Eva Forsberg
Forskare emer. i pedagogik vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Mobiltelefon:
- 076-835 09 08
- E-post:
- eva.forsberg@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
- Akademiska meriter:
- FD, docent
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Eva Forsberg är professor emerita i pedagogik vid Uppsala universitet.
Biografi
Eva Forsberg disputerade i pedagogik 2000, blev docent 2010 och är sedan 2013 professor i pedagogik. Hon har också en lärar- och speciallärarexamen från 1979 respektive 1984. Mellan 2001 och 2006 var hon forskarassistent och från 2001 var hon anställd som universitetslektor vid Uppsala universitet (UU). Under en period arbetade hon vid universitetets pedagogiska utvecklingsenhet. Sen 2016 är hon adjungerad professor vid Avdelningen för kvalitetsutveckling vid UU.
Eva Forsberg har haft uppdrag som utbildningsledare för Skolledarhögskolan och varit studierektor vid Pedagogiska institutionen och prefekt vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier.
Vidare har hon varit ordförande för institutionsstyrelsen, ledamot i fakultetsnämnden och dess rekryteringsgrupp. Därutöver har hon varit ledamot av elektorsförsamlingen och dess valberedning. Sen 2013 ingår hon i Uppsala universitets kvalitetsråd. 2013 erhöll hon också Luttemans stipendium till en av de filosofiska fakulteternas "utmärktare docenter". Var under 2014 gästforskare vid Högskolan i Gävle och 2016 vid KTH. Är från 2016 ledamot av styrelsen för Institutet för utbildningsrätt.
Är engagerad i olika peer review-aktiviteter som: betygsnämnder, läsgrupper, opponentskap, redaktörsuppdrag, review av artiklar, sakkunniguppdrag samt chair och kommentator vid konferenser. Ingick 2014 i en av Utbildningsvetenskapliga kommitténs beredningsgrupper för projektansökningar.
Forskningsinriktning
Forskningen är inriktad mot styrning, ledning och utvärdering av skola, högre utbildning och forskarutbildning. Särskilt har också skolans kontrollregim och bedömningskulturer studerats.
I flera projekt analyseras hur politiker/byråkrater, skolans professionella och forskare samspelar och motspelar med varandra och hur dominansförhållanden och positioner förändras över tid.
Ett återkommande tema har varit hur olika sätt att utforma utbildning får konsekvenser för vilka normer, kunskaper och värden som överförs från en generation till nästa. Som exempel kan nämnas två dagsaktuella fenomen som starkt villkorar utbildning: globaliseringen och marknadiseringen. Metodologiskt används oftast läroplansteoretiska och komparativa perspektiv samt policyanalyser.
Forskningsgruppen STEP
Forskningsgruppen STEP - Studies in Educational Policy and Educational Philosophy - etablerades 2001 och leds idag av Eva Forsberg som en av två vetenskapliga ledare. I ledningsgruppen ingår också en koordinator. STEP driver seminariet Läroplansteori och reformhistoria.
Ytterligare information finns på forskningsgruppens webbsida: http://forskning.edu.uu.se/step/
E-tidskriften NordSTEP
STEP etablerade 2001 en E-tidskrift som idag är en nordisk E-tidskrift - Nordic Journal of Studies in Educational Policy. Eva Forsberg är en av fyra General Editors. Hon är också Co-Editor för STEP: research reports. Tidskriftens editorial board har ledamöter från Sverige, Norge, Finland och Danmark. Dess advisory board har en än vidare internationell bas.
Forskningsprojekt och nätverk
Nu aktuella projekt och uppdrag som Eva Forsberg leder eller medverkar i studerar högre utbildning som forskningsfält (VR), ledning av forskarutbildning (SUHF) och effekter av kunskapsöversikter (VR), den framväxande läxhjälpsmarknaden och dess konsekvenser samt ledning i mål- och resultatstyrning (VR), orskning om undervisning - Systematisk kartläggning och analys av forskningslandskap (VR). Är också medlem i en referensgrupp till ett norskt projekt om styrning och learning outcomes.
Mer omfattande avslutade projekt har behandlat forskning om bedömning, skolans bedömningskulturer i ett komparativt perspektiv, skolans kontrollregim, skolledares arbete och arbetsvillkor samt elevinflytande.
För närvarande handleder hon fem doktorander som i sina avhandlingsprojekt utvecklar kunskap om mobbning och interventionsprogram, bedömning av pedagogisk skicklighet i högre utbildning, socialisation i forskarutbildning, utbildning och kritik samt fristående skolor, differentiering och valfrihet. Tidigare har hon varit handledare till 7 doktorander som avlagt examen. Styrning, reformering, kvalitetsregimer, utvärdering, bedömning, inter/nationella kunskapsmätningar studerades inom flera av dessa avhandlingsprojekt.
Vid sidan av nätverken inom de nordiska (NERA) och europeiska (EERA) pedagogiska konferenserna ingår Eva Forsberg i ett antal mer specifika nätverk. Till dessa hör: THEN - Theory of Higher Education Network - ett samverkansprojekt mellan forskningsgrupperna: STEP och Språk- och kulturfilosofi, UU; Nätverket för utbildningsrätt - ett samverkansprojekt mellan utbildningsvetenskap och juridikum, UU; europeiska nätverket ERECKS (Educational Reforms in Europe during the 20th century meeting the Challenges of the Knowledge Society of the 21st century, Nationella nätverket för studier av utbildningsområdets politik samt Nordiska nätverket för läroplansteori. 2015 initierade Eva Forsberg också Nordiska nätverket för studier av universitetspedagogik. Tidigare har nätverk och centrumbildningar för praxisnära forskning varit aktuella.
Merparten av pågående projekt och nätverkssamarbeten är mångdisciplinära och bedrivs med kollegor på lärosäten i och/eller utanför Sverige inom olika discipliner som till exempel didaktik, komparativ pedagogik, vetenskapsteori, filosofi, historia, företagsekonomi, statsvetenskap och fysikalisk kemi.
Publikationer
Urval av publikationer
- Understanding Education Reform Policy Trajectories by Analytical Sequencing (2023)
- Peer Review in Academia (2022)
- Typecasting in the Recruitment of Full Professors (2022)
- ¿Cómo se hace inteligible el currículum sueco? (2022)
- Läxhjälp as Shadow Education in Sweden (2021)
- Kollegial bedömning vid rekrytering av universitetslärare (2021)
- Mapping and analysing reviews of research on teaching, 1980-2018, in Web of Science (2021)
- Reviews of teaching methods – which fundamental issues are identified? (2020)
- The Many Faces of Shadow Education (2019)
- Supplementary tutoring in Sweden and Russia (2019)
- Temaintroduktion - (2018)
- Curriculum Code, Arena, and Context (2017)
- From role models to nations in need of advice (2017)
- Forskning om högre utbildning (2015)
- Ledning för kvalitet i forskarutbildningen (2014)
- Doctoral education shapes the academy – what shapes doctoral education? (2014)
- Styrningen av den obligatoriska skolan (2014)
- ”Rätt man på rätt plats” i redovisningssamhället (2014)
- Epilog (2014)
- European Educational Transfer and Curriculum Displacement: the Swedish case (2014)
- The Art of Borrowing in Swedish Assessment Policies: more than a matter of transnational impact. (2014)
- ‘Dialogue’ for school improvement? (2013)
- Vad räknas som kunskap? (2012)
- Formation of links to research through thesis writing: (2012)
- The Formation of Collaborative Praxis-based Research (2012)
- Kunskapssyn i omvandling (2012)
- Management and leadership of doctoral education (2011)
- Curriculum Theory Revisited (2011)
- Re/produktionen av kunskap i det svenska utbildningssystemet (2011)
- Recycling in the knowledge society (2011)
- Kunskapssamhället och Utopia Pedagogicum (2010)
- Svensk forskning om bedömning (2010)
- Perspektiv på den svenska skolans kunskapsdiskussion (2009)
- Kompetensrelaterade kunskapsdiskurser (2009)
- Addendum Sweden (2009)
- The governing of school improvement – the Swedish development dialogue. (2009)
- Framtidsvägen – en huvudled eller en skiljeväg? (2008)
- Pedagogik som vetenskap och verksamhet (2007)
- Formeringen av forskningsanknytning genom examensarbete (2007)
- Kunskapsbedömningar som styrmedia (2006)
- Examensarbeten inom den nya lärarutbildningen. (2006)
- Skolans kontrollregim - ett kontraproduktivt system för styrning? (2006)
- Kunskapsbedömningar i förändring – utvärdering, betyg och nationella prov (2006)
- Sweden: A Welfare State in Transition (2004)
- Governing by participation (2003)
- Skolan och tusenårsskiftet (2003)
- Skolans signalsystem: elevers redovisningar och lärares kunskapskontroller. En delrapport från utvärderingen av projektet ”Skola 2000” (1998)
Senaste publikationer
- Working in the shadows: differentiation processes through and beyond the curriculum. Introduction to the special issue (2024)
- Differentiation of education through juridification (2023)
- Understanding Education Reform Policy Trajectories by Analytical Sequencing (2023)
- Peer review in an Era of Evaluation (2022)
- Peer Review in Academia (2022)
Alla publikationer
Artiklar
- Working in the shadows: differentiation processes through and beyond the curriculum. Introduction to the special issue (2024)
- Differentiation of education through juridification (2023)
- Reviews of teaching methods (2022)
- Läxhjälp as Shadow Education in Sweden (2021)
- Kollegial bedömning vid rekrytering av universitetslärare (2021)
- The aims and meaning of teaching as reflected in high-impact reviews of teaching research (2021)
- Context and Implications Document for (2021)
- Mapping and analysing reviews of research on teaching, 1980-2018, in Web of Science (2021)
- Reviews of teaching methods – which fundamental issues are identified? (2020)
- The meaning-making of educational proficiency in academic hiring (2020)
- Temaintroduktion - (2018)
- Curriculum Code, Arena, and Context (2017)
- A game of thrones (2017)
- From role models to nations in need of advice (2017)
- The changing nature of autonomy (2017)
- Approaching the space issue in Nordic curriculum theory (2015)
- Utbildningens bedömningskulturer i granskningens tidevarv (2014)
- ‘Dialogue’ for school improvement? (2013)
- Formation of links to research through thesis writing: (2012)
- The Formation of Collaborative Praxis-based Research (2012)
- Knowledge sources and autonomy. German and Swedish Teachers’ continuing professional development of assessment knowledge. (2012)
- Framtidsvägen – en huvudled eller en skiljeväg? (2008)
- Pedagogik som vetenskap och verksamhet (2007)
- Formeringen av forskningsanknytning genom examensarbete (2007)
- Kunskapsbedömningar som styrmedia (2006)
- Skolverkets program för resultatförbättring i grundskolan: Ett kontraproduktivt förslag? (2005)
- Dialog som styrning och elevers inflytande (1998)
Böcker
- Peer review in an Era of Evaluation (2022)
- Att ta utbildningens komplexitet på allvar (2016)
- Skola, lärare, samhälle (2016)
- Vad räknas som kunskap? (2012)
- Curriculum Theory Revisited (2011)
- Svensk forskning om bedömning (2010)
- Perspektiv på den svenska skolans kunskapsdiskussion (2009)
- Curriculum Theory Revisited (2007)
- Skolans kontrollregim - ett kontraproduktivt system för styrning? (2006)
- Skolan och tusenårsskiftet (2003)
- I korstrycket: om rektors roll i skolan (1995)
Kapitel
- Understanding Education Reform Policy Trajectories by Analytical Sequencing (2023)
- Peer Review in Academia (2022)
- Peer Review in Academic Promotion of Excellent Teachers (2022)
- Typecasting in the Recruitment of Full Professors (2022)
- Conversación con Ulf P. Lundgren (2022)
- ¿Cómo se hace inteligible el currículum sueco? (2022)
- Att utveckla undervisningen (2020)
- Evidently, the broker appears as the new whizz-kid on the educational agora (2019)
- Supplementary tutoring in Sweden and Russia (2019)
- När evidensrörelsen kom till den svenska skolan (2018)
- Codification of Present Swedish Curriculum Processes (2017)
- Styrningen av den obligatoriska skolan (2017)
- Rektorsutbildningens Janusansikte. Vad ska en rektor kunna? (2016)
- The Academic Home of Higher Education Research (2016)
- Meritokratin och jämförande kunskapsmätningar (2016)
- Till en vän (2016)
- Styrningen av den obligatoriska skolan (2014)
- ”Rätt man på rätt plats” i redovisningssamhället (2014)
- Epilog (2014)
- European Educational Transfer and Curriculum Displacement: the Swedish case (2014)
- The Art of Borrowing in Swedish Assessment Policies: more than a matter of transnational impact. (2014)
- Kunskapssyn i omvandling (2012)
- Re/produktionen av kunskap i det svenska utbildningssystemet (2011)
- Kunskapssamhället och Utopia Pedagogicum (2010)
- Styrningen av den obligatoriska skolan (2010)
- Kompetensrelaterade kunskapsdiskurser (2009)
- Skolans interna och externa kunskapsbedömningar (2009)
- Addendum Sweden (2009)
- Utvärderingens mikropolitik (2006)
- Bokslut (2006)
- Skolan som moraliskt rum – en introduktion (2006)
- Kunskapsbedömningar i förändring – utvärdering, betyg och nationella prov (2006)
- Sweden: A Welfare State in Transition (2004)
- Elevinflytande och elevcentrerad undervisning, hand i handske, eller? (2003)
- Etableringen av en forskningsgrupp – några personliga noteringar (2003)
- Centralskolan i Sigtuna (1995)
- Omsorg och inflytande - två centrala skolledningsuppgifter i ett elevperspektiv (1995)
- Elevinflytande eller vanmakt? (1994)
Konferenser
- The Many Faces of Shadow Education (2019)
- Principer för det pedagogiska fältets strukturering (2015)
- Curriculum Vitae - Livets läroplan (2015)
- Doctoral Education on the Move (2015)
- Codification of Present Swedish Curriculum Processes – Linking Educational Activities Over Time and Space (2015)
- Socialisation in Correctional System and Doctoral Education - analyses of contemporary policy formation in Sweden (2015)
- Targeted (re)-socialization in Universities and Prisons (2015)
- Educational expertise in academic recruitment processes (2015)
- Doctoral education shapes the academy – what shapes doctoral education? (2014)
- Presentation av SUHFs rapport Ledning för kvalitet i forskarutbildning (Elmgren, Forsberg, Lindberg-Sand & Sonesson, 2014) (2014)
- Management and leadership of doctoral education (2011)
- Ledning av forskarutbildning (2011)
- Recycling in the knowledge society (2011)
- Is evaluation ethics an epistemic object? (2008)
- Cultures of assessment: Historical trajectories and current transformations - International assessment, national assessment and reform history (2007)
- Knowledge re/production in governing (2007)
- Praxisgrundad kollaborativ forskning (2006)
- Praxisbased collaborative research. (2006)
- Governing by participation (2003)
- In the interest of the child (2003)
- Elevers engagemang för och i skolarbetet (2003)
- Elevinflytandets många ansikten – en fråga om makt! (2001)
Rapporter
- The formation of doctoral education (2016)
- Forskning om högre utbildning (2015)
- Ledning för kvalitet i forskarutbildningen (2014)
- The governing of school improvement – the Swedish development dialogue. (2009)
- Examensarbeten inom den nya lärarutbildningen. (2006)
- ”(K)ärligt talat…!” – en delutvärdering av Hälsoäventyrets verksamhet (2004)
- Elevers reflektioner över skolan i ett didaktiskt perspektiv. En delrapport från utvärderingen av projektet ”Skola 2000” (1999)
- Skolans signalsystem: elevers redovisningar och lärares kunskapskontroller. En delrapport från utvärderingen av projektet ”Skola 2000” (1998)
- Undervisningsprocessen i ett didaktiskt ledarskapsperspektiv (1997)
- Elevinflytande eller vanmakt? (1992)