Almedalen: Hur hanterar vi målkonflikter i Sveriges blå ekonomi?

• Datum: 29 juni 2023, kl. 15.15–16.00
  • Plats: Campus Gotland, Campus Gotland B15
  • Typ: Seminarium
  • Webbsida
  • Arrangör: Östersjödagarna, SEI, Havsmiljöinstitutet, Viable Seas, Uppsala universitet, Blått Centrum Gotland
  • Kontaktperson: Gunilla Rosenqvist
fiskebåt och vindkraftverk i hav

Hur balanserar vi blå tillväxt med behovet att bevara våra hav? En helhetssyn som inte bara tar hänsyn till ekonomisk tillväxt utan även social och ekologisk hållbarhet är en förutsättning för en hållbar blå ekonomi. Hur når vi ditt? Dialog med nyckelaktörer om blå ekonomi med fokus på samexistens.

Det kommer att bli allt viktigare att flera näringar kan existera i samma område för att säkerställa att expansion inom energi, livsmedelsproduktion, och sjöfart görs på ett hållbart sätt så att vi samtidigt kan ha välmående marina ekosystem och levande kustsamhällen. För att uppnå detta krävs ett nationellt förhållningssätt som kopplar till internationella agendor, med tydliga mandat och ansvarsfördelning. Samtidigt behövs en långsiktig strategisk inriktning som ökar förtroendet bland svenska aktörer att våga investera på hemmaplan. Seminariet bygger på två nyligen publicerade rapporter ”Towards a sustainable blue economy in Sweden” och ”Samexistens mellan havsbaserad vindkraft, yrkesfiske, vattenbruk och naturvård”. Under seminariet diskuteras hur samexistens i den blå ekonomin kan hjälpa oss att uppnå hållbarhet i våra hav, samt vilken typ av forskning, regelverk, investeringar och processer som behövs.

Seminariet är en del av Östersjödagarna.