Forsränningen firar 40 år med pionjärer i första båten

Anders Ahnesjö var med vid den första forsränningen. Snart är det dags att ge sig ut på Fyrisån igen.

Går det att ta sig fram på Fyrisån när vattnet står som högst? Två studenter testade den sista april 1975 – och det var starten på en av Uppsalas mest populära traditioner. Nu förbereder sig Anders Ahnesjö och Carl-Johan Hansson för ännu en forsränning. De ska åka först i årets forsränning i en gummibåt som liknar originalet.

Det som från början var en kul grej, kom att växa till något större redan året därpå, berättar Anders Ahnesjö, som numera är professor i medicinsk strålningsvetenskap vid Uppsala universitet.

Han och hans kurskompisar på civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik ville göra något som skulle sätta Uppsala på kartan. De ville visa att fanns alternativ till Chalmers och KTH för blivande civilingenjörer.

– Jag och Carl Johan hade året innan prövat oss fram i forsen och vi tänkte att det här kan vi göra som en motsvarighet till Cambridgerodden. Vi bjöd in alla teknologer på utbildningen i teknisk fysik, annonserade med lappar i studentkorridorer och på nationer och skickade ut ett pressmeddelande till tidningar och TV.

På morgonen den sista april 1976 samlades tio tvåmannalag och körde ett race. Det var samma sträcka som dagens forsränning, från Skolgatan till Islandsfallet.

– En del hade lyckats få tag på en gummibåt. De andra använde innerslangar från traktordäck och presenning. När vi kommer runt kröken mot Kvarnfallet och museet ser vi till vår stora förvåning att det står 4-5 000 människor och tittar. Vi hade förväntat oss 100 personer, men det blev en publiksuccé.

Öppet för alla

Det var givet att det skulle bli en fortsättning – nu när Uppsala Tekniska Fysiker hade lyckats locka uppmärksamhet till civilingenjörsutbildningen.

Numera håller Uppsala teknolog- och naturvetarkår i Forsränningen, som står öppen för alla som vill delta. Det enda som krävs är att man har fyllt 18 år och bär våtdräkt, hjälm och flytväst. Antalet deltagande flottar är 121 och deltagarna kring 400. Publiken har vuxit till 40 000 personer.

Den allra första forsränningen var mer provisorisk, minns Anders Ahnesjö.

– Jag hade paddlat fors förr, bland annat Kaitum och Kalix älvar från fjällen ned till kusten. Så flyttade jag hit och började plugga teknisk fysik. Jag funderade på om man kunde forsränna i Fyrisån när vattnet stod som högst och den enda kursare som nappade var Carl-Johan. Vi hade ingen båt och ingen kanot. Så vi cyklade runt på Ultuna där vi hört att de hyrde ut kanoter, men hittade ingenting.

– Vi var på väg att skippa alltihopa när det visade sig att Carl-Johans flickvän hade en mycket liten gummibåt. Vi gjorde en halvtaskig våtdräkt genom att silvertejpa plastkassar på långkalsongerna och hade väl fyra, fem åskådare. Däribland båtägaren och hennes kompis som bjöd på fika vid Drottninggatan, innan vi fortsatte hela vägen ner under Islandsbron.

Dags att ränna igen

Nu är det dags att ränna igen för att fira 40-årsjubiléet. Carl-Johan Hansson har letat rätt på en gummibåt som liknar originalet.

– Vi får se om vi får plats, vi har kanske lagt på oss några kilon sedan sist. Det blir en kul grej, säger Anders Ahnesjö.

Han känner sig i fin form eftersom han brukar åka ut och paddla fors ett par veckor nästan varje år.

40-årsjubiléet firas också med en fest på Norrlands nation i mitten på april, för alla som har varit med och arrangerat forsränningen under åren. 170 personer i olika åldrar har anmält sig.

Hur känns det att ha varit med och skapat en sådan tradition?

– Det allra roligaste är väl att alla deltagare har klarat sig. Säkerheten varierade under en period, men det har blivit bättre. Dels är det kallt i vattnet och risk för att bli nedkyld och dels är det risk att slå sig. Ett tag var det väldigt frisläppt design på båtarna.

Numera är det väldigt strikta regler och byggnadsmaterialet ska vara frigolit och bräder. Det tycker Anders Ahnesjö är bra.

– Min vision i början var mer åt sporthållet, jag ville skapa något som liknade Cambridgerodden. I stället har det utvecklats mer och mer till en festival – och det kanske är roligare.

FAKTA: Forsränningen

Forsränningen arrangeras av Uppsala teknolog- och naturvetarkår och börjar med en veckas Forsfestival vid Ångströmlaboratoriet 22-28 april. Det är många som deltar – kring 400 forsrännare, 30-talet organisatörer, 130 funktionärer, dykarlag, sjukvårdsteam och cirka 40 000 åskådare. Till årets forsränning kom 1000 anmälningar, av vilka 100 lottades ut.

Forsränningen

Annica Hulth