Erik Bengtson
Forskare vid Institutet för forskning om målkonflikter i hållbar samhällsomställning/ Uppsala
- E-post:
- erik.bengtson@littvet.uu.se
- Besöksadress:
- MTC-huset, Dag Hammarskjölds väg 14B, 1 tr
752 37 Uppsala - Postadress:
- Akademiska sjukhuset
751 85 Uppsala
Forskare i retorik vid Institutionen för litteraturvetenskap och retorik
- E-post:
- erik.bengtson@littvet.uu.se
- Besöksadress:
- Engelska parken, Thunbergsvägen 3 P
- Postadress:
- Box 632
751 26 UPPSALA
Ladda ned kontaktuppgifter för Erik Bengtson vid Institutionen för litteraturvetenskap och retorik
- ORCID:
- 0000-0002-9427-4912
Kort presentation
Erik Bengtson är forskare i retorik vid Uppsala universitet, samt lektor i retorik vid Södertörns högskola. Eriks forskning bedrivs primärt inom det tvärvetenskapliga forskningsprojektet Miljöutfästelser inom energisystemet, där han arbetar med Oskar Mossberg (jur. dr. i civilrätt).
Biografi
Erik Bengtson är forskare i retorik vid Uppsala universitet, samt lektor i retorik vid Södertörns högskola. Eriks forskning bedrivs primärt inom det tvärvetenskapliga forskningsprojektet "Miljöutfästelser inom energisystemet", där han arbetar med Oskar Mossberg (jur. dr. i civilrätt).
Efter examen från Retorikkonsultprogramet (Södertörns högskola), samt magister/master studier vid Södertörn och Uppsala så arbetade Erik en kort tid på regeringskansliet, och därefter som adjunkt i retorik vid Södertörns högskola (2009-). Därefter fortsatte han med forskarstudier i Uppsala. Våren 2019 disputerade med avhandlingen The Epistmology of Rhetoric: Plato, Doxa and Post-Truth.
Eriks andra monografi (samförfattad med Oskar Mossberg) utkom på Palgrave MacMillan under 2023: The Virtues of Green Marketing: A Constructive Take On Coporate Rhetoric, och finns tillgänglig open access.
Erik medverkar också i avsnitt 18 av podcasten Klimatgap, samt i avsnitt 2 och 3 av podcasten Global Rhetorics.
Forskning
Forskningsintressen
Allmänna forskningsintressen
- Företagsretorik
- Semiotik
- Politisk retorik
- Retorisk argumentationsteori
- Begreppshistoria
- Ideologi/myter/doxa
- Antik grekisk retorik
- Digital humaniora
Särskilda forskningsintressen
- Grön marknadsföring
- Retorik kopplat till energisektorn
- Retorik kopplat till klädbranschen
- Ernst Cassirers Philosophie der Symbolischen Formen
- Roland Barthes semiotiska tänkande
- Klimatretorik
- Bruket och betydelsen av begreppet ”doxa”
- Retorikdiskussionen hos Platon och Isokrates.
- Maskininlärning/AI och retorisk kritik
Pågående forskning
- Den gröna marknadsföringens dygder (med Oskar Mossberg)
- Miljöutfästelser inom energisystemet (med Oskar Mossberg)
- AI-baserade språkmodeller och retorisk kritik (med Fredrik Wahlberg)
Media
Time & Truth with Frida Buhre & Erik Bengtson (Sweden)
The first of a two-part interview with Dr. Frida Buhre and Dr. Erik Bengtson, both scholars at Uppsala University in Sweden. They tackle rhetoric’s relationship with two big ideas: time and truth.
https://globalrhetorics.com/2020/05/22/time-truth-buhre-bengtson/

Publikationer
Senaste publikationer
The Epistemology of Rhetoric: Plato, Doxa and Post-Truth
University of Windsor Press, 2024
- DOI för The Epistemology of Rhetoric: Plato, Doxa and Post-Truth
- Ladda ner fulltext (pdf) av The Epistemology of Rhetoric: Plato, Doxa and Post-Truth
Visionen om det koldioxidfria kolkraftverket
Ingår i Svensk Juristtidning, s. 653-694, 2024
Replik: Om tradition, kritik och grön marknadsföring
Ingår i Rhetorica Scandinavica, 2024
On tradition, criticism, and green marketing
Ingår i Res Rhetorica, s. 154-162, 2024
- DOI för On tradition, criticism, and green marketing
- Ladda ner fulltext (pdf) av On tradition, criticism, and green marketing
The Virtues of Green Marketing: A Constructive Take on Corporate Rhetoric
Palgrave Macmillan, 2023
- DOI för The Virtues of Green Marketing: A Constructive Take on Corporate Rhetoric
- Ladda ner fulltext (pdf) av The Virtues of Green Marketing: A Constructive Take on Corporate Rhetoric
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Visionen om det koldioxidfria kolkraftverket
Ingår i Svensk Juristtidning, s. 653-694, 2024
Replik: Om tradition, kritik och grön marknadsföring
Ingår i Rhetorica Scandinavica, 2024
On tradition, criticism, and green marketing
Ingår i Res Rhetorica, s. 154-162, 2024
- DOI för On tradition, criticism, and green marketing
- Ladda ner fulltext (pdf) av On tradition, criticism, and green marketing
Greenwashing och grön marknadsföring
Ingår i Retorikmagasinet, 2022
A Philosophical-Anthropological Case for Cassirer in Rhetoric
Ingår i Rhetorica - A Journal of the History of Rhetoric, s. 346-365, 2017
Den mytiska argumentationsbasen: Roland Barthes mytbegrepp i retorisk argumentationsteori
Ingår i Rhetorica Scandinavica, s. 38-56, 2012
Böcker
The Epistemology of Rhetoric: Plato, Doxa and Post-Truth
University of Windsor Press, 2024
- DOI för The Epistemology of Rhetoric: Plato, Doxa and Post-Truth
- Ladda ner fulltext (pdf) av The Epistemology of Rhetoric: Plato, Doxa and Post-Truth
The Virtues of Green Marketing: A Constructive Take on Corporate Rhetoric
Palgrave Macmillan, 2023
- DOI för The Virtues of Green Marketing: A Constructive Take on Corporate Rhetoric
- Ladda ner fulltext (pdf) av The Virtues of Green Marketing: A Constructive Take on Corporate Rhetoric
Doktorsavhandlingar, monografi
Kapitel i böcker, delar av antologi
Introduction: On the Art of Cave Guiding
Ingår i Shadows in the Cave, s. 9-16, Retorikförlaget, 2022
Ingår i Shadows in the Cave, s. 141-160, Retorikförlaget, 2022
The Concept of Doxa in the European Reinvention of Rhetoric
Ingår i Rhetoric in Europe: Philosophical Issues, Rhetorik in Europa, Band 1, Berlin: Frank & Timme, s. 79-87., s. 79-87, Frank & Timme, 2017
Samlingsverk (redaktörskap)
Shadows in the Cave: Revisiting Rosengren's Doxology
Retorikförlaget, 2022
Förledd och förtjust: Andra generationens retorikvetare tar ordet
Södertörns högskola, 2015