Informationskampanj ska öka miljötänkandet

”Stoppa onödan 2.0 °” är namnet på en informationskampanj för klimatet som kommer att pågå under våren på tio stora arbetsplatser runt om i Uppsala. En av dem är Uppsala universitet.


En broschyr fylld av miljövänliga tips, med humoristiska illustrationer av Jan Berglin, kommer att spridas till alla anställda vid Uppsala universitet i januari. Syftet är att tipsa om olika sätt att tänka klimatsmart och minska utsläppen av klimatpåverkande gaser från arbetsplatserna.
I kampanjen ingår bl a kommunen, länsstyrelsen, landstinget och SLU. År 2004 genomförde samma organisationer den gemensamma energisparkampanjen Stoppa onödan. Nu blir det en ny, uppdaterad omgång.
-    Den tidigare kampanjen handlade bara om hur man sparar energi. Nu utvidgar vi det till fler aktiviteter i arbetslivet som medför utsläpp av klimatpåverkande gaser, till exempel resor, berättar universitetets miljösamordnare Karolina Andersson.
Namnet Stoppa onödan 2.0 ° anspelar dels på att det är en uppföljning av den tidigare kampanjen, dels på den maximalt tvågradiga ökning av temperaturen som EU satt som mål för klimatpolitiken.

Tio organisationer samverkar

De tio arbetsplatserna, som tillsammans har kring 30 000 anställda, planerar en rad olika aktiviteter under våren.
Inom universitetet planeras t ex en cykelkampanj i Universitetspersonalens Idrottsklubbs regi och utbildning i ”ecodriving” (miljövänlig körstil) för dem som kör mycket bil i tjänsten. Även i Universen kommer du att få ta del av olika tips.
-    Förhoppningen är att många i Uppsala kommer att nås av det här budskapet. Det handlar om små beteendeförändringar, som tillsammans kan ha stor påverkan, säger Karolina Andersson.




Läs mer: www.uppsala.se/stoppaonodan

Annica Hulth

Läs mer

Prenumerera på Uppsala universitets nyhetsbrev

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin