Almedalen: Hur nära kan svenska universitet samarbeta med Kina?

• Datum: 28 juni 2023, kl. 14.30–15.30
  • Plats: Campus Gotland, Kaserngatan 1, Torget
  • Typ: Seminarium
  • Arrangör: Göteborgs universitet, Uppsala universitet
  • Kontaktperson: Karin Thellenberg

Svenska universitet vill, och förväntas, samverka på en internationell arena. Samtidigt ställs allt högre krav på hållbar och ansvarsfull internationalisering. Vad innebär det i praktiken när det gäller samarbeten med diktaturer som Kina?

Under pandemin har världen följt den kinesiska pandemihanteringen med omfattande lockdowns och ett ständigt registrerande av medborgarnas hälsa. Landets inställning till mänskliga rättigheter är ifrågasatt.

Människorättsorganisationer och även FN (OHCHR) har pekat på att Kina skickat runt en miljon uigurer på omskolningsläger, på landets förtyck av Tibet och inskränkningarna av Hongkongs friheter. Kinas allt tätare band till Ryssland har uppmärksammats liksom landets numer mycket frostiga relation till USA.

Den kinesiska befolkningen är antalsmässigt större än befolkningen i EU och USA tillsammans. Under senare år har inget land upplevt en så kraftig ekonomisk tillväxt som Kina. Kinas andel av världsekonomin och internationella inflytande har ökat mycket markant under de senaste decennierna, det är påtagligt även inom svensk ekonomi.

I universitetsvärlden finns det gott om samarbetsavtal med Kina, både vad gäller utbildning och forskning. Ett exempel är det omskriva kinesiska programmet Chinese Scholarship Council (CSC) där kinesiska forskarstudenter måste skriva på avtal om lojalitet med den kinesiska regimen innan de skickas till universitet runt om i världen. Vidare har Säpo uppmärksammat att Kina utnyttjar Sverige för att komma åt teknik som stärker landets militära förmåga genom att skicka forskarstudenter och gästforskare till svenska universitet.

Alla typer av samarbeten innebär att lärosätena behöver fatta en rad beslut om vad som är okej och inte. På vilka grunder fattas dessa beslut och vem fattar dem? Var går gränsen för samarbeten och samverkan med ett land som Kina? Hur ska lärosätena och dess anställda förhålla sig till samarbeten med Kina och till forskningsmedel som kommer direkt eller indirekt från den kinesiska staten?

Till Vasaparksseminarierna bjuder Göteborgs universitets in universitetets personal och allmänheten till öppna, konstruktiva, akademiska samtal om aktuella och brännande ämnen. Fokus ligger på konstruktiv kollegial dialog framför polariserad debatt. Detta är ett gästspel för Vasaparksseminariet i Almedalen.