Eva Forsberg
Forskare emer. i pedagogik vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Mobiltelefon:
- 076-835 09 08
- E-post:
- eva.forsberg@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
- Akademiska meriter:
- FD, docent
Kort presentation
Eva Forsberg är professor emerita i pedagogik vid Uppsala universitet.
Biografi
Eva Forsberg disputerade i pedagogik 2000, blev docent 2010 och är sedan 2013 professor i pedagogik. Hon har också en lärar- och speciallärarexamen från 1979 respektive 1984. Mellan 2001 och 2006 var hon forskarassistent och från 2001 var hon anställd som universitetslektor vid Uppsala universitet (UU). Under en period arbetade hon vid universitetets pedagogiska utvecklingsenhet. Sen 2016 är hon adjungerad professor vid Avdelningen för kvalitetsutveckling vid UU.
Eva Forsberg har haft uppdrag som utbildningsledare för Skolledarhögskolan och varit studierektor vid Pedagogiska institutionen och prefekt vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier.
Vidare har hon varit ordförande för institutionsstyrelsen, ledamot i fakultetsnämnden och dess rekryteringsgrupp. Därutöver har hon varit ledamot av elektorsförsamlingen och dess valberedning. Sen 2013 ingår hon i Uppsala universitets kvalitetsråd. 2013 erhöll hon också Luttemans stipendium till en av de filosofiska fakulteternas "utmärktare docenter". Var under 2014 gästforskare vid Högskolan i Gävle och 2016 vid KTH. Är från 2016 ledamot av styrelsen för Institutet för utbildningsrätt.
Är engagerad i olika peer review-aktiviteter som: betygsnämnder, läsgrupper, opponentskap, redaktörsuppdrag, review av artiklar, sakkunniguppdrag samt chair och kommentator vid konferenser. Ingick 2014 i en av Utbildningsvetenskapliga kommitténs beredningsgrupper för projektansökningar.
Forskningsinriktning
Forskningen är inriktad mot styrning, ledning och utvärdering av skola, högre utbildning och forskarutbildning. Särskilt har också skolans kontrollregim och bedömningskulturer studerats.
I flera projekt analyseras hur politiker/byråkrater, skolans professionella och forskare samspelar och motspelar med varandra och hur dominansförhållanden och positioner förändras över tid.
Ett återkommande tema har varit hur olika sätt att utforma utbildning får konsekvenser för vilka normer, kunskaper och värden som överförs från en generation till nästa. Som exempel kan nämnas två dagsaktuella fenomen som starkt villkorar utbildning: globaliseringen och marknadiseringen. Metodologiskt används oftast läroplansteoretiska och komparativa perspektiv samt policyanalyser.
Forskningsgruppen STEP
Forskningsgruppen STEP - Studies in Educational Policy and Educational Philosophy - etablerades 2001 och leds idag av Eva Forsberg som en av två vetenskapliga ledare. I ledningsgruppen ingår också en koordinator. STEP driver seminariet Läroplansteori och reformhistoria.
Ytterligare information finns på forskningsgruppens webbsida: http://forskning.edu.uu.se/step/
E-tidskriften NordSTEP
STEP etablerade 2001 en E-tidskrift som idag är en nordisk E-tidskrift - Nordic Journal of Studies in Educational Policy. Eva Forsberg är en av fyra General Editors. Hon är också Co-Editor för STEP: research reports. Tidskriftens editorial board har ledamöter från Sverige, Norge, Finland och Danmark. Dess advisory board har en än vidare internationell bas.
Forskningsprojekt och nätverk
Nu aktuella projekt och uppdrag som Eva Forsberg leder eller medverkar i studerar högre utbildning som forskningsfält (VR), ledning av forskarutbildning (SUHF) och effekter av kunskapsöversikter (VR), den framväxande läxhjälpsmarknaden och dess konsekvenser samt ledning i mål- och resultatstyrning (VR), orskning om undervisning - Systematisk kartläggning och analys av forskningslandskap (VR). Är också medlem i en referensgrupp till ett norskt projekt om styrning och learning outcomes.
Mer omfattande avslutade projekt har behandlat forskning om bedömning, skolans bedömningskulturer i ett komparativt perspektiv, skolans kontrollregim, skolledares arbete och arbetsvillkor samt elevinflytande.
