Hajo Michael Holtz
Universitetslektor vid Företagsekonomiska institutionen; Professorer, lärare, forskare
- Telefon:
- 018-471 13 85
- E-post:
- hajo.holtz@fek.uu.se
- Besöksadress:
- Ekonomikum
Kyrkogårdsgatan 10, ingång C
751 20 UPPSALA - Postadress:
- Box 513
751 20 UPPSALA
- Akademiska meriter:
- JD
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Lärare och forskare inom enheten för handelsrätt vid Företagsekonomiska institutionen. Programsamordnare för det tvärvetenskapliga magisterprogrammet i internationell och europeisk rätt och företagande.
Kompetensområden: marknadsrätt, immaterialrätt och IT-rätt; forskningsintressen: otillbörliga affärsmetoder, dataskydd och den digitala inre marknaden.
Bakgrund i Tyskland med utbildning från UK och arbetslivserfarenhet som tysk advokat, legal counsel och avdelningschef inom akademin.
Nyckelord
- artificiell intelligens
- datarätt
- dataskydd
- digitala marknader
- digitala tjänster
- digitalisering
- gdpr
- it-rätt
- marknadsföring
- marknadsrätt
- otillbörliga affärsmetoder
- upphovsrätt
Biografi
Min utbildningsbakgrund är från Leibniz Universität Hannover (första juridiska statsexamen, doktorsexamen) och University of Edinburgh (Master of Laws, Commercial Law). Den praktiska delen av juristutbildningen (andra juridiska statsexamen) genomförde jag i delstaten Niedersachsen i Tyskland. Sedan 2013 är jag verksam som lärare och forskare inom den svenska akademin och jag har jobbat i olika positioner och med olika uppdrag, inklusive chefsuppdrag. Mellan 2010-2012 jobbade jag som tysk affärsadvokat på en internationell advokatbyrå i Berlin (Noerr) och som legal counsel på ett fintech-bolag i Stockholm (Klarna).
Som universitetslektor arbetar jag främst med studenter inom handelsrätt, företagsekonomi och systemvetenskap. För närvarande är jag programsamordnare för vårt nya tvärvetenskapliga magisterprogram i internationell och europeisk rätt och företagande som utgör en unik kombination av ämnena företagsekonomi och handelsrätt.
Forskning
Mitt primära forskningsintresse är marknadsrätt och otillbörliga affärsmetoder (marknadsföringsrätt). På senare tid har jag utvidgat min forskning till att omfatta dataskydd och upphovsrätt. Den nya europeiska IT-rätten, digitala affärsmetoder och den digitala inre marknaden utgör numera mina huvudintressen. Många tidigare forskningsprojekt har handlat om utforskandet av affärsmetoder och fenomen i det nya digitala landskapet, såsom länkar på internet, influencermarknadsföring eller datadelning. Jag har ett särskilt intresse för alla frågor som rör dataskyddsförordningen (GDPR). På grund av EU-rättens betydelse inom dessa områden har min forskning regelmässigt EU-rättsliga inslag (EU-rättens påverkan på och genomslag i svensk rätt). Även min bakgrund i Tyskland präglar min forskning på så sätt att jag vid behov gör jämförelser mellan det tyska och det svenska rättsläget. I mitt senaste projekt har jag beskrivit IT-rätten som ett sammanhängande område och resultaten har publicerats i form av boken "Svensk och europeisk IT-rätt" (2024) via Norstedts Juridik. Boken fokuserar på den kommersiella IT-rätten och berör även den senaste utvecklingen på EU-nivån, bl.a. förordningen om digitala tjänster (Digital Services Act), förordningen om digitala marknader (Digital Markets Act), dataförvaltningsförordningen (Data Governance Act), dataförordningen (Data Act) och AI-förordningen (AI Act).
Publikationer
Urval av publikationer
- Svensk och europeisk IT-rätt (2024)
- Dataskyddsförordningen - det digitala årtiondets drottning (2023)
- EU-domstolen utvecklar sin syn på inbäddade länkar (2022)
- Marknadsrättsliga frågeställningar i samband med influencermarknadsföring (2022)
- Direktivkonform tolkning av transaktionstestet i marknadsföringslagen (2020)
- Den nya allmänna dataskyddsförordningen – några anmärkningar (2018)
- Corporate Social Responsibility – en marknadsrättslig fråga? (2017)
- Lagstridighetsprincipen (2015)
Senaste publikationer
- Svensk och europeisk IT-rätt (2024)
- Double command everything (2024)
- Möt Experten: Hajo Michael Holtz om hur nya lagstiftningar påverkar AI och dataskydd (2024)
- Breaches of the GDPR as an unfair commercial Practice and a new Assessment Standard for inferred special Category personal Data: Lindenapotheke (C‑21/23) (2024)
- Regulation of Abusive Informal Debt Collection Practices in Sweden (2023)
Alla publikationer
Artiklar
- Datadelning enligt dataskyddsförordningen (2023)
- Datadelning enligt dataskyddsförordningen (2023)
- EU-domstolen utvecklar sin syn på inbäddade länkar (2022)
- Marknadsrättsliga frågeställningar i samband med influencermarknadsföring (2022)
- Förhållandet mellan immaterialrätt och otillbörliga affärsmetoder i Patent- och marknadsdomstolarna (2021)
- Direktivkonform tolkning av transaktionstestet i marknadsföringslagen (2020)
- Överlappningen mellan dataskydd och marknadsrätt (2020)
- Den nya allmänna dataskyddsförordningen – några anmärkningar (2018)
- Affiliatenätverkens marknadsrättsliga ansvar och andra mellanhänders omsorgsplikter i det digitala reklamlandskapet (2018)
- Corporate Social Responsibility – en marknadsrättslig fråga? (2017)
- Det marknadsrättsliga ansvaret för länkar på Internet (2017)
- Oskäliga avtalsvillkor som otillbörlig marknadsföring (2016)
- Lagstridighetsprincipen (2015)
- Die Prospekthaftung im Franchiserecht (2014)
Böcker
Kapitel
- Regulation of Abusive Informal Debt Collection Practices in Sweden (2023)
- Dataskyddsförordningen - det digitala årtiondets drottning (2023)