International Symposium on Machine Learning in Quantum Chemistry (SMLQC 2023)

• Datum: 29 november 2023, kl. 9.00 – 1 december 2023, kl. 12.30
  • Plats: BMC, The Svedberg lecture hall, Husargatan 3, Uppsala
  • Typ: Föreläsning
  • Föreläsare: Markus Reiher (ETH, Switzerland), Oleksandr Isayev (Carnegie Mellon University, US), Alexandre Tkatchenko (University of Luxembourg, Luxembourg), Rose K. Cersonsky (University of Wisconsin-Madison, US), Pavlo O. Dral (Xiamen, China) m.fl.
  • Webbsida
  • Arrangör: Institutionen för kemi - BMC
  • Kontaktperson: Roland Lindh

International Symposium on Machine Learning in Quantum Chemistry (SMLQC) samlar teoretiska och beräkningskemister som använder maskininlärning för att accelerera och förbättra kvantkemiska simuleringar. Symposiet hålls på engelska.

Symbiosen mellan maskininlärningsteknik och kvantkemi erbjuder en ny grund för nya och imponerande steg framåt för beräkningskemi.

Teman för konferensen inkluderar utveckling av nya kvantkemiska tekniker förbättrade genom maskininlärning, utveckling av nya maskininlärningsmetoder för att beskriva potentiella energiytor och löpande molekylär dynamik, och tillämpning av maskininlärning för beskrivning av olika fysikalisk-kemiska processer.

Välkommen att delta och lyssna på de världsledande forskarna inom området presentera sina senaste prestationer!

Föreläsningarna är grupperade i fem teman, med totalt 24 inbjudna talare.

Varmt välkommen!