Malin Tväråna
Universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- E-post:
- malin.tvarana@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
- ORCID:
- 0000-0001-7527-0011
Kort presentation
Docent i didaktik och lektor i ämnesdidaktik. Undervisar i samhällskunskapsdidaktik och kognitionsvetenskap för lärare, kursleder VFU samt handleder studenter och doktorander.
Min forskning fokuserar sh- och so-didaktik, demokrati- och medborgarbildning, subjektifikation och agens i relation till kritiskt tänkande, didaktiskt ledarskap och undervisningsutvecklande forskning. Jag har ett särskilt intresse för fenomenografi, variationsteori, verksamhetsteori och undervisningsutvecklande forskning.
Biografi
Pågående projekt
- Hållbara modeller – en komparativ studie av visuella representationer av hållbar utveckling
- Studenters förmågor, tänkande, attityder och demokratiska ideal i en värld av falska nyheter
- Inramning av diskussioner om politiska frågor i samhällskunskap - en didaktisk modell
Tidigare forskning
- Projektledare för "Säger bilden mer än tusen ord? Visuell litteracitet i samhällskunskap"
- Nätverksledare SO-nätverket i Stockholm Teaching and Learning Studies.
- Medverkande i projektet Generella och ämnesspecifika arbetssätt för digital källkritik i samhällskunskap, historia, biologi, psykologi och fotografisk bild.
Annat
- Nätverksledare för Regionala gruppen för ULF samverkansforskning vid Uppsala universitet
- Koordinator för EARLI SIG9 - Phenomenography and Variation Theory
- Styrgruppsmedlem för The Phenomenography and Variation Theory Research Front Initiative
- Ordförande och redaktionsmedlem i tidskriften Skola och Samhälle
- Profilsida på Stockholms universitet
Forskning
Jag medverkar i ett projekt om användande av modeller i undervisning om hållbar utveckling i samhällskunskap och naturkunskap, finansierat av Skolforskningsinstitutet, och har precis avslutat ett ämnesövergripande projekt kring källkritik och källtillit, även det finansierat av Skolforskningsinstitutet.
Som nätverksledare för SO-nätverket vid Stockholm Teaching and Learning Study har jag tidigare drivit ett forskningsprojekt om visuella representationer i samhällskunskapsundervisning, som finansierades av det nationella ULF-projektet för utveckling av forskningssamarbete mellan akademi och skola, samt ett antal mindre undervisningsutvecklande projekt med sh/so-didaktisk inriktning.
Dessutom driver jag inom ramen för Uppsala universitets regionala ULF-forskning (RUF) ett projekt med inriktning på att utveckla ett ramverk för icke-polariserande klassrumsdiskussioner om kontroversiella frågor.

Publikationer
Urval av publikationer
Samhällsfrågor bortom punkterna - elevers resonerande utifrån punktdiagram i samhällskunskap
Ingår i Acta Didactica Norden, 2024
- DOI för Samhällsfrågor bortom punkterna - elevers resonerande utifrån punktdiagram i samhällskunskap
- Ladda ner fulltext (pdf) av Samhällsfrågor bortom punkterna - elevers resonerande utifrån punktdiagram i samhällskunskap
Focal points for teaching the notion of critical aspects
Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 1247-1260, 2024
Teaching Civic Visual Literacy: Four Guiding Principles
Ingår i Diagrams in Civic Education, s. 87-129, Palgrave Macmillan, 2024
Att utmana bilden av systemet: elever läser visualiseringar av samhällssystem
Ingår i Nordidactica, s. 112-138, 2024
Dimensioner av samhällsanalytiskt tänkande
Ingår i POLIS: Tidsskrift for samfundsfagsdidaktik, s. 61-74, 2024
Civic reasoning about power issues: The criticality of agency, arena and relativity
Ingår i Journal of Social Science Education, 2023
2021
Ingår i Forskning om undervisning och lärande, s. 5-29, 2021
Ämneslärarens arbete: Didaktiska perspektiv
Natur och kultur, 2021
Tycka eller tänka om rättvisa – vad främjas i mellanstadiets samhällskunskapsundervisning?
