Hajo Michael Holtz
Universitetslektor vid Företagsekonomiska institutionen; Professorer, lärare, forskare
- Telefon:
- 018-471 13 85
- E-post:
- hajo.holtz@fek.uu.se
- Besöksadress:
- Ekonomikum
Kyrkogårdsgatan 10, ingång C
751 20 UPPSALA - Postadress:
- Box 513
751 20 UPPSALA
- Akademiska meriter:
- JD
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Lärare och forskare inom enheten för handelsrätt vid Företagsekonomiska institutionen. Programsamordnare för det tvärvetenskapliga magisterprogrammet i internationell och europeisk rätt och företagande.
Kompetensområden marknadsrätt, immaterialrätt och IT-rätt; forskningsintressen otillbörliga affärsmetoder, dataskydd och den digitala inre marknaden
Bakgrund i Tyskland med utbildning från UK och arbetslivserfarenhet som tysk advokat, legal counsel och avdelningschef inom akademin.
Nyckelord
- copyright
- data protection
- dataskydd
- digital inre marknad
- digitalisering
- it law
- it-rätt
- marknadsföring
- marknadsrätt
- nätjuridik
- otillbörliga affärsmetoder
- unfair commercial practices
- upphovsrätt
Biografi
Min utbildningsbakgrund är från Leibniz Universität Hannover (första juridiska statsexamen, doktorsexamen) och University of Edinburgh (Master of Laws, Commercial Law). Den praktiska delen av juristutbildningen (andra juridiska statsexamen) genomförde jag i delstaten Niedersachsen i Tyskland. Sedan 2013 är jag verksam som lärare och forskare inom den svenska akademin och har jobbat i olika positioner och med olika uppdrag, inklusive som avdelningschef. Mellan 2010-2012 jobbade jag som tysk affärsadvokat på en internationell byrå i Berlin (Noerr) och som legal counsel på Klarna i Stockholm. Min doktorsavhandling har prisats, jag tilldelades ett pedagogiskt pris samt är utsedd till meriterad lärare.
Som universitetslektor arbetar jag främst med studenter inom handelsrätt, företagsekonomi och systemvetenskap. För närvarande är jag programsamordnare för vårt nya tvärvetenskapliga magisterprogram i internationell och europeisk rätt och företagande som utgör en unik kombination av ämnena företagsekonomi och handelsrätt.
Forskning
Mitt primära forskningsintresse är marknadsrätt och otillbörliga affärsmetoder (marknadsföringsrätt). På senare tid har jag utvidgat min forskning till att omfatta dataskydd och den nya europeiska IT-rätten. IT-rätt utgör numera ett av mina huvudintressen. Jag har ett särskilt intresse för informationsteknik, den digitala miljön och samhällets digitalisering. Många projekt har handlat om utforskandet av affärsmetoder och fenomen i det nya digitala landskapet, såsom länkar på internet, behandling av personuppgifter eller influencermarknadsföring. På grund av EU-rättens betydelse inom dessa områden har min forskning regelmässigt EU-rättsliga inslag (EU-rättens påverkan på och genomslag i svensk rätt). Även min bakgrund i Tyskland präglar min forskning på så sätt att jag vid behov gör jämförelser mellan det tyska och det svenska rättsläget. I mitt senaste projekt försöker jag att föra samman IT-rättens huvudsakliga delmängder dataskydd, upphovsrätt och marknadsrätt och under 2024 publiceras resultaten i form av boken "Svensk och europeisk IT-rätt" via Norstedts Juridik.
Publikationer
Urval av publikationer
- Svensk och europeisk IT-rätt (2024)
- Dataskyddsförordningen (2023)
- EU-domstolen utvecklar sin syn på inbäddade länkar (2022)
- Marknadsrättsliga frågeställningar i samband med influencermarknadsföring (2022)
- Direktivkonform tolkning av transaktionstestet i marknadsföringslagen (2020)
- Den nya allmänna dataskyddsförordningen – några anmärkningar (2018)
- Corporate Social Responsibility – en marknadsrättslig fråga? (2017)
- Lagstridighetsprincipen (2015)
Senaste publikationer
- Svensk och europeisk IT-rätt (2024)
- Regulation of Abusive Informal Debt Collection Practices in Sweden (2023)
- Datadelning enligt dataskyddsförordningen (2023)
- Datadelning enligt dataskyddsförordningen (2023)
- Dataskyddsförordningen (2023)
Alla publikationer
Artiklar
- Datadelning enligt dataskyddsförordningen (2023)
- Datadelning enligt dataskyddsförordningen (2023)
- EU-domstolen utvecklar sin syn på inbäddade länkar (2022)
- Marknadsrättsliga frågeställningar i samband med influencermarknadsföring (2022)
- Förhållandet mellan immaterialrätt och otillbörliga affärsmetoder i Patent- och marknadsdomstolarna (2021)
- Direktivkonform tolkning av transaktionstestet i marknadsföringslagen (2020)
- Överlappningen mellan dataskydd och marknadsrätt (2020)
- Den nya allmänna dataskyddsförordningen – några anmärkningar (2018)
- Affiliatenätverkens marknadsrättsliga ansvar och andra mellanhänders omsorgsplikter i det digitala reklamlandskapet (2018)
- Corporate Social Responsibility – en marknadsrättslig fråga? (2017)
- Det marknadsrättsliga ansvaret för länkar på Internet (2017)
- Oskäliga avtalsvillkor som otillbörlig marknadsföring (2016)
- Lagstridighetsprincipen (2015)
- Die Prospekthaftung im Franchiserecht (2014)