Preschool PPI: Hur kan vi på ett meningsfullt sätt involvera barn i förskoleåldern i forskning?
%20grafiskt_element_m_text_vit_bak.jpg)
Detta projekt fokuserar på hur barn i förskoleåldern kan involveras i forskning och utvecklingsarbete på ett meningsfullt sätt. Här vill vi utveckla en guide för små barns involvering och delaktighet, med stöd i litteraturen och professionellas erfarenheter. I ett andra steg kommer vi att testa denna guide på en förskola, inom ramen för småskaliga lokala forskningsprojekt om förskolans kompensatoriska uppgift.
Grundinformation
- Finansiär: Forte
Beskrivning
I den här studien vill vi undersöka hur små barn, 3-5 år, kan involveras i forskning och utvecklingsarbete på ett meningsfullt sätt. Barns rättigheter kring att ha åsikter om de beslut som påverkar dem har under senare år lett till ett ökat intresse för barns delaktighet och involvering. Även om större barn och ungdomar emellanåt involveras i forskning – inte bara som studiedeltagare, utan som medskapare – så utesluts små barn ofta från involvering. Men även små barn, i förskoleåldern, har rätt till en åsikt, till delaktighet och till inflytande.
I det här projektet arbetar vi mot målet att skapa en guide för små barns involvering i forskning. I ett första steg intervjuar vi personer som redan arbetar med delaktighet med små barn, såsom förskollärare och andra professionella som möter små barn. Vi vill kartlägga deras arbetssätt och metoder, för att i ett andra steg undersöka vilken forskning det redan finns för dessa metoder.
Utifrån detta kommer vi att arbeta fram en guide för små barns involvering och delaktighet, med stöd i litteraturen och professionellas erfarenheter. I det sista steget kommer vi att testa denna guide på en förskola, inom ramen för småskaliga lokala forskningsprojekt om förskolans kompensatoriska uppgift. Guiden kommer att utvärderas samtidigt – ur både barnens och forskarnas perspektiv.