Ingår i Nordidactica, s. 136-161, 2019
2019
Ingår i Nordidactica, s. 43-64, 2018
Senaste publikationer
Diagrams in Civic Education: Visuospatial Models of Society in Textbooks and Teaching
Palgrave Macmillan, 2024
Samhällsfrågor bortom punkterna - elevers resonerande utifrån punktdiagram i samhällskunskap
Ingår i Acta Didactica Norden, 2024
- DOI för Samhällsfrågor bortom punkterna - elevers resonerande utifrån punktdiagram i samhällskunskap
- Ladda ner fulltext (pdf) av Samhällsfrågor bortom punkterna - elevers resonerande utifrån punktdiagram i samhällskunskap
Focal points for teaching the notion of critical aspects
Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 1247-1260, 2024
2024
2024
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Samhällsfrågor bortom punkterna - elevers resonerande utifrån punktdiagram i samhällskunskap
Ingår i Acta Didactica Norden, 2024
- DOI för Samhällsfrågor bortom punkterna - elevers resonerande utifrån punktdiagram i samhällskunskap
- Ladda ner fulltext (pdf) av Samhällsfrågor bortom punkterna - elevers resonerande utifrån punktdiagram i samhällskunskap
Focal points for teaching the notion of critical aspects
Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 1247-1260, 2024
Att utmana bilden av systemet: elever läser visualiseringar av samhällssystem
Ingår i Nordidactica, s. 112-138, 2024
Dimensioner av samhällsanalytiskt tänkande
Ingår i POLIS: Tidsskrift for samfundsfagsdidaktik, s. 61-74, 2024
Sluta ställ kritiskt tänkande och faktainlärning i motsats till varandra
Ingår i Skola och samhälle, 2023
Civic reasoning about power issues: The criticality of agency, arena and relativity
Ingår i Journal of Social Science Education, 2023
Överdrivna slutsatser om gymnasieelevers demokratikunskaper
Ingår i Skola och samhälle, 2022
Rätt kompetens behövs hos dem som beslutar om lärares professionsutveckling
Ingår i Skola och samhälle, 2022
Ingår i Journal of Social Science Education, s. 1-22, 2022
- DOI för Grasping the concept of value: Exploring students' economic and financial literacy in citizenship education
- Ladda ner fulltext (pdf) av Grasping the concept of value: Exploring students' economic and financial literacy in citizenship education
Samhällskunskap (social science education) in Sweden: A country report
Ingår i Journal of Social Science Education, s. 85-106, 2022
- DOI för Samhällskunskap (social science education) in Sweden: A country report
- Ladda ner fulltext (pdf) av Samhällskunskap (social science education) in Sweden: A country report
Lärarstudenters ämnesdidaktiska reflektioner i geografi, historia, religion och samhällskunskap
Ingår i Nordidactica, s. 122-148, 2022
Ingår i Forskning om undervisning och lärande, s. 5-29, 2021
Samhällsanalys: resonerande, kunskap, omdöme: en didaktisk modell
Ingår i SO-didaktik, s. 16-23, 2021
Ingår i SO-didaktik, s. 6-7, 2021
Demokratin är utbildningens innehåll, mer än mål eller medel
Ingår i Skola och samhälle, 2021
Att reducera ämnet samhällskunskap till ‘kunskaper om’ fråntar ämnet dess mening
Ingår i Skola och samhälle, 2019
Tycka eller tänka om rättvisa – vad främjas i mellanstadiets samhällskunskapsundervisning?
