Malin Tväråna
Universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- E-post:
- malin.tvarana@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
- ORCID:
- 0000-0001-7527-0011
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Lektor i ämnesdidaktik. Undervisar i samhällskunskapsdidaktik och vetenskaplig metod och teori för samhällskunskapslärare, kognitionsvetenskap för lärare, kursleder VFU samt handleder studenter och doktorander.
Forskar kring sh- och so-didaktik, medborgarbildning, subjektifikation och agens i realtion till kritiskt tänkande, didaktiskt ledarskap och undervisningsutvecklande forskning. Särskilt intresse för fenomenografi, variationsteori, verksamhetsteori och undervisningsutvecklande forskning.
Biografi
Pågående projekt
- Hållbara modeller – en komparativ studie av visuella representationer av hållbar utveckling
- Studenters förmågor, tänkande, attityder och demokratiska ideal i en värld av falska nyheter
- Inramning av diskussioner om politiska frågor i samhällskunskap - en didaktisk modell
Tidigare forskning
- Projektledare för "Säger bilden mer än tusen ord? Visuell litteracitet i samhällskunskap"
- Nätverksledare SO-nätverket i Stockholm Teaching and Learning Studies.
- Medverkande i projektet Generella och ämnesspecifika arbetssätt för digital källkritik i samhällskunskap, historia, biologi, psykologi och fotografisk bild.
Annat
- Nätverksledare för Regionala gruppen för ULF samverkansforskning vid Uppsala universitet
- Koordinator för EARLI SIG9 - Phenomenography and Variation Theory
- Styrgruppsmedlem för The Phenomenography and Variation Theory Research Front Initiative
- Ordförande och redaktionsmedlem i tidskriften Skola och Samhälle
- Profilsida på Stockholms universitet
Forskning
Jag medverkar i ett projekt om användande av modeller i undervisning om hållbar utvecking i samhällskunskap och naturkunskap, finansierat av Skolforskningsinstitutet, och har precis avslutat ett ämnesövergripande projekt kring källkritik och källtillit, även det finansierat av Skolforskningsinstitutet.
Som nätverksledare för SO-nätverket vid Stockholm Teaching and Learning Study har jag tidigare drivit ett forskningsprojekt om visuella representationer i samhällskunskapsundervisning, som finansierades av det nationella ULF-projektet för utveckling av forskningssamarbete mellan akademi och skola, smat ett antal mindre undervisningsutvecklande projekt med sh/so-didaktisk inriktning.
Dessutom driver jag inom ramen för Uppsala universitets regionala ULF-forskning (RUF) ett projekt med inriktning på att utveckla ett ramverk för icke-polariserande klassrumsdiskussioner om kontroversiella frågor.
Publikationer
Urval av publikationer
- Teaching Civic Visual Literacy (2024)
- Focal points for teaching the notion of critical aspects (2023)
- Civic reasoning about power issues (2023)
- Lärarstudenters ämnesdidaktiska reflektioner i geografi, historia, religion och samhällskunskap (2022)
- Ämneslärarens arbete (2021)
- Varför fortsätter flykten över Medelhavet? (2021)
- Fenomenografi och variationsteori (2021)
- Samhällsanalys: resonerande, kunskap, omdöme (2021)
- Politiskt medborgarskap i en digital tid (2021)
- Verksamhetsteori (2021)
- Progression of critical thinking in social science education. (2021)
- Sex bärande principer för god forskningssamverkan (2021)
- Kritiskt omdöme i samhällskunskap (2019)
- Tycka eller tänka om rättvisa – vad främjas i mellanstadiets samhällskunskapsundervisning? (2019)
- Theories of justice among eight-year-olds (2018)
- Researching Pedagogical Content Knowledge through Learning Study (2016)
- Hur kan den tysta lärarkunskapen utnyttjas för bättre undervisning om styckeindelning i engelska? (2013)
Senaste publikationer