För närvarande handleder hon fem doktorander som i sina avhandlingsprojekt utvecklar kunskap om mobbning och interventionsprogram, bedömning av pedagogisk skicklighet i högre utbildning, socialisation i forskarutbildning, utbildning och kritik samt fristående skolor, differentiering och valfrihet. Tidigare har hon varit handledare till 7 doktorander som avlagt examen. Styrning, reformering, kvalitetsregimer, utvärdering, bedömning, inter/nationella kunskapsmätningar studerades inom flera av dessa avhandlingsprojekt.
Vid sidan av nätverken inom de nordiska (NERA) och europeiska (EERA) pedagogiska konferenserna ingår Eva Forsberg i ett antal mer specifika nätverk. Till dessa hör: THEN - Theory of Higher Education Network - ett samverkansprojekt mellan forskningsgrupperna: STEP och Språk- och kulturfilosofi, UU; Nätverket för utbildningsrätt - ett samverkansprojekt mellan utbildningsvetenskap och juridikum, UU; europeiska nätverket ERECKS (Educational Reforms in Europe during the 20th century meeting the Challenges of the Knowledge Society of the 21st century, Nationella nätverket för studier av utbildningsområdets politik samt Nordiska nätverket för läroplansteori. 2015 initierade Eva Forsberg också Nordiska nätverket för studier av universitetspedagogik. Tidigare har nätverk och centrumbildningar för praxisnära forskning varit aktuella.
Merparten av pågående projekt och nätverkssamarbeten är mångdisciplinära och bedrivs med kollegor på lärosäten i och/eller utanför Sverige inom olika discipliner som till exempel didaktik, komparativ pedagogik, vetenskapsteori, filosofi, historia, företagsekonomi, statsvetenskap och fysikalisk kemi.

Publikationer
Urval av publikationer
Understanding Education Reform Policy Trajectories by Analytical Sequencing
Ingår i From Education Policy to Education Practice, s. 59-73, Springer, 2023
- DOI för Understanding Education Reform Policy Trajectories by Analytical Sequencing
- Ladda ner fulltext (pdf) av Understanding Education Reform Policy Trajectories by Analytical Sequencing
Ingår i Peer Review in an Era of Evaluation, s. 3-36, Palgrave Macmillan, 2022
¿Cómo se hace inteligible el currículum sueco?: [How is the Swedish Curriculum Made Intelligible?]
Ingår i Historia de la Educación, s. 197-219, Universidad de Salamanca, 2022
Typecasting in the Recruitment of Full Professors
Ingår i Peer review in an Era of Evaluation, s. 327-346, Cham: Palgrave Macmillan, 2022
- DOI för Typecasting in the Recruitment of Full Professors
- Ladda ner fulltext (pdf) av Typecasting in the Recruitment of Full Professors
Läxhjälp as Shadow Education in Sweden: The Logic of Equality in "A School for All"
Ingår i ECNU Review of Education, s. 494-519, 2021
- DOI för Läxhjälp as Shadow Education in Sweden: The Logic of Equality in "A School for All"
- Ladda ner fulltext (pdf) av Läxhjälp as Shadow Education in Sweden: The Logic of Equality in "A School for All"
Kollegial bedömning vid rekrytering av universitetslärare
Ingår i Pedagogisk forskning i Sverige, s. 24-34, 2021
Ingår i Review of Education, s. 541-594, 2021
- DOI för Mapping and analysing reviews of research on teaching, 1980-2018, in Web of Science: An overview of a second-order research topography
- Ladda ner fulltext (pdf) av Mapping and analysing reviews of research on teaching, 1980-2018, in Web of Science: An overview of a second-order research topography
Reviews of teaching methods – which fundamental issues are identified?
Ingår i Education Inquiry, 2020
The Many Faces of Shadow Education: a Nordic Case
2019
Supplementary tutoring in Sweden and Russia: a safety net woven with numbers
Ingår i New Practices of Comparison, Quantification and Expertise in Education, s. 207-229, Routledge, 2019
Temaintroduktion -: Formeringen av det pedagogiska kunskapsområdet: mot ett forskningsprogram
Ingår i Pedagogisk forskning i Sverige, 2018
- DOI för Temaintroduktion -: Formeringen av det pedagogiska kunskapsområdet: mot ett forskningsprogram
- Ladda ner fulltext (pdf) av Temaintroduktion -: Formeringen av det pedagogiska kunskapsområdet: mot ett forskningsprogram
Curriculum Code, Arena, and Context: Curriculum and Leadership Research in Sweden
Ingår i Leadership and Policy in Schools, s. 357-382, 2017
From role models to nations in need of advice: Norway and Sweden under the OECD’s magnifying glass
Ingår i Journal of education policy, s. 721-744, 2017
Forskning om högre utbildning: aktörer, miljöer och teman
2015
The Art of Borrowing in Swedish Assessment Policies: more than a matter of transnational impact.
Ingår i Transnational Policy Flows in European Education:, Symposium Books, 2014
”Rätt man på rätt plats” i redovisningssamhället
Ingår i Rektorn, skolchefen och resultaten: mellan profession och politik, Gleerups Utbildning AB, 2014
Styrningen av den obligatoriska skolan: mellan stabilitet och förändring
Ingår i Lärande, skola, bildning, Natur och kultur, 2014
European Educational Transfer and Curriculum Displacement: the Swedish case
Ingår i Transnational Policy Flows in European Education:, Symposium Books, 2014
Doctoral education shapes the academy – what shapes doctoral education?
Ingår i Proc. ICED 2014, 2014
Ingår i Rektorn, skolchefen och resultaten: mellan profession och politik, Gleerups Utbildning AB, 2014
Ledning för kvalitet i forskarutbildningen
2014
‘Dialogue’ for school improvement?
Ingår i Nordic Studies in Education, s. 187-203, 2013
Vad räknas som kunskap?: läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola
Liber, 2012
Ingår i Vad räknas som kunskap?, s. 225-240, Liber, 2012
Formation of links to research through thesis writing: the case of the Swedish teacher education
Ingår i Paideia Revista de education, s. 71-102, 2012
Ingår i Paideia Revista de Educación, s. 11-26, 2012
Recycling in the knowledge society: the secondhand business with data in education
2011
Re/produktionen av kunskap i det svenska utbildningssystemet
Ingår i Vad räknas som kunskap, Liber, 2011
Curriculum Theory Revisited: Curriculum as content, pedagogy and evaluation
Lambert Academic Publishing, 2011
Management and leadership of doctoral education
2011
Kunskapssamhället och Utopia Pedagogicum
Ingår i Uppdrag undervisning, Studentlitteratur, 2010
Svensk forskning om bedömning: en kartläggning
Vetenskapsrådet, 2010
Addendum Sweden: to Sweden a Welfare State in transition
Ingår i Change and Tradition in Global Education Reform, s. 181-201, ScarecrowEducation, 2009
Perspektiv på den svenska skolans kunskapsdiskussion
Stockholms universitets förlag, 2009
The governing of school improvement – the Swedish development dialogue.
2009
Kompetensrelaterade kunskapsdiskurser: i inter/nationell policy om utbildning
Ingår i Perspektiv på den svenska skolans kunskapsdiskussion, Stockholms universitets förlag, 2009
Framtidsvägen – en huvudled eller en skiljeväg?
Ingår i Utbildning och Demokrati, 2008
Pedagogik som vetenskap och verksamhet: - temaintroduktion
Ingår i Studies in Educational Policy and Educational Philosophy: E-journal, 2007
Formeringen av forskningsanknytning genom examensarbete
Ingår i Studies in Educational Policy and Educational Philosophy: E-journal, 2007
Skolans kontrollregim - ett kontraproduktivt system för styrning?
HLS Förlag, Stockholm, 2006
Kunskapsbedömningar som styrmedia
Ingår i Utbildning & Demokrati, s. 7-29, 2006
Examensarbeten inom den nya lärarutbildningen.
2006
Kunskapsbedömningar i förändring – utvärdering, betyg och nationella prov
Ingår i Skolans kontrollregim, HSL Förlag. Stockholm., 2006
Sweden: A Welfare State in Transition
Ingår i Change and Tradition in Global Education Reform, ScarecrowEducation, Lanham, Maryland, 2004
Skolan och tusenårsskiftet: En vänbok till Ulf P. Lundgren
STEP, Department of teacher education, 2003
Ingår i Paper presented at the 26th ATEE Annual Conference, Stockholm, Sweden, 2003
1998
Senaste publikationer
Ingår i Journal of Curriculum Studies, s. 125-130, 2024
- DOI för Working in the shadows: differentiation processes through and beyond the curriculum. Introduction to the special issue
- Ladda ner fulltext (pdf) av Working in the shadows: differentiation processes through and beyond the curriculum. Introduction to the special issue
Understanding Education Reform Policy Trajectories by Analytical Sequencing
Ingår i From Education Policy to Education Practice, s. 59-73, Springer, 2023
- DOI för Understanding Education Reform Policy Trajectories by Analytical Sequencing
- Ladda ner fulltext (pdf) av Understanding Education Reform Policy Trajectories by Analytical Sequencing
Differentiation of education through juridification
Ingår i Journal of Curriculum Studies, s. 1-14, 2023
- DOI för Differentiation of education through juridification
- Ladda ner fulltext (pdf) av Differentiation of education through juridification
Reviews of teaching methods: which fundamental issues are identified?
Ingår i Education Inquiry, s. 1-20, 2022
- DOI för Reviews of teaching methods: which fundamental issues are identified?
- Ladda ner fulltext (pdf) av Reviews of teaching methods: which fundamental issues are identified?
Peer review in an Era of Evaluation: Understanding the Practice of Gatekeeping in Academia
Palgrave Macmillan, 2022
- DOI för Peer review in an Era of Evaluation: Understanding the Practice of Gatekeeping in Academia
- Ladda ner fulltext (pdf) av Peer review in an Era of Evaluation: Understanding the Practice of Gatekeeping in Academia
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Ingår i Journal of Curriculum Studies, s. 125-130, 2024
- DOI för Working in the shadows: differentiation processes through and beyond the curriculum. Introduction to the special issue
- Ladda ner fulltext (pdf) av Working in the shadows: differentiation processes through and beyond the curriculum. Introduction to the special issue
Differentiation of education through juridification
Ingår i Journal of Curriculum Studies, s. 1-14, 2023
- DOI för Differentiation of education through juridification
- Ladda ner fulltext (pdf) av Differentiation of education through juridification
Läxhjälp as Shadow Education in Sweden: The Logic of Equality in "A School for All"
Ingår i ECNU Review of Education, s. 494-519, 2021
- DOI för Läxhjälp as Shadow Education in Sweden: The Logic of Equality in "A School for All"
- Ladda ner fulltext (pdf) av Läxhjälp as Shadow Education in Sweden: The Logic of Equality in "A School for All"
Kollegial bedömning vid rekrytering av universitetslärare
Ingår i Pedagogisk forskning i Sverige, s. 24-34, 2021
Ingår i Review of Education, s. 595-598, 2021
- DOI för Context and Implications Document for: Mapping and analysing reviews of research on teaching, 1980-2018, in Web of Science: An overview of a second-order research topography
- Ladda ner fulltext (pdf) av Context and Implications Document for: Mapping and analysing reviews of research on teaching, 1980-2018, in Web of Science: An overview of a second-order research topography
The aims and meaning of teaching as reflected in high-impact reviews of teaching research
Ingår i Teaching and Teacher Education, 2021
- DOI för The aims and meaning of teaching as reflected in high-impact reviews of teaching research
- Ladda ner fulltext (pdf) av The aims and meaning of teaching as reflected in high-impact reviews of teaching research
The meaning-making of educational proficiency in academic hiring: a blind spot in the black box
Ingår i Teaching in Higher Education, s. 541-559, 2020
- DOI för The meaning-making of educational proficiency in academic hiring: a blind spot in the black box
- Ladda ner fulltext (pdf) av The meaning-making of educational proficiency in academic hiring: a blind spot in the black box
Reviews of teaching methods – which fundamental issues are identified?
Ingår i Education Inquiry, 2020
Temaintroduktion -: Formeringen av det pedagogiska kunskapsområdet: mot ett forskningsprogram
Ingår i Pedagogisk forskning i Sverige, 2018
- DOI för Temaintroduktion -: Formeringen av det pedagogiska kunskapsområdet: mot ett forskningsprogram
- Ladda ner fulltext (pdf) av Temaintroduktion -: Formeringen av det pedagogiska kunskapsområdet: mot ett forskningsprogram
Curriculum Code, Arena, and Context: Curriculum and Leadership Research in Sweden
Ingår i Leadership and Policy in Schools, s. 357-382, 2017
A game of thrones: Organising and legitimising knowledge through PISA research
Ingår i European Educational Research Journal, s. 869-884, 2017
The changing nature of autonomy: Transformations of the late Swedish teaching profession
Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 155-168, 2017
From role models to nations in need of advice: Norway and Sweden under the OECD’s magnifying glass
Ingår i Journal of education policy, s. 721-744, 2017
The assessment culture of school leadership
Ingår i Nordic Studies in Education, s. 141-158, 2016
Ingår i Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 2015
- DOI för Approaching the space issue in Nordic curriculum theory: national reflections of globalisation in social studies/citizenship textbook pictures in Sweden, England and Germany
- Ladda ner fulltext (pdf) av Approaching the space issue in Nordic curriculum theory: national reflections of globalisation in social studies/citizenship textbook pictures in Sweden, England and Germany
Utbildningens bedömningskulturer i granskningens tidevarv
Ingår i Utbildning och Demokrati, s. 53-76, 2014
‘Dialogue’ for school improvement?
Ingår i Nordic Studies in Education, s. 187-203, 2013
Ingår i Professional Development in Education, s. 741-758, 2012
Formation of links to research through thesis writing: the case of the Swedish teacher education
Ingår i Paideia Revista de education, s. 71-102, 2012
Ingår i Paideia Revista de Educación, s. 11-26, 2012
Framtidsvägen – en huvudled eller en skiljeväg?
Ingår i Utbildning och Demokrati, 2008
Pedagogik som vetenskap och verksamhet: - temaintroduktion
Ingår i Studies in Educational Policy and Educational Philosophy: E-journal, 2007
Formeringen av forskningsanknytning genom examensarbete
Ingår i Studies in Educational Policy and Educational Philosophy: E-journal, 2007
Kunskapsbedömningar som styrmedia
Ingår i Utbildning & Demokrati, s. 7-29, 2006
Skolverkets program för resultatförbättring i grundskolan: Ett kontraproduktivt förslag?
Ingår i Pedagogisk forskning i Sverige., 2005
Dialog som styrning och elevers inflytande
Ingår i Utbildning och Demokrati. Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, 1998
Artiklar, forskningsöversikt
Reviews of teaching methods: which fundamental issues are identified?
Ingår i Education Inquiry, s. 1-20, 2022
- DOI för Reviews of teaching methods: which fundamental issues are identified?
- Ladda ner fulltext (pdf) av Reviews of teaching methods: which fundamental issues are identified?
Ingår i Review of Education, s. 541-594, 2021
- DOI för Mapping and analysing reviews of research on teaching, 1980-2018, in Web of Science: An overview of a second-order research topography
- Ladda ner fulltext (pdf) av Mapping and analysing reviews of research on teaching, 1980-2018, in Web of Science: An overview of a second-order research topography
Böcker
Svensk forskning om bedömning: en kartläggning
Vetenskapsrådet, 2010
Perspektiv på den svenska skolans kunskapsdiskussion
Stockholms universitets förlag, 2009
I korstrycket: om rektors roll i skolan: en antologi från SLAV-projektet
Gothia Förlag AB, 1995
Kapitel i böcker, delar av antologi
Understanding Education Reform Policy Trajectories by Analytical Sequencing
Ingår i From Education Policy to Education Practice, s. 59-73, Springer, 2023
- DOI för Understanding Education Reform Policy Trajectories by Analytical Sequencing
- Ladda ner fulltext (pdf) av Understanding Education Reform Policy Trajectories by Analytical Sequencing
Ingår i Peer Review in an Era of Evaluation, s. 3-36, Palgrave Macmillan, 2022
¿Cómo se hace inteligible el currículum sueco?: [How is the Swedish Curriculum Made Intelligible?]
