Malin Tväråna

Kort presentation

Docent i didaktik och lektor i ämnesdidaktik. Undervisar i samhällskunskapsdidaktik och kognitionsvetenskap för lärare, kursleder VFU samt handleder studenter och doktorander.

Min forskning fokuserar sh- och so-didaktik, demokrati- och medborgarbildning, subjektifikation och agens i relation till kritiskt tänkande, didaktiskt ledarskap och undervisningsutvecklande forskning. Jag har ett särskilt intresse för fenomenografi, variationsteori, verksamhetsteori och undervisningsutvecklande forskning.

Biografi

Pågående projekt

Tidigare forskning

Annat

Forskning

Jag medverkar i ett projekt om användande av modeller i undervisning om hållbar utveckling i samhällskunskap och naturkunskap, finansierat av Skolforskningsinstitutet, och har precis avslutat ett ämnesövergripande projekt kring källkritik och källtillit, även det finansierat av Skolforskningsinstitutet.

Som nätverksledare för SO-nätverket vid Stockholm Teaching and Learning Study har jag tidigare drivit ett forskningsprojekt om visuella representationer i samhällskunskapsundervisning, som finansierades av det nationella ULF-projektet för utveckling av forskningssamarbete mellan akademi och skola, samt ett antal mindre undervisningsutvecklande projekt med sh/so-didaktisk inriktning.

Dessutom driver jag inom ramen för Uppsala universitets regionala ULF-forskning (RUF) ett projekt med inriktning på att utveckla ett ramverk för icke-polariserande klassrumsdiskussioner om kontroversiella frågor.

Malin Tväråna

Publikationer

Urval av publikationer

Senaste publikationer

Alla publikationer

Artiklar i tidskrift

Böcker

Doktorsavhandlingar, sammanläggning

Kapitel i böcker, delar av antologi

Konferensbidrag

Licentiatavhandlingar, monografi

Rapporter

Samlingsverk (redaktörskap)

Övriga

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin