Jesper Olsson
Professor i litteraturvetenskap vid Institutionen för litteraturvetenskap och retorik
- E-post:
- jesper.olsson@littvet.uu.se
- Besöksadress:
- Engelska parken, Thunbergsvägen 3 P
- Postadress:
- Box 632
751 26 UPPSALA
Ladda ned kontaktuppgifter för Jesper Olsson vid Institutionen för litteraturvetenskap och retorik
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Jag är professor i litteraturvetenskap. Min forskning kretsar kring förhållandet mellan litteratur, konst och medier – från grammofoner till digitala nätverk – och om medier som ekologier och infrastrukturer i kultur, samhälle och vardagsliv.
Nyckelord
- cybernetik
- ljud
- mediearkeologi
- medieekologi
- poesi
- postdigital
Biografi
Jag disputerade i litteraturvetenskap 2005 vid Stockholms universitet med avhandlingen Alfabetets användning. Konkret poesi och poetisk artefaktion i svenskt 1960-tal. Min post doc inleddes vid University of California, Davis (2007–2008) och ägnades åt bandspelaren som estetisk teknologi. Därefter var jag verksam som akademiforskare vid Stockholms Universitet 2008–2011 innan jag hösten 2011 anställdes som LiU Research Fellow vid Linköpings universitet, där jag bildade forskningsgruppen LMI (Litteratur, medier, informationskulturer). Jag blev 2015 lektor vid LiU, 2016 biträdande professor och 2018 professor i språk och kultur med inriktning mot litteraturvetenskap och mediehistoria. Jag har bland annat lett ett VR-forskningsprojekt om digitaliseringens effekter på svensk litteratur (2013–2018) och var under åren 2017–2019 programchef för det internationella interdisciplinära forskningsprogrammet The Seed Box. A Mistra-Formas Environmental Humanities Colllaboratory. Jag har även engagerat mig i frågor om humaniora som kunskapsfält och var under åren 2013–2017 medlem i tankesmedjan Humtank. Under 2021–2023 var jag verksam som proprefekt för forskning vid Institutionen för kultur och samhälle vid LiU. Internationella gästforskarvistelser: SUNY/Buffalo, NY, 1998–1999 (som doktorand), Getty Research Institute 2010 och Leuphana-universitetet 2022; 2009–2010 var jag under kortare perioder gästlärare vid universitetet i Vilnius. Jag är även verksam som litteraturkritiker, bland annat i Svenska Dagbladet, och var tidigare med och grundade och verkade som redaktör för tidskriften OEI.
Forskning
Min forskning handlar om skärningspunkterna mellan litteraturens, konstens och mediernas historier. Under senare år har jag även ägnat mig åt frågor om teknologi, miljö och ekologi inom litteratur och konst. En tonvikt i min forskning har legat på modernistisk, avantgardistisk och samtida litteratur. För närvarande avslutar jag ett projekt om "teknoekologier" i litteraturen från 1960-talet till idag och har 2023–2024 påbörjat två större forskningsprojekt om ljudinspelningar av poesi och om den postdigitala boken i Sverige, och ska just inleda ett kortare projekt om mediehistoriska perspektiv på dagens "läskris".
"'Hallå där, nu suckar jag.' Om ljudinspelning i svensk poesi" (2023–2026) finansieras av Vetenskapsrådet, mer information här: https://www.uu.se/institution/litteraturvetenskap-och-retorik/forskning/forskningsprojekt/halla-dar-nu-suckar-jag-om-ljudinspelning-i-svensk-poesi.
"Sid(o)spår: svenska böcker i det postdigitala tillståndet" finansieras av Ridderstads stiftelse. Mer information här: https://www.uu.se/institution/litteraturvetenskap-och-retorik/forskning/forskningsprojekt/sidospar-svenska-bocker-i-det-postdigitala-tillstandet.
"Vad är det bra? Läsning, skönlitteratur och kunskapsbildning i en digital medieekologi", finansieras av Demokrati och högre utbildning, Uppsala universitet. Mer information här: https://www.uu.se/institution/litteraturvetenskap-och-retorik/forskning/forskningsprojekt/vad-ar-det-bra-for-lasning-skonlitteratur-och-kunskapsbildning-i-en-digital-medieekologi.
Media
– Litteraturkritik i Svenska Dagbladet (www.svd.se)
– Presentation i podden Allt du velat veta av min senaste bok, Postdigital litteratur (2022): https://poddtoppen.se/podcast/1038870950/allt-du-velat-veta/407-om-postdigital-litteratur-med-jesper-olsson
– Mikroessäer om fiske och litteratur i Sveriges Radio P1, Fiska för livet, del 1–6: https://sverigesradio.se/fiska-for-livet (del av ett essäprojekt om fiskar, fiske, litteratur och filosofi).
Publikationer
Senaste publikationer
- N. Katherine Hayles (1999) How We Became Posthuman (2024)
- “’Are you happy?’. The Media Poetics in Öyvind Fahlström’s Kisses Sweeter Than Wine” (2024)
- Vad hör jag i dikten – och utanför den? (2024)
- Mallarmé som medieekologi – sju utkast (2024)
- Overstories: Reading, Digital, Media, Ecologies (2024)
Alla publikationer
Artiklar
- Vad hör jag i dikten – och utanför den? (2024)
- “’Vad är det som simmande rör sig under vattnet?’ Ett drag i Gunnar D Hanssons poesi”, (2023)
- “Ett estetiskt förebud om vår digitala vardag”, understreckare om Öyvind Fahlström (2023)
- Vem läser egentligen vem? (2023)
- Läsa låda (2022)
- Recension av Sofia Roberg, Besvärja världen. En ekopoetisk studie i Inger Christensens Alfabet (2022)
- Stranger Things, Plant Life, and Posthuman Endgames (2022)
- Återbesök hos författare som utövar en oroande attraktion (2022)
- Recension av Att skriva med ljus. 13 essäer om litteratur och fotografi, red. Johan Gadfors m.fl. (2021)
- Saknar lyhördhet inför internationell forskning (2021)
- Vad är det rådjuren försöker säga oss? (2021)
- Metodfiske (2021)
- Litterära perspektiv på planetens prekära läge (2021)
- “Från schizopoesi till dokumentär lyrism” (2021)
- Shifting Scales, Inventive Intermediations (2021)
- ”Cybernetik och skalömsning – Mats G. Bengtssons skrivande mellan konkret poesi och tecknad serie” (2020)
- ”Hoppet om kritikens framtid lever i USA”, understreckare om Marjorie Perloff, Svenska Dagbladet, 15 juli, 2020. (2020)
- ”Mediernas historia är ingen raksträcka” (2020)
- Vikten av att umgås med det omänskliga (2019)
- ”Vett och etikett i mötet med utomjordingar” (2019)
- Lite tippex kan gjuta nytt liv i döda texter (2019)
- Lars Jakobson skildrade 10-talet redan på 90-talet (2019)
- Recension av Peter Degerman, Tala för det gröna i lövet (2019)
- "Intelligensens historia är lång och växlande” (2019)
- Recension av Johan Gardfors, Åke Hodell. Art & Writing in the Neo-Avant-Garde [diss.] (2018)
- Läsbart om avantgardistisk oläsbarhet (2018)
- Urgammal teknik för att ordna och skapa kultur (2018)
- Recension av Julia Pennlert, Poesi pågår [diss.] (2018)
- Låt ett träd förändra ditt liv (2018)
- Merkeistä signaaleja (2018)
- Avantgardet i de svarta rubrikernas backspegel (2018)
- Litteraturvetenskapen öppnar sig mot en komplex verklighet (2018)
- Skywriting, Signals, and Poetry Systems (2017)
- Estetik och politik förenas i den senaste poesin. (2017)
- ”Dikter med stort D fångar det lilla livet” (2017)
- ”Ashberys dikter gjorde vardagen till ett äventyr” (2017)
- Goldsmith som nedskrivningssystem (2017)
- Flöden, strömmar, diken (2017)
- ”Lässvårigheter”. Om Clarice Lispector (2017)
- Times of Literature, Times of the Machine (2016)
- Humaniora utan lärare? (2016)
- I språkbytet fann Peter Weiss sin röst, understreckare (2015)
- Tidens karaktär förändras med tiden, understreckare (2015)