- Diagrams in Civic Education (2024)
- Visual literacy in Civics (2024)
- Teaching Civic Visual Literacy (2024)
- Dimensioner av samhällsanalytiskt tänkande (2024)
- Att utmana bilden av systemet (2024)
Alla publikationer
Artiklar
- Dimensioner av samhällsanalytiskt tänkande (2024)
- Att utmana bilden av systemet (2024)
- Focal points for teaching the notion of critical aspects (2023)
- Sluta ställ kritiskt tänkande och faktainlärning i motsats till varandra (2023)
- Civic reasoning about power issues (2023)
- Grasping the concept of value (2022)
- Lärarstudenters ämnesdidaktiska reflektioner i geografi, historia, religion och samhällskunskap (2022)
- Samhällskunskap (social science education) in Sweden (2022)
- Rätt kompetens behövs hos dem som beslutar om lärares professionsutveckling (2022)
- Varför fortsätter flykten över Medelhavet? (2021)
- Demokratin är utbildningens innehåll, mer än mål eller medel (2021)
- Samhällsanalys: resonerande, kunskap, omdöme (2021)
- Modeller som möjliggör (2021)
- Tycka eller tänka om rättvisa – vad främjas i mellanstadiets samhällskunskapsundervisning? (2019)
- Att reducera ämnet samhällskunskap till ‘kunskaper om’ fråntar ämnet dess mening (2019)
- Makt: Relation eller tillstånd? (2018)
- Theories of justice among eight-year-olds (2018)
- Mer forskning innan reformer genomförs (2018)
- Värna forskningskunnighet, motverka kommersialisering (2016)
- Framgångsrik undervisning (2015)
- Forska i arbetet bättre än hemsnickrad fortbildning (2015)
- Hur kan den tysta lärarkunskapen utnyttjas för bättre undervisning om styckeindelning i engelska? (2013)
Böcker
- Diagrams in Civic Education (2024)
- Ämneslärarens arbete (2021)
- Kritiskt omdöme i samhällskunskap (2019)
- Rikare resonemang om rättvisa (2014)
Kapitel
- Teaching Civic Visual Literacy (2024)
- Ämnesdidaktiskt forsknings- och utvecklingsarbete (2021)
- En skoldag (2021)
- Fenomenografi och variationsteori (2021)
- Ämneslärarens didaktiska ledarskap (2021)
- Politiskt medborgarskap i en digital tid (2021)
- Verksamhetsteori (2021)
- Rikare resonemang om rättvisa (2017)
- Ett ämnesdidaktiskt perspektiv (2017)
- Innebörden av rättvisa i resonemang om rättvisefrågor i samhällskunskapsundervisning på gymnasiet (2014)
Konferenser
- Visual literacy in Civics (2024)
- Developing source critical skills in social studies (2024)
- TPACK and the design of teaching against misinformation in five school subjects (2023)
- Progression of critical thinking in social science education. (2021)
- Vad möjliggör modellen? (2021)
- A phenomenographic approach as a tool in teachers' daily work. (2021)
- What’s the value of water? (2019)
- Qualitative differences in the ability to analyse societal issues (2019)
- Theories of justice in primary school (2019)
- Deltagande, identitetsskapande, deliberation eller kritiskt omdöme (2019)
- Vad är vatten värt? En studie om ekonomiundervisning i grundskolans olika stadier (2018)
- Vad är det elever i olika åldrar kan när de kan analysera flyktingsituationen? (2018)
- ”Nästan allting hör till vad man behöver” (2018)
- Analys av flyktingfrågan – vad är det vi vill att eleverna ska kunna göra när de analyserar flyktingsituationen, och vad i vår undervisning möjliggör det? (2017)
- Researching Pedagogical Content Knowledge through Learning Study (2016)
- What is it to know how to reason about justice in civics in upper secondary school? (2016)
- Rikare resonemang om rättvisa i samhällskunskapsundervisningen (2015)
- How can a survey of students' conceptions contribute to developing teachers' pedagogical content knowledge? (2015)
- Betydelsen av några kommunikativa handlingar i samhällskunskapsundervisning om att resonera om rättvisa (2014)