Samhällsvetenskapliga fakultetens installationsföreläsningar

• Plats: Universitetshuset, Sal IV
  • Typ: Föreläsning
  • Arrangör: Samhällsvetenskapliga fakulteten

Samhällsvetenskapliga fakultetens nya professorer håller sina installationsföreläsningar. Föreläsningarna kan ses på plats och via direktsändning.

Länk till de direktsända föreläsningarna onsdag 15 november: https://live.mediaflow.com/56CBFEDYVK

Länk till de direktsända föreläsningarna torsdag 16 november: https://live.mediaflow.com/47CBLEZYRK

Program 15/11

15 november

09:15 Inledning av Samhällsvetenskapliga fakultetens dekanus, professor Joakim Palme.

Ingela Marklinder: Mikroorganismer, mat & människor.

Olle Folke: Att korrigera vanföreställningar med data.

Matilda Hellman: En ständigt skavande tillvaro: sociologins utmaning eller privilegium.

10:20 PAUS

10:40 Ola Andersson: Beslutsfattande i en osäker värld.

Susanne Wengle: Russia’s war on Ukrainian Farms.

Jan Amcoff: Hur man trollar bort segregation med ett pennstreck – eller: att hantera ett geostatistiskt dilemma.

Ann-Kristin Bergquist: Det gröna framtidslandet? Historiska perspektiv på den pågående industriella omvandlingen i norra Sverige.

12:00 LUNCHPAUS

13:00 Katarina Lagerström: Internationalisering och styrningsutmaningar i det multinationella företaget.

Pia Tham: Socialt arbete – hur har arbetsvillkoren utvecklats och hur kan de förbättras?

Paula Blomqvist: Valfrihet i välfärden. Politiska val och dilemma

Föreläsningarna ges under installationsveckan som avslutas med den högtidliga professorsinstallationen i universitetshusets aula fredagen den 17 november klockan 15.00.

Program 16/11

Plats: Sal IV, Universitetshuset

Samhällsvetenskapliga fakultetens nya professorer håller sina installationsföreläsningar. Föreläsningen kan ses på plats och via direktsändning.

En länk till den direktsända föreläsningen kommer att publiceras här.

14:10 Inledning av Samhällsvetenskapliga fakultetens dekanus, professor Joakim Palme.

Henrik Dellestrand: Fenixfåglar i globala företag.

Föreläsningen ges under installationsveckan som avslutas med den högtidliga professorsinstallationen i universitetshusets aula fredagen den 17 november klockan 15.00.