- Going Underground – an Expanded Materialism of Media Theory (2015)
- Tanja von Dahlern, Moving Images of Literature. Transformations of Literature in Contemporary Video and Film Installation Art. Litteraturvetenskapliga institutionen, Uppsala universitet. Uppsala 2015 (2015)
- ”Storhetstiden över för världens största uppfinning” (2014)
- ”Mörker, tystnad och brus i en tid av klarhet” (2014)
- ”Besvärjelser mot den hotande undergången” (2014)
- ”Sömnen, en tid då vi inte konsumerar” (2013)
- ”När poesin låter höra om sig” (2013)
- "Den digitala boken har många sidor" (2013)
- Tillfället gör dikten. Stöld, återbruk och brukstexter i samtida poesi (2012)
- Recension av Cristine Sarrimos Jagets scen. Självframställning i olika medier (2012)
- ”Gestalta jaget i en självupptagen tid” (2012)
- Avhandlingen som kritisk praktik (2012)
- Connect and Immerse (2012)
- Sfärer, kärlek, inspelningar (2011)
- Plugging into the pre-recording. William S. Burroughs och bandspelaren (2011)
- Kneaded Language (2011)
- Indexikala inspel: poetisk realism a la Carl Fredrik Reuterswärd (2011)
- Hallå där … nu suckar jag. Materialitet, performativitet och inspelade röster; exemplet Ekelöf; ett utkast (2011)
- From Beyond the Grave. The Life and Death of the Avant-Garde (2011)
- Banda och tala (2011)
- Recension av Laura Luise Schultz, Mellem tekst og teater. Skuespillets rolle i Gertrude Steins performative estetik (2010)
- Förlorat och funnet i översättning. Om översättningsteori (2010)
- Cha iscensatte erfarenheterna av livet i exil. Om Theresa Hak Kyung Cha (2010)
- Nils Olsson, Konsten att sätta texter i verket. Gertrude Stein, Arne Sand och litteraturens (o)befintliga specificitet (2010)
- Swedish Audio Poetry Today, or Text-Sound Revisited, Almost (2009)
- Repetitioner med Lars Norén (2009)
- På spaning efter de ljud som flytt. Recension av Sound Souvenirs. Audio Technologies, Memory, and Cultural Practices (2009)
- Livs levande i döda poeters sällskap. Om John Ashbery (2009)
- Den enda talande maskinen i sitt slag. Anteckningar om röster och bandspelare (2009)
- Fellow earthlings, there's a spectre haunting the planet. Om Craig Baldwins filmer (2009)
- Arkivarbete omvärderar modernismen. Recension av Sven Spieker, The Big Archive (2009)
- Paradisiska signifikanter. Om Haroldo de Campos essäistik och poesi (2008)
- Om en bok om bilder av läsning. Recension av Garrett Stewart, The Look of Reading (2008)
- Language Poetry. Recension av Åsa Arketeg, An Aesthetics of Resistance (2008)
- John Giorno var här. Bandspelare, poesi och redaktionella operationer (2008)
- Med örat mot arabisk kassettkultur. Recension av Flagg Miller, The Moral Resonance of Arab Media (2008)
- Datorn som poetiskt bollplank. Recension av Chris Funkhouser, Prehistoric Digital Poetry (2008)
- Borderblur med bp Nichol (2008)
- Cages tystnad gav eko inom poesin. Recension av Liz Kotz, Words to be Looked At (2008)
- Trådlös teknik bunden till kulturen (2007)
- Review of Richard Murphy, Theorizing the Avant-Garde (2007)
- Nytt ljus över romanens formvärldar. Recension av Sara Danius The Prose of the World och Milan Kundera, Ridån (2007)
- Manifest är mera poesi än politik. Martin Puchner, Poetry of the Revolution (2007)
- Fysiken möter lyriken i praktiken (2007)
- "Warhol och bandspelarens kulturhistoria" (2006)
- "Maskinen människan får dras med sin kropp" (2006)