Ingår i Historia de la Educación, s. 197-219, Universidad de Salamanca, 2022
Ingår i Historia de la Educación. Revista interuniversitaria, s. 445-462, Universidad de Salamanca, 2022
Typecasting in the Recruitment of Full Professors
Ingår i Peer review in an Era of Evaluation, s. 327-346, Cham: Palgrave Macmillan, 2022
- DOI för Typecasting in the Recruitment of Full Professors
- Ladda ner fulltext (pdf) av Typecasting in the Recruitment of Full Professors
Peer Review in Academic Promotion of Excellent Teachers
Ingår i Peer review in an Era of Evalutaion, s. 245-274, Palgrave Macmillan, 2022
- DOI för Peer Review in Academic Promotion of Excellent Teachers
- Ladda ner fulltext (pdf) av Peer Review in Academic Promotion of Excellent Teachers
Att utveckla undervisningen: en fråga om evidens eller professionellt omdöme
Ingår i Att utveckla forskningsbaserad undervisning, s. 29-50, Natur och kultur, 2020
Supplementary tutoring in Sweden and Russia: a safety net woven with numbers
Ingår i New Practices of Comparison, Quantification and Expertise in Education, s. 207-229, Routledge, 2019
Evidently, the broker appears as the new whizz-kid on the educational agora
Ingår i New Practices of Comparison, Quantification and Expertise in Education: , s. 99-110, Routledge, 2019
När evidensrörelsen kom till den svenska skolan
Ingår i Den evidensbaserade skolan, Natur och kultur, 2018
Styrningen av den obligatoriska skolan: mellan stabilitet och förändring
Ingår i Lärande, skola, bildning., Natur och kultur, 2017
Ingår i Bridging Educational Leadership, Curriculum Theory and Didaktik, s. 363-393, Springer, 2017
Rektorsutbildningens Janusansikte. Vad ska en rektor kunna?
Ingår i Vad ska en svensk kunna?, s. 41-72, Daidalos, 2016
Ingår i Skola, lärare, samhälle, s. 11-18, Göteborgs universitet, 2016
Meritokratin och jämförande kunskapsmätningar
Ingår i Skola, lärare, samhälle, s. 317-336, Göteborgs universitet, 2016
The Academic Home of Higher Education Research: The Case of Doctoral Theses in Sweden.
Ingår i Theory and Method in Higher Education Research., s. 69-93, Emerald Group Publishing Limited, 2016
The Art of Borrowing in Swedish Assessment Policies: more than a matter of transnational impact.
Ingår i Transnational Policy Flows in European Education:, Symposium Books, 2014
”Rätt man på rätt plats” i redovisningssamhället
Ingår i Rektorn, skolchefen och resultaten: mellan profession och politik, Gleerups Utbildning AB, 2014
Styrningen av den obligatoriska skolan: mellan stabilitet och förändring
Ingår i Lärande, skola, bildning, Natur och kultur, 2014
European Educational Transfer and Curriculum Displacement: the Swedish case
Ingår i Transnational Policy Flows in European Education:, Symposium Books, 2014
Ingår i Rektorn, skolchefen och resultaten: mellan profession och politik, Gleerups Utbildning AB, 2014
Ingår i Vad räknas som kunskap?, s. 225-240, Liber, 2012
Re/produktionen av kunskap i det svenska utbildningssystemet
Ingår i Vad räknas som kunskap, Liber, 2011
Kunskapssamhället och Utopia Pedagogicum
Ingår i Uppdrag undervisning, Studentlitteratur, 2010
Styrningen av den obligatoriska skolan
Ingår i Lärande, skola, bildning, Natur & Kultur, 2010
Addendum Sweden: to Sweden a Welfare State in transition
Ingår i Change and Tradition in Global Education Reform, s. 181-201, ScarecrowEducation, 2009
Kompetensrelaterade kunskapsdiskurser: i inter/nationell policy om utbildning
Ingår i Perspektiv på den svenska skolans kunskapsdiskussion, Stockholms universitets förlag, 2009
Skolans interna och externa kunskapsbedömningar
Ingår i Att säkra det osäkra, Studentlitteratur, 2009
Ingår i Skolan kontrollregim - ett kontraproduktivt system för styrning?, 2006
Skolan som moraliskt rum – en introduktion
Ingår i Skolans kontrollregim: Ett kontraproduktivt system för styrning?, 2006
Kunskapsbedömningar i förändring – utvärdering, betyg och nationella prov
Ingår i Skolans kontrollregim, HSL Förlag. Stockholm., 2006
Ingår i Skolans kontrollregim: Ett kontraproduktivt system för styrning?, HSL Förlag. Stockholm., 2006
Sweden: A Welfare State in Transition
Ingår i Change and Tradition in Global Education Reform, ScarecrowEducation, Lanham, Maryland, 2004
Etableringen av en forskningsgrupp – några personliga noteringar
Ingår i Skolan och tusenårsskiftet, 2003
Elevinflytande och elevcentrerad undervisning, hand i handske, eller?
