiskt tänkande interagerar med datalogiskt tänkande" (RG), finansierat av Vetenskapsrådet (fram till 2022).
Senaste: Integrating programming in Swedish school mathematics: description of a research project
Helt klart är att vi behöver en bättre förståelse för lärares behov av ämnesdidaktisk kunskap. I en annan artikel fr 2015 söker jag tillsammans med Swedsoft ett större grepp med Computational thinking (Hur skall det svenska utbildningssystemet möta framtidens utmaningar? Helhetssyn på svensk utbildning om digitalisering och programmering). I andra länder är CT aktuellt. I Sverige har vi valt en annan väg, då det är integrerat i matematik och teknik. Om du önskar följa mig på Research Gate.
Publications
Selection of publications
- Programmering i skolmatematiken - möjligheter och utmaningar (2021)
- Ett historiskt perspektv på programmering i skolan (2021)
- Programming with a purpose (2020)
- Bridging a gap (2017)
Recent publications
- Mathematical competencies and programming (2023)
- Vad hände med programmeringen? (2023)
- Transposition of Computing and Programming Knowledge (2023)
- Aesthetic Expression and Artistic Creation (2022)
- Programmering i skolmatematiken? (2022)
All publications
Articles
- Vad hände med programmeringen? (2023)
- Programmering i skolmatematiken? (2022)
- Programmering i skolmatematiken? (2021)
- Programmering i svensk skolmatematik (2021)
- Bridging a gap (2017)
Books
Chapters
- Mathematical competencies and programming (2023)
- Transposition of Computing and Programming Knowledge (2023)
- Aesthetic Expression and Artistic Creation (2022)
- Inledning (2021)
- Ett historiskt perspektv på programmering i skolan (2021)
- Utmaningar och möjligheter (2021)
Conferences
- Teachers' arguments for including programming in mathematics education (2021)
- Integrating programming in Swedish school mathematics (2020)
- Programming with a purpose (2020)
- Progression Of Computational Thinking Skills In Swedish Compulsory Schools With Block-based Programming (2020)