- “Styrman på torra land” (2005)
- “Retorikböcker skingrar talmystiken” (2005)
- “Från vaxrulle till fildelning” (2005)
- “Fanzinet är tillhåll för dagens filologer” (2005)
- VISPO … en snabbspolning (om den visuella poesins historia) (2004)
- ”OEI”. Om Kenneth Goldsmiths poesi (2004)
- ”Inte för att minnas” (essä om Gertrude Stein) (2003)
- ”Writing Through the Databanks. A Note on Poetry and Technology in the Swedish 1960s” (2003)
- ”’Telegraftråden kom direkt ur blommans sår’. Ett tekniskt spår i Lars Noréns sextiotalspoesi” (2002)
- Recension av Anders Olsson, Läsningar av Intet (2001)
- Är "tingsnarp" ett "tingtjut"? (1999)
- Tecknens teknologier och diktens död (1999)
- Bord, hyllor och radikala artefakter (1998)
Böcker
- Postdigital litteratur (2022)
- Post-digital literature (2022)
- Archive Book Conference: Representations and Reconfigurations of the Digital in Swedish Literature 1950–2018 – A Digital Publication (2019)
- Spaceship, Time Machine. Öyvind Fahlström’s Ade-Ledic-Nander (2017)
- Läsning - apparat - algoritm (2016)
- A Cultural History of the Avant-Garde in the Nordic Countries, 1950–1975, vol. 3 (2016)
- Remanens. Bandspelaren som re-pro-du-dak-tionsteknologi (2011)
- Alfabetets användning (2005)
Kapitel
- N. Katherine Hayles (1999) How We Became Posthuman (2024)
- “’Are you happy?’. The Media Poetics in Öyvind Fahlström’s Kisses Sweeter Than Wine” (2024)
- Mallarmé som medieekologi – sju utkast (2024)
- Overstories: Reading, Digital, Media, Ecologies (2024)
- Hundra år av svenska samtidsromaner (2022)
- ”Am Anfang war der Diebstahl: Carl Fredrik Reuterswärd und die Poetik der Appropriation”, (2022)
- En överlastad värld (2021)
- Croaks and Calls (2021)
- N. Katherine Hayles: How We Became Posthuman (1999) (2020)
- Socklar, kryckor (2020)
- Pappersbitar, vattendrag (2020)
- List → Program ⇾ Ecology (2019)
- Futurism in Sweden (2019)
- Litteratur i kodens tid (2019)
- Främmanden (2019)
- Infrastruktur, posthumaniora & kunskapstrafik (2018)
- På labbet (2017)
- The artist on holiday, or ”L’art pur l’or”, or Some conceptual investments of Carl Fredrik Reuterswärd (2016)
- Rondo and Gorilla (2016)
- Radiophonic poetry and a Blind movie (2016)
- Politics and play (2016)
- The new monument (2016)
- Tvångs-Blandaren – Stuff in a Box (2016)
- Concrete poetry as a score for performance – Bengt Emil Johnson’s Gubbdrunkning (2016)
- Collaborators in art and technology (2016)
- “Hätila ragulpr på fåtskliaben” (2016)
- Rösten, oron, slingan: om poesins ljudande liv (2015)
- Medier (2015)
- Från kontor till kod (2015)
- We have to trust the machine (2014)
- Uppmärksamhetens avledningar (2013)
- Speech Rumblings (2013)
- Tal, tystnad, vila, väntan (2013)
- Stepford Wives and Lingual Music, or Tape Recorder Poetics as Gender Politics in the Early 1970s (2012)
- Mass Media Avant-Garde. Dislocating the Hi/Lo in the Swedish 1960s (2012)
- Ein doppelzûngiges System (2012)
- The Audiographic Impulse (2011)
- I begynnelsen var översättning. Om Noigandres o.a. (2011)
- Give Jesus pants. Om bandspelare och poetisk återvinning (2009)
- "Ask … trre … spole … fem" (2009)
- Efter e-boken – eee-boken. En mediehistoria (2006)
- ”Allegori och artefaktion. Formens politik i Öyvind Fahlströms poesi” (2003)
- Typewriter, tape recorder & concrete poetry (2002)
- ”Konkret poesi” (2002)