Ingår i Skillnad och konsekvens, Studentlitteratur. Lund., 2003
Omsorg och inflytande - två centrala skolledningsuppgifter i ett elevperspektiv
Ingår i I korstrycket. Om rektors roll i skolan., Gothia Förlag AB, 1995
Ingår i Skola 2000!, 1995
Ingår i Utmaning! Om elevinflytande i skolan., 1994
Konferensbidrag
The Many Faces of Shadow Education: a Nordic Case
2019
2015
Educational expertise in academic recruitment processes
2015
Targeted (re)-socialization in Universities and Prisons
2015
2015
Curriculum Vitae - Livets läroplan
Ingår i Doktorspromotionen 2015, 2015
Principer för det pedagogiska fältets strukturering
2015
2015
2014
Doctoral education shapes the academy – what shapes doctoral education?
Ingår i Proc. ICED 2014, 2014
Recycling in the knowledge society: the secondhand business with data in education
2011
Management and leadership of doctoral education
2011
Ingår i SUHF:s konferensdokumentation http://www.suhf.se/publicerat/konferensdokumentation?MA_START_FOLDER=33657e4e-fa79-4172-b1b5-a0f75b11390f, 2011
Is evaluation ethics an epistemic object?
2008
Knowledge re/production in governing
Ingår i NERA Congress, Turku, March 15-17, 2007, 2007
2007
Praxisbased collaborative research.
Ingår i WCS, Congress in Tammerfors, Finland, 2006
Praxisgrundad kollaborativ forskning
Ingår i NERA, Congress in Örebro, Sweden, March., 2006
Elevers engagemang för och i skolarbetet
2003
Ingår i Paper presented at the 26th ATEE Annual Conference, Stockholm, Sweden, 2003
Ingår i NERA’s (NFPF:s) 31th Congress in Copenhagen, Denmark, March., 2003
Elevinflytandets många ansikten – en fråga om makt!
Ingår i Paper presented at NERA’s (NFPF:s) 29th Congress in Stockholm, Sweden, March., 2001
Rapporter
The formation of doctoral education
2016
Forskning om högre utbildning: aktörer, miljöer och teman
2015
Ledning för kvalitet i forskarutbildningen
2014
The governing of school improvement – the Swedish development dialogue.
2009
Examensarbeten inom den nya lärarutbildningen.
2006
”(K)ärligt talat…!” – en delutvärdering av Hälsoäventyrets verksamhet
2004
1999
1998
1997
Elevinflytande eller vanmakt?: En rapport från SLAV-projektet
1992
Samlingsverk (redaktörskap)
Peer review in an Era of Evaluation: Understanding the Practice of Gatekeeping in Academia
Palgrave Macmillan, 2022
- DOI för Peer review in an Era of Evaluation: Understanding the Practice of Gatekeeping in Academia
- Ladda ner fulltext (pdf) av Peer review in an Era of Evaluation: Understanding the Practice of Gatekeeping in Academia
Skola, lärare, samhälle: vänbok till Sverker Lindblad
Göteborgs universitet, 2016
Vad räknas som kunskap?: läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola
Liber, 2012
Curriculum Theory Revisited: Curriculum as content, pedagogy and evaluation
Lambert Academic Publishing, 2011
STEP, Department of Education, Uppsala University, 2007
Skolans kontrollregim - ett kontraproduktivt system för styrning?
HLS Förlag, Stockholm, 2006
Skolan och tusenårsskiftet: En vänbok till Ulf P. Lundgren
STEP, Department of teacher education, 2003