Ingår i Nordidactica, s. 136-161, 2019
Mer forskning innan reformer genomförs
Ingår i Skola och samhälle, 2018
Makt: Relation eller tillstånd?: Om utmaningar i att undervisa om analys av makt i samhällskunskap
Ingår i SO-didaktik, s. 64-70, 2018
Ingår i Nordidactica, s. 43-64, 2018
Värna forskningskunnighet, motverka kommersialisering
Ingår i Skola och samhälle, 2016
Framgångsrik undervisning: fokus på elevers tankesätt, snarare än på matriser
Ingår i Venue, 2015
Forska i arbetet bättre än hemsnickrad fortbildning
Ingår i Dagens nyheter, 2015
Hur kan den tysta lärarkunskapen utnyttjas för bättre undervisning om styckeindelning i engelska?
Ingår i Forskning om undervisning och lärande, s. 50-63, 2013
Böcker
Doktorsavhandlingar, sammanläggning
Kapitel i böcker, delar av antologi
Teaching Civic Visual Literacy: Four Guiding Principles
Ingår i Diagrams in Civic Education, s. 87-129, Palgrave Macmillan, 2024
Politiskt medborgarskap i en digital tid
Ingår i Digital kompetens i samhällskunskap, s. 3-16, Skolverket; Stockholms universitet, 2021
Ämneslärarens didaktiska ledarskap
Ingår i Ämneslärarens arbete, s. 321-352, Natur och kultur, 2021
Verksamhetsteori: bildning genom deltagande i praktiker
Ingår i Vetenskapliga teorier för lärare, s. 346-371, Natur och kultur, 2021
Ämnesdidaktiskt forsknings- och utvecklingsarbete
Ingår i Ämneslärarens arbete, s. 449-491, Natur och kultur, 2021
Fenomenografi och variationsteori: att undersöka lärande och utveckla undervisning
Ingår i Vetenskapliga teorier för lärare, s. 296-321, Natur och kultur, 2021
Ingår i Ämneslärarens arbete, s. 13-35, Natur och kultur, 2021
Ett ämnesdidaktiskt perspektiv
Ingår i Undersöka och utveckla undervisning, s. 110-110, Studentlitteratur AB, 2017
Rikare resonemang om rättvisa: Att utforska en grundläggande förmåga i samhällskunskap
Ingår i Undervisningsutvecklande forskning, s. 97-107, Gleerups Utbildning AB, 2017
Innebörden av rättvisa i resonemang om rättvisefrågor i samhällskunskapsundervisning på gymnasiet
Ingår i Faglig kunnskap i skole og lærerutdanning, s. 113-131, Fagbokforlaget, 2014
Konferensbidrag
Lärares forskning - språngbräda eller återvändsgränd?
2024
Developing source critical skills in social studies: Insights from a design-based research
2024
2024
Visualising complexity and changeability - critical aspects of teaching visual models in economics.
2023
TPACK and the design of teaching against misinformation in five school subjects
2023
A phenomenographic approach as a tool in teachers' daily work.
Ingår i Phenomenography and variation theory - continuity and change!, 2021
Vad möjliggör modellen?: Elevers förståelse av visuella modeller i samhällskunskap.
2021
Progression of critical thinking in social science education.
Ingår i Creativity, Literacy and Critical Thinking in Subject Education, 2021
2019
What’s the value of water?: Developing the ability to analyse economic issues in social studies.
Ingår i Thinking Tomorrow’s Education, 2019
Ingår i Thinking Tomorrow’s Education, 2019
Theories of justice in primary school: Developing students’ critical analyses in social studies
Ingår i Thinking Tomorrow’s Education, 2019
Ingår i Different horizons, 2016
Ingår i WALS 2016 Abstracts, s. 22-22, 2016
Ingår i NOFA5 Nordic Conference on Subject Education, s. 19-19, 2015
2014
Licentiatavhandlingar, monografi
Rapporter
Samlingsverk (redaktörskap)
Ämneslärarens arbete: Didaktiska perspektiv
Natur och kultur, 2021
Övriga
2024
2024
2024
2024
Ordförråd och begrepp inom ämnet samhällskunskap
2016