"A Week on Academic Freedom" - Day 4: Academic Citizenship in Perspective

• Plats: SCAS, Thunbergssalen, Linneanum, Thunbergsvägen 2
  • Typ: Föreläsning
  • Webbsida
  • Arrangör: Swedish Collegium for Advanced Study (SCAS)
  • Kontaktperson: Mattias Bolkéus Blom
  • Telefon: 018-557085

"A Week on Academic Freedom" är ett gemensamt initiativ av forskningsprogrammet Demokrati och högre utbildning, Centrum för högre utbildning och forskning som studieobjekt och Swedish Collegium for Advanced Study. Under en veckas tid kommer en rad evenemang att anordnas på temat akademisk frihet. Alla evenemang sker i Uppsala mellan 23–27 oktober.

Program

Två föreläsningar hålls på temat Academic Citizenship in Perspective (på engelska):

(hålls även via Zoom Webinar)

10.15–12.00

The VUIAS Initiative – A Joint Effort in Founding an Institute for Advanced Study for Ukraine Daniel Schönpflug, Head of Academic Programs vid Wissenschaftskolleg zu Berlin & professor i historia, Freie Universität Berlin, Co-Chair Virtual Ukraine Institute for Advanced Study (VUIAS).

16.30–18.00 On Academic Integrity

Sverker Sörlin, Non-resident Long-term Fellow for Programmes on Environmental Humanities vid SCAS & professor i miljöhistoria, Kungl. Tekniska högskolan.

Se hela veckans program på: www.uu.se/a-week-on-academic-freedom