Masterclass: Ansvarsfull AI, partiskhet och rättvisa

• Datum: 17 november 2023, kl. 9.15–13.00
  • Plats: Ångströmlaboratoriet, rum 100155, Theatrum Visuale
  • Typ: Workshop
  • Föreläsare: Dr. Joyce Nakatumba-Nabende (Makerere University) and Dr. Andrew Katumba (Makerere University)
  • Webbsida
  • Arrangör: Uppsala universitets Forum för Afrikastudier
  • Kontaktperson: Kajsa Hallberg Adu
  • Telefon: 018-471 2241

En halvdags introduktion till ansvarsfull AI och partiskhet i maskinöversättningsmodeller för i synnerhet afrikanska språk.

För närvarande sker en betydande tillväxt inom området för att bygga NLP-verktyg (Natural Language Processing) för afrikanska språk, trots den lägre tillgängligheten av explicit textdata än för engelska. I den här workshopen introducerar vi koncept om ansvarsfull AI och dyker sedan ner i konstruktionen av modeller för maskinöversättningsmodeller för afrikanska språk. Vi diskuterar sedan tillvägagångssättet för att utvärdera och kvantifiera könsbias inom ett Luganda-engelsk maskinöversättningssystem med hjälp av Word Embeddings Fairness Evaluation Framework (WEFE).

Masterclassen kommer att hållas